Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Pracownia problemowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pracownia problemowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student ma wiedzę i umijętności w obszarze wszystkich zagadnień poruszanych w ramach wcześniej realizowanych przedmiotów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie u studenta umiejętności samodzilnego rozwiązywania zadań związanych z projektowaniem, modelowaniem, symulowaniem, implementowaniem i budowaniem układów automatycznego sterowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rozwiązuje jeden lub więcej problemów z obszaru układów automatycznego sterowania i robotyki.45
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie raportów10
A-P-3Praca samodziena nad rozwiązaniem problemu43
A-P-4Konsultacje2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie raportów
S-2Ocena formująca: Na podstawie bieżącej obserwacji pracy
S-3Ocena formująca: Na podstawie dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C113_U01
Student umiejętnie planuje pracę własną i zespołu; w razie potrzeby modeluje proces i symuluje działanie układu automatycznego sterowania; projektuje obiekt i układ jego automatycznego sterowania stosując w razie potrzeby różne metody szybkiego prototypowania.
AR_1A_U02, AR_1A_U04, AR_1A_U08C-1T-P-1M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C113_K01
Student potrafi ocenić zakres posiadanej wiedzy, zidentyfikować ewentualne braki w tej wiedzy; ma świadmość pojawiania się nowych rozwiązań w obszarze automatyki i robotyki.
AR_1A_K01C-1T-P-1M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C113_U01
Student umiejętnie planuje pracę własną i zespołu; w razie potrzeby modeluje proces i symuluje działanie układu automatycznego sterowania; projektuje obiekt i układ jego automatycznego sterowania stosując w razie potrzeby różne metody szybkiego prototypowania.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego etapu prac składającego się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 91-1000% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C113_K01
Student potrafi ocenić zakres posiadanej wiedzy, zidentyfikować ewentualne braki w tej wiedzy; ma świadmość pojawiania się nowych rozwiązań w obszarze automatyki i robotyki.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego etapu prac składającego się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Andrzej Dębowski, Automatyka Podstawy teorii, PWN, WNT, 2012, 2, ISBN: 9788301185961
  2. Andrzej Dębowski, Automatyka Technika regulacji, PWN, WNT, 2017, ISBN: 9788301193546
  3. Adam Słota, Sterowanie procesami ciągłymi, PWN, 2022, EAN: 9788301220990
  4. Wojciech Kaczmarek, Jarosław Panasiuk, Robotyzacja i automatyzacja, PWN, 2022, EAN: 9788301225957

Literatura dodatkowa

  1. Włodzimierz Dąbrowski, Andrzej Dzieliński, Tadeusz Kaczorek, Rafał Łopatka, Podstawy teorii sterowania, PWN, 2013, 3, ISBN: 9788301185916

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązuje jeden lub więcej problemów z obszaru układów automatycznego sterowania i robotyki.45
45

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach45
A-P-2Przygotowanie raportów10
A-P-3Praca samodziena nad rozwiązaniem problemu43
A-P-4Konsultacje2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C113_U01Student umiejętnie planuje pracę własną i zespołu; w razie potrzeby modeluje proces i symuluje działanie układu automatycznego sterowania; projektuje obiekt i układ jego automatycznego sterowania stosując w razie potrzeby różne metody szybkiego prototypowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
AR_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie u studenta umiejętności samodzilnego rozwiązywania zadań związanych z projektowaniem, modelowaniem, symulowaniem, implementowaniem i budowaniem układów automatycznego sterowania.
Treści programoweT-P-1Rozwiązuje jeden lub więcej problemów z obszaru układów automatycznego sterowania i robotyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Na podstawie dyskusji
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie raportów
S-2Ocena formująca: Na podstawie bieżącej obserwacji pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego etapu prac składającego się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 91-1000% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C113_K01Student potrafi ocenić zakres posiadanej wiedzy, zidentyfikować ewentualne braki w tej wiedzy; ma świadmość pojawiania się nowych rozwiązań w obszarze automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie kierunku automatyka i robotyka oraz kierunków pokrewnych oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie u studenta umiejętności samodzilnego rozwiązywania zadań związanych z projektowaniem, modelowaniem, symulowaniem, implementowaniem i budowaniem układów automatycznego sterowania.
Treści programoweT-P-1Rozwiązuje jeden lub więcej problemów z obszaru układów automatycznego sterowania i robotyki.
Metody nauczaniaM-1Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie raportów
S-2Ocena formująca: Na podstawie bieżącej obserwacji pracy
S-3Ocena formująca: Na podstawie dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego etapu prac składającego się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi wykonać przynjamniej jeden lub kilka etapów prac składających się na całościowe zrealizowanie postawionego zadania projektowego. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.