Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Filozofia zrównoważonego rozwoju:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filozofia zrównoważonego rozwoju | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat celów zrównoważonego rozwoju (SDG), uświadomienie kluczowych czynników SDG oraz wzmocnienie idywidualnej i społecznej odpowiedzialności w zakresie ich realizacji. |
C-2 | Celem przedmiotu jest kształcenie i wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i sposób myślenia potrzebne do stawienia czoła złożonym globalnym wyzwaniom w zrównoważony sposób. Kultywować poczucie odpowiedzialności, promować krytyczne myślenie, zachęcać do innowacji i inspirować działania na rzecz osiągnięcia bardziej zrównoważonej i sprawiedliwej przyszłości dla wszystkich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw w kontekscie zrównoważonego rozwoju | 3 |
T-W-2 | Zrównoważony rozwój - definicje, czynniki, wyzwania, ryzyka - Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 (UN SDG) | 3 |
T-W-3 | Raport Making Peace with Nature, Raporty IPCC, bariery planetarne i inne dokumenty środowiska naukowego względem denializmu klimatycznego | 3 |
T-W-4 | Problemy zrównoważonych energetyki, urbanistyki i transportu | 3 |
T-W-5 | Zrównoważona produkcja i konsumpcja, gospodarka o obiegu zamkniętym, bezpieczeństwo żywnościowe a polityki klimatyczne | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | analiza literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacja multimedialna |
M-5 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A11.2_W02 Student zna i rozumie definicje i kryteria zrównoważonego rozwoju. | AR_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A11.2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych mających wpływ na osiąganie celów zrównoważonego rozwoju. | AR_1A_U07, AR_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A11.2_K02 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | AR_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A11.2_W02 Student zna i rozumie definicje i kryteria zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Nie zna podstawowych koncepcji zrównoważonego rozwoju. |
3,0 | Zna podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju. | |
3,5 | Zna i rozumie podstawowe koncepcje zrównoważonego rozwoju. | |
4,0 | Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. | |
4,5 | Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną. | |
5,0 | Zna i rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju, cele i kryteria zrównoważonego rozwoju. Rozumie złożoność wyzwań stawianych przed gospodarką zrównoważoną, rozważa prawdopobodobieństwo i konsekwencje realizcji poszczególnych celów SDG. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A11.2_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych mających wpływ na osiąganie celów zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Nie rozumie problemów związanych z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. |
3,0 | Rozumie podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. | |
3,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. | |
4,0 | Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. | |
4,5 | Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości. | |
5,0 | Rozumie i potrafi analizować problemy związane z dążeniem do zrównoważonego rozwoju. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A11.2_K02 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
3,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
4,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. | |
4,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań. | |
5,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od realizacji SDG. Potrafi antycypować problemy, które stają na drodze realizacji SDG i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki. |
Literatura podstawowa
- Adam Drosik, Dorota Heidrich, Ratajczak Magdalena, Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki, BookEdit, 2023, audibook
- UNEP, Making Peace With Nature, 2020, https://www.unep.org/resources/making-peace-nature
- IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/
Literatura dodatkowa
- Sachs Jeffrey D. Cs 2015., Age of Sustainable Development, Columbia University Press, 2015
- Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022