Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Socjologiczne aspekty ochrony środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Socjologiczne aspekty ochrony środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy na temat społecznych aspektów ochrony środowiska, relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, śladu środowiskowego ludzkiej działalności, polityk ochrony środowiska i ich społecznego odbioru. Promować krytyczne myślenie, zachęcać do kreatywnego i innowacyjnego myślenia i poszukiwania rozwiązań, które zmniejszają negatywny wpływ środowiskowy ludzkiej działalności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Relacja człowiek-środowisko, etyka środowiska naturalnego, etapy rozwoju społeczeństw | 3 |
T-W-2 | Transport a ochrona środowiska. Zagospodarowanie przestrzenne – wpływ miasta na środowisko | 3 |
T-W-3 | Przyczyny zmian klimatu. Ślad środowiskowy. Problem emisji. Bariery planetarne - nauka a klimat, denializm klimatyczny (case #Exxon knew) | 3 |
T-W-4 | Polityki ochrony środowiska. Gospodarka odpadami. Gospodarka o obiegu zamkniętym | 3 |
T-W-5 | Demografia a ochrona środowiska. Bioróżnorodność. Bezpieczeństwo żywieniowe a środowisko. Dieta a środowisko | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | analiza literatury | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja |
M-4 | prezentacja multimedialna |
M-5 | praca w grupach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności podczas dyskusji, pracy w grupie i wykładów problemowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A10.3_W01 Student ma wiedzę na temat socojologicznych aspektów ochrony środowiska oraz rozumie złożone relacje człowieka ze środowiskiem | AR_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A10.3_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z ochroną środowiska | AR_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A10.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | AR_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A10.3_W01 Student ma wiedzę na temat socojologicznych aspektów ochrony środowiska oraz rozumie złożone relacje człowieka ze środowiskiem | 2,0 | Nie zna kluczowych problemów z zakresu ochrony środowiska |
3,0 | Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska | |
3,5 | Zna podstawowe problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne | |
4,0 | Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne | |
4,5 | Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu. | |
5,0 | Zna problemy z zakresu ochrony środowiska i rozumie jaki wpływ ma człowiek na środowisko naturalne. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze zmian klimatu i określać kierunki zmian społecznych względem tych zmian |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A10.3_U01 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania wybranych procesów i zjawisk społecznych związanych z ochroną środowiska | 2,0 | Nie rozumie problemów społecznych związanych z ochroną środowiska |
3,0 | Rozumie podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska | |
3,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska | |
4,0 | Rozumie i potrafi analizować problemy społeczne związane z ochroną środowiska | |
4,5 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości. | |
5,0 | Rozumie i potrafi analizować podstawowe problemy społeczne związane z ochroną środowiska. Potrafi tworzyć alternatywne scenariusze wizji społeczeństwa przyszłości i oceniać ryzyka i korzyści poszczególnych wizji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A10.3_K01 Student potrafi pracować w grupie i indywidualnie, ma kompetencje pozyskiwania aktualnej wiedzy do rozwiązywania problemów aktualnych i przyszłych. Aktywnie rozwija myślenie kreatywne, przyszłościowe (future thinking) oraz innowacyjne. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie, nie ma chęci do rozwoju kreatywnego i przyszłościowego myślenia. |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
3,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, ma chęć do rozwijania kreatywnego i przyszłościowego myślenia. | |
4,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. | |
4,5 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań. | |
5,0 | Student potrafi pracować i organizować pracę w grupie, myśli kreatywnie oraz innowacyjnie, potrafi tworzyć alternatywne scenariusze przyszłości w zależności od zmian klimatu. Potrafi antycypować problemy i aktywnie poszukiwać ich rozwiązań oraz oceniać ich potencjalne skutki. |
Literatura podstawowa
- Opracowanie zbiorowe, Jacek Krystek (red), Ochrona środowiska dla inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018, audibook
- Lewandowski Witold M., Aranowski Robert, Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- IPCC, Wybrane raporty IPCC, 2023, https://www.ipcc.ch/reports/
Literatura dodatkowa
- Rakoczy Bartosz, Wierzbowski Błażej, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer, 2023
- Zając Tomasz, Nie-kapitalizm. Zrównoważony rozwój zamiast wzrostu?, E-bookowo, 2022