Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Badania operacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania operacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami i narzędziami stosowanymi w obszarze badań operacyjnych.
C-2Zapoznanie studenta z metodami harmonogramowania zadań.
C-3Nabycie umiejętności rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich z obszaru badań operacyjnych stosując poznane metody optymalizacyjne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.6
T-P-2Implementacja wybranego algorytmu programowania dynamicznego.12
T-P-3Rozwiązywanie różnych problemów optymalizacyjnych metodą tabu search.12
30
wykłady
T-W-1Wstęp do badań operacyjnych : podstawowe pojęcia z teorii badań operacyjnych, i geneza badań operacyjnych, korzyści z badań operacyjnych, metody i narzędzia z obszaru badań operacyjnych, zastosowania badań operacyjnych.1
T-W-2Metody harmonogramowanie zadań. Programowanie sieciowe i elementy teorii grafów.3
T-W-3Zagadnienie transportowe i problemy przydziału.2
T-W-4Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka (Elementy teorii gier).2
T-W-5Algorytmy programowania dynamicznego.2
T-W-6Przeszukiwanie tabu.2
T-W-7Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych. Zaliczenie wykładu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje projektowe.2
A-P-3Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu.17
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne uzupełnienie treści wykładów na podstawie literatury.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/ wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie zajęć projektowych na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego przeprowadzonego na koniec serii wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C109.2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych.
AR_1A_W03C-1T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C109.2_U01
Student potrafi zastosować poznane metody do rozwiązania problemu z zakresu badań operacyjnych.
AR_1A_U07C-3T-P-1, T-P-3, T-P-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C109.2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C109.2_U01
Student potrafi zastosować poznane metody do rozwiązania problemu z zakresu badań operacyjnych.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. B. van der Veen, Introduction to the Theory of Operational Research, ‎ Springer, 1967
  2. Wojciech Sikora, Badania operacyjne, PWE, 2017
  3. Karin R. Saoub, A Tour through Graph Theory, Taylor and Francis Ltd, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.6
T-P-2Implementacja wybranego algorytmu programowania dynamicznego.12
T-P-3Rozwiązywanie różnych problemów optymalizacyjnych metodą tabu search.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do badań operacyjnych : podstawowe pojęcia z teorii badań operacyjnych, i geneza badań operacyjnych, korzyści z badań operacyjnych, metody i narzędzia z obszaru badań operacyjnych, zastosowania badań operacyjnych.1
T-W-2Metody harmonogramowanie zadań. Programowanie sieciowe i elementy teorii grafów.3
T-W-3Zagadnienie transportowe i problemy przydziału.2
T-W-4Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka (Elementy teorii gier).2
T-W-5Algorytmy programowania dynamicznego.2
T-W-6Przeszukiwanie tabu.2
T-W-7Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych. Zaliczenie wykładu.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje projektowe.2
A-P-3Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu.17
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne uzupełnienie treści wykładów na podstawie literatury.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C109.2_W01Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji stosowanych w obszarze badań operacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami i narzędziami stosowanymi w obszarze badań operacyjnych.
Treści programoweT-W-7Zastosowanie sztucznej inteligencji w Badaniach Operacyjnych. Zaliczenie wykładu.
T-W-5Algorytmy programowania dynamicznego.
T-W-4Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka (Elementy teorii gier).
T-W-1Wstęp do badań operacyjnych : podstawowe pojęcia z teorii badań operacyjnych, i geneza badań operacyjnych, korzyści z badań operacyjnych, metody i narzędzia z obszaru badań operacyjnych, zastosowania badań operacyjnych.
T-W-3Zagadnienie transportowe i problemy przydziału.
T-W-6Przeszukiwanie tabu.
T-W-2Metody harmonogramowanie zadań. Programowanie sieciowe i elementy teorii grafów.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/ wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie zaliczenia pisemnego przeprowadzonego na koniec serii wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe metody optymalizacji stosowane w obszarze badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C109.2_U01Student potrafi zastosować poznane metody do rozwiązania problemu z zakresu badań operacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich z obszaru badań operacyjnych stosując poznane metody optymalizacyjne.
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu z programowania sieciowego.
T-P-3Rozwiązywanie różnych problemów optymalizacyjnych metodą tabu search.
T-P-2Implementacja wybranego algorytmu programowania dynamicznego.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie zajęć projektowych na podstawie ocen cząstkowych z wykonanych projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 51-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować podstawowe metody optymalizacji z obszaru badań operacyjnych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.