Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pracownia zaawansowanych algorytmów automatyki przemysłowej | ||
Specjalność | Systemy sterowania procesami przemysłowymi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność obsługi i programowania programowalnych urządzeń automatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności analizy, implementacji i weryfikacji działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności zarządzania pracą własną i w zespole. |
C-3 | Nabycie umiejętności raportowania postępów i prezentacji wyników pracy. Ugruntowanie świadomości na temat roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Analiza wybranego problemu technicznego pod kątem problemów sterowania. | 5 |
T-P-2 | Określenie wymagań funkcjonalnych dla projektowanego układu sterowania. | 5 |
T-P-3 | Synteza układu sterowania, implementacja opracowanych algorytmów sterowania w wybranym środowisku. | 20 |
T-P-4 | Badania symulacyjne i eksperymentalne, walidacja poprawności działania opracowanych algorytmów sterowania. | 20 |
T-P-5 | Raportowanie postępów prac i prezentacja wyników projektu. | 10 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach i samodzielne rozwiązywanie problemów implementacji algorytmów | 60 |
A-P-2 | Przygotowanie raportu projektu | 13 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wymóg praktycznej implementacji i analizy pracy zadanego algorytmu sterowania i/lub diagnostyki dla wybranego obiektu sterowania |
M-2 | Zachęcenie do pogłębienia wiedzy i rozszerzenia umiejętności |
M-3 | Wymaganie samodzielnego podziału i weryfikacji realizacji prac w grupie projektowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaangażowania w wykonywanie prac zespołowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dokumentacji powykonawczej i prezentacji wyników pracy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym funkcjonalności, praw fizyki, służącą do modelowania obiektów i syntezy układów automatycznego sterowania. | AR_2A_W05, AR_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_U01 Student potrafi dokonać analizy, implementacji i weryfikacji działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania. | AR_2A_U03, AR_2A_U05, AR_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C13_K01 Student sprawnie realizuje okreslone przez siebie i innych zadania indywidualnie oraz pracując w grupie. | AR_2A_K01, AR_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-P-2 | M-3 | S-1, S-2 |
AR_2A_D01-SSPP_K01 Student potrafi raportować postępy pracy i prezentować jej wyniki. Ma świadomości roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy. | AR_2A_K02 | — | — | C-3 | T-P-5 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_W01 Student ma wiedzę dotyczącą środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym funkcjonalności, praw fizyki, służącą do modelowania obiektów i syntezy układów automatycznego sterowania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy dotyczącej typowych środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności. |
3,0 | Student ma wiedzę dotyczącą typowych środowisk i języków programowania urządzeń automatyki i związanych z tym standardowych funkcjonalności. Zna podstawowe prawa fizyki służącą do modelowania obiektów sterowanych automatycznie. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje typowe środowiska i jezyki programowania urządzeń automatyki. Prawidłowo wykorzystuje prawa fizyki do modelowania podstawowych elementów układu sterowania automatycznego. | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje różne środowiska i jezyki programowania urządzeń automatyki. Prawidłowo określa wymagania i dobiera stosowane narządzia. Zna i poprawnie stosuje wybrane algorytmy modelowania układów i sterowania automatycznego. | |
4,5 | Student sprawnie wykorzystuje różne środowiska i zaawansowane jezyki programowania urządzeń automatyki. Prawidłowo określa wymagania i dobiera stosowane narządzia. Prawidłowo wykorzystuje prawa fizyki do modelowania zaawansowanych elementów układu sterowania automatycznego. Zna i poprawnie stosuje zaawansowane algorytmy modelowania układów i sterowania automatycznego. | |
5,0 | Student biegle wykorzystuje różne środowiska i zaawansowane jezyki programowania urządzeń automatyki. Prawidłowo określa wymagania i sposób realizacji zadania, dobiera niestandardowe metody analizy i stosowane narządzia. Prawidłowo wykorzystuje prawa fizyki do modelowania zaawansowanych elementów układu sterowania automatycznego. Zna i poprawnie stosuje zaawansowane algorytmy modelowania układów i sterowania automatycznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_U01 Student potrafi dokonać analizy, implementacji i weryfikacji działania zaawansowanych algorytmów sterowania i diagnostyki układów sterowania. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować istniejącego algorytmu sterowania i wizualizacji. |
3,0 | Student analizuje istniejący algorytm sterowania i wizualizacji, i na tej podstawie potrafi proces uruchomić i nadzorować jego przebieg. | |
3,5 | Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomic układ sterowania złożonym procesem wykorzystując programowalne urządzenia automatyki. | |
4,0 | Potrafi wybrać, skonfigurować i uruchomic system sterowania złożonym procesem technologicznym wykorzystując programowalne urządzenia automatyki. Umie ocenić przydatność nowych rozwiązań w tej dziedzinie. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie dokonać analizy i ustalenia szeregu wzajemnie wykluczających się wymagańwymagań funkcjonalnych systemu; zaprojektować, zaimplementować i zweryfikować opracowywany układ sterowania wykorzystując do tego zaawansowane narzędzia automatyki. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie dokonać analizy i ustalenia szeregu wzajemnie wykluczających się wymagańwymagań funkcjonalnych systemu; zaprojektować, zaimplementować i zweryfikować opracowywany układ sterowania wykorzystując do tego zaawansowane narzędzia automatyki. Potrafi samodzielnie dokonać krytycznej analizy uzyskanych wyników, dyskutować nad wadami i zaletami opracowanych algorytmów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C13_K01 Student sprawnie realizuje okreslone przez siebie i innych zadania indywidualnie oraz pracując w grupie. | 2,0 | Student nie włącza się w pracę grupową. |
3,0 | Student sporadycznie włącza się w prace grupowe; realizuje zadania zlecone przez lidera zespołu, | |
3,5 | Student włącza się w prace grupowe; potrafi przedstawić wyniki wykonaywanej przez niego pracy. | |
4,0 | Student sprawnie realizuje okreslone przez siebie i innych zadania indywidualnie oraz pracując w grupie. | |
4,5 | Student aktywnie pracuje w grupie; potrafi przedstawić wyniki wykonaywanej przez niego pracy, dokonuje analizy postępów pracy zespołu. | |
5,0 | Student aktywnie pracuje w grupie; dokonuje analizy postępów pracy zespołu; potrafi ocenić priorytety poszczególnych zadań, pokrafi je efektywnie przeanalizować indywidualnie i grupowo. Potrafi efektywnie przedstawić wyniki pracy zespołu. | |
AR_2A_D01-SSPP_K01 Student potrafi raportować postępy pracy i prezentować jej wyniki. Ma świadomości roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy. | 2,0 | Student nie zna sposobów podnoszenia swoich kompetencji. |
3,0 | Student: - zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji, ale ich nie stosuje i nie widzi takiej potrzeby; - potrafi przedstawić elementarne dane dotyczące wykonaywanej przez niego pracy. | |
3,5 | Student raportuje postępy realizacji zleconych zadań z ich podstawową analizą. | |
4,0 | Student potrafi raportować postępy realizacji zadań indywidualnych i zespołowych z ich efektywną analizą. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie raportować i prezentować wyniki prac z ich efektywną analizą i dyskusją o osiągniętych wynikach. | |
5,0 | Student sprawnie raportuje postępy i prezentuje wyniki pracy zespołu. Ma świadomości roli właściwej propagacji i prezentacji wyników pracy. |
Literatura podstawowa
- PMBOK. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide), Project Management Institute, Aktualna wersja podręcznika
Literatura dodatkowa
- Materiały właściwe dla realizowanego projektu systemu automatyki