Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Kompatybilność elektromagnetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kompatybilność elektromagnetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,26zaliczenie
wykładyW6 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs akademicki z matematyki.
W-2Ukończony kurs akademicki z fizyki.
W-3Ukończony kurs elektrotechniki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej mechanizmów sprzężeń, źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
C-2Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.2
T-L-3Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.2
T-L-4Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.2
T-L-5Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.2
T-L-6Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-7Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.2
T-L-8Zaliczenie.1
15
projekty
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.2
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.2
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.2
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.2
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.3
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.3
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.2
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.3
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.3
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).2
T-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.3
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.2
T-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu i przygotowanie prezentacji końcowej.8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia.20
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład tradycyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych (metoda praktyczna).
M-3Realizacja zadań projektowych w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C33.1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
AR_1A_W02C-1T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-13, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C33.1_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrycznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
AR_1A_U05, AR_1A_U06C-2T-P-1, T-L-1, T-P-2, T-L-5, T-P-3, T-L-7, T-L-3, T-L-8, T-L-6, T-L-4, T-L-2M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C33.1_W01
Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C33.1_U01
Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrycznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Literatura podstawowa

  1. Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, WNT Warszawa, 1999
  2. L. Hasse, J. Kołodziejski, A. Konczakowska, L. Spiralski, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
  3. Michał Borecki, Jan Sroka, Kompatybilność elektromagnetyczna. Pomiary i badania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2021
  4. Jan Sroka, Niepewność pomiarowa w badaniach EMC : pomiary emisyjności radioelektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2009
  5. Piotr Ruszel, Kompatybilność elektromagnetyczna elektronicznych urządzeń pomiarowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008
  6. Wojciech Machczyński, Wprowadzenie do kompatybilności elektromagnetycznej, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2010, 2
  7. Paweł A. Mazurek, Laboratorium podstaw kompatybilności elektromagnetycznej, Politechnika Lubelska, Lublin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Wiesław Więckowski, Badania kompatybilności elektromagnetycznej urządzeń elektrycznych i elektronicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
  2. Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, New Jersey, USA, 2006, wydanie drugie
  3. K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.2
T-L-3Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.2
T-L-4Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.2
T-L-5Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.2
T-L-6Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.2
T-L-7Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.2
T-L-8Zaliczenie.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.12
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.2
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.2
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.2
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.2
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.3
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.3
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.2
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.3
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.3
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).2
T-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.3
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.2
T-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia końcowego8
A-L-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Opracowanie projektu i przygotowanie prezentacji końcowej.8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca samodzielna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C33.1_W01Student ma wiedzę dotyczącą mechanizmów sprzężeń i źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej mechanizmów sprzężeń, źródeł zakłóceń elektromagnetycznych oraz metod ich pomiaru i minimalizacji.
Treści programoweT-W-11Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na zakłócenia impulsowe (burst, surge) oraz zaniki i zapady napięcia zasilania.
T-W-8Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia promieniowane.
T-W-7Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności układów elektrycznych na elektromagnetyczne zaburzenia przewodzone.
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.
T-W-5Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń przewodzonych w układach elektrycznych.
T-W-6Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary zaburzeń promieniowanych w układach elektrycznych.
T-W-12Podstawowe metody przeciwdziałania zakłóceniom.
T-W-3Normy dotyczące kompatybilności elektromagnetycznej.
T-W-13Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe. Strefy ochronne. Zaliczenie wykładu.
T-W-4Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary odporności na pola magnetyczne.
T-W-9Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne (ESD). Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych. Badanie odporności układów elektrycznych na wyładowania ESD.
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.
T-W-10Uwarunkowania środowiskowe i normatywne, charakterystyka i pomiary harmonicznych prądu i zjawiska migotania (flicker).
Metody nauczaniaM-1Wykład tradycyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C33.1_U01Student potrafi przeprowadzić ocenę pracy systemu elektrycznego pod kątem kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Potrafi dokonać podstawowej analizy problemów EMC, zaproponować i zastosować metodę pomiarową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U05Potrafi zaplanować i zrealizować eksperymenty w zakresie oceny wydajności, złożoności, efektywności i kompatybilności w obszarze stosowania układów automatycznego sterowania oraz rozwiązań robotycznych.
AR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności dotyczących analizy i redukcji zakłóceń elektromagnetycznych.
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego.
T-L-1Analiza numeryczna układów ekranowania pól elektromagnetycznych.
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu i analiza pracy układu elektrycznego spełniającego wymagania kompatybilności elektromagnetycznej.
T-L-5Zakłócenia w obwodach elektrycznych. Odporność układów elektrycznych na zaburzenia elektromagnetyczne.
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników.
T-L-7Filtracja i tłumienie sygnałów zakłócających.
T-L-3Elektromagnetyczna emisja urządzeń elektrycznych – pomiary w polu bliskim.
T-L-8Zaliczenie.
T-L-6Pomiary układów ekranowania pól elektromagnetycznych.
T-L-4Elektromagnetyczna emisja przewodzona urządzeń elektrycznych.
T-L-2Analiza numeryczna przenikania sygnałów w liniach transmisyjnych.
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań w grupach laboratoryjnych (metoda praktyczna).
M-3Realizacja zadań projektowych w zespołach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.