Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka, automatyka, sterowniki PLC, napędy elektryczne, instalacje elektryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania SISTEMA. Typowe parametry systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego (PLr, PL, MTTFD, DC, CCF, Category) w modelowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego6
T-P-2Analiza ryzyka wybranego systemu technicznego zgodnie z normą ISO12100.6
T-P-3Zastosowanie bibliotek komponentów dostawców systemów sterowania w projektowaniu systemów bezpiecznych funkcjonalnie.3
T-P-4Zastosowanie normy ISO26262 w projektowaniu systemu bezpiecznego funkcjonalnie w motoryzacji.8
T-P-5Zastosowanie normy EN12999 w projektowaniu bezpiecznego funkcjonalnie żurawia przeładunkowego.6
T-P-6Prezentacja projektów1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach: budowy maszyn i systemów (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w projektowaniu maszyn oraz motoryzacji.3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych funkcjonalnie zgodnie z filozofią firmy BoschRexroth. Studium wybranego przypadku. Zaliczenie wykładów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna18
A-P-3konsultacje2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład z użyciem komputera
M-4metoda przypadków
M-5metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu oraz oceny ze sprawozdań z ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C114.1_W01
Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego
AR_1A_W04, AR_1A_W07C-1T-W-1, T-P-2, T-P-5, T-W-4, T-W-3, T-P-3, T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-P-4M-4, M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C114.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
AR_1A_U07, AR_1A_U09C-1T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-P-1M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C114.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce.
AR_1A_K01C-1T-P-2, T-P-5, T-P-4, T-P-6, T-W-5, T-W-2M-4, M-2, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C114.1_W01
Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego
2,0Student nie posiada wiedzy nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C114.1_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi sprzętowo-programowych oraz języków modelowania stosowanych w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C114.1_K01
Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce.
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce.
3,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. PN-EN ISO 12100:2012 "Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka", 2012, Zdefiniowano podstawowe terminy oraz określono metodykę oraz zasady oceny i zmniejszania ryzyka, aby ułatwić projektantom zapewnienie bezpieczeństwa na etapie projektowania maszyn. Uwzględniając stan wiedzy i doświadczenie w projektowaniu i użytkowaniu maszyn oraz biorąc pod uwagę bezurazowe zdarzenia wypadkowe i wypadki przy pracy oraz ryzyko związane z maszynami, dostarcza podstaw do eliminacji zagrożeń, oceny i zmniejszenia ryzyka w odpowiednich fazach cyklu życia maszyny. Podano 57 terminów i ich definicji
  2. ISO 26262 "Road vehicles - Functional safety", 2018, ISO 26262 to międzynarodowa norma bezpieczeństwa funkcjonalnego dotycząca rozwoju systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach drogowych . Określa wytyczne mające na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków i zapewnienie, że komponenty samochodowe będą prawidłowo i we właściwym czasie spełniać swoje zamierzone funkcje.
  3. PN-EN 12999:2021 "Loader cranes", 2021

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Pietrusewicz, Materiały przygotowane przez prowadzącego, 2024

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania SISTEMA. Typowe parametry systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego (PLr, PL, MTTFD, DC, CCF, Category) w modelowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego6
T-P-2Analiza ryzyka wybranego systemu technicznego zgodnie z normą ISO12100.6
T-P-3Zastosowanie bibliotek komponentów dostawców systemów sterowania w projektowaniu systemów bezpiecznych funkcjonalnie.3
T-P-4Zastosowanie normy ISO26262 w projektowaniu systemu bezpiecznego funkcjonalnie w motoryzacji.8
T-P-5Zastosowanie normy EN12999 w projektowaniu bezpiecznego funkcjonalnie żurawia przeładunkowego.6
T-P-6Prezentacja projektów1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach: budowy maszyn i systemów (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w projektowaniu maszyn oraz motoryzacji.3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych funkcjonalnie zgodnie z filozofią firmy BoschRexroth. Studium wybranego przypadku. Zaliczenie wykładów.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2praca własna18
A-P-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C114.1_W01Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach: budowy maszyn i systemów (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.
T-P-2Analiza ryzyka wybranego systemu technicznego zgodnie z normą ISO12100.
T-P-5Zastosowanie normy EN12999 w projektowaniu bezpiecznego funkcjonalnie żurawia przeładunkowego.
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w projektowaniu maszyn oraz motoryzacji.
T-P-3Zastosowanie bibliotek komponentów dostawców systemów sterowania w projektowaniu systemów bezpiecznych funkcjonalnie.
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania SISTEMA. Typowe parametry systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego (PLr, PL, MTTFD, DC, CCF, Category) w modelowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych funkcjonalnie zgodnie z filozofią firmy BoschRexroth. Studium wybranego przypadku. Zaliczenie wykładów.
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.
T-P-4Zastosowanie normy ISO26262 w projektowaniu systemu bezpiecznego funkcjonalnie w motoryzacji.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-3wykład z użyciem komputera
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu oraz oceny ze sprawozdań z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C114.1_U01Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-P-2Analiza ryzyka wybranego systemu technicznego zgodnie z normą ISO12100.
T-P-3Zastosowanie bibliotek komponentów dostawców systemów sterowania w projektowaniu systemów bezpiecznych funkcjonalnie.
T-P-5Zastosowanie normy EN12999 w projektowaniu bezpiecznego funkcjonalnie żurawia przeładunkowego.
T-P-4Zastosowanie normy ISO26262 w projektowaniu systemu bezpiecznego funkcjonalnie w motoryzacji.
T-P-1Wprowadzenie do oprogramowania SISTEMA. Typowe parametry systemu bezpieczeństwa funkcjonalnego (PLr, PL, MTTFD, DC, CCF, Category) w modelowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi sprzętowo-programowych oraz języków modelowania stosowanych w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
3,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C114.1_K01Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie kierunku automatyka i robotyka oraz kierunków pokrewnych oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-P-2Analiza ryzyka wybranego systemu technicznego zgodnie z normą ISO12100.
T-P-5Zastosowanie normy EN12999 w projektowaniu bezpiecznego funkcjonalnie żurawia przeładunkowego.
T-P-4Zastosowanie normy ISO26262 w projektowaniu systemu bezpiecznego funkcjonalnie w motoryzacji.
T-P-6Prezentacja projektów
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych funkcjonalnie zgodnie z filozofią firmy BoschRexroth. Studium wybranego przypadku. Zaliczenie wykładów.
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-2wykład problemowy
M-5metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji niezbędnych do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce.
3,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada kompetencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.