Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania operacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z metodami i narzędziami stosowanymi w obszarze badań operacyjnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami harmonogramowania zadań. |
C-3 | Nabycie umiejętności rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich z obszaru badań operacyjnych stosując poznane metody optymalizacyjne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu z programowania sieciowego. | 6 |
T-P-2 | Implementacja wybranego algorytmu programowania dynamicznego. | 12 |
T-P-3 | Rozwiązywanie różnych problemów optymalizacyjnych metodą tabu search. | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do badań operacyjnych : podstawowe pojęcia z teorii badań operacyjnych, i geneza badań operacyjnych, korzyści z badań operacyjnych, metody i narzędzia z obszaru badań operacyjnych, zastosowania badań operacyjnych. | 1 |
T-W-2 | Metody harmonogramowanie zadań. Programowanie sieciowe i elementy teorii grafów. | 3 |
T-W-3 | Zagadnienie transportowe i problemy przydziału. | 2 |
T-W-4 | Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka (Elementy teorii gier). | 2 |
T-W-5 | Algorytmy programowania dynamicznego. | 2 |
T-W-6 | Przeszukiwanie tabu. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych. Zaliczenie wykładu. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Konsultacje projektowe. | 2 |
A-P-3 | Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu. | 17 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne uzupełnienie treści wykładów na podstawie literatury. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/ wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne/ metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie zajęć projektowych na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego przeprowadzonego na koniec serii wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C109.2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych. | AR_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C109.2_U01 Student potrafi zastosować poznane metody do rozwiązania problemu z zakresu badań operacyjnych. | AR_1A_U07 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C109.2_W01 Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C109.2_U01 Student potrafi zastosować poznane metody do rozwiązania problemu z zakresu badań operacyjnych. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- B. van der Veen, Introduction to the Theory of Operational Research, Springer, 1967
- Wojciech Sikora, Badania operacyjne, PWE, 2017
- Karin R. Saoub, A Tour through Graph Theory, Taylor and Francis Ltd, 2017