Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Interfejsy człowiek maszyna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interfejsy człowiek maszyna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy programowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z interfejsami człowiek-maszyna. |
C-2 | Zapoznanie studenta z możliwościami połączenia wiedzy z wielu dziedzin nauki do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna. |
C-3 | Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i realizacji elementów systemu służącego do kształtowania interakcji człowiek-maszyna. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie interfejsu użytkownika do interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia. | 6 |
T-P-2 | Realizacja opracowanego interfejsu użytkownika. | 22 |
T-P-3 | Prezentacja wykonanych projektów i wystawienie ocen. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Główne aspekty interakcji człowieka z maszyną. Interfejsy człowiek-komputer, człowiek-maszyna i człowiek-robot: rodzaje, zastosowania. Dostępne kanały wymiany informacji: rodzaje komunikacji, bariery komunikacyjne. | 2 |
T-W-2 | Przykłady interfejsów użytkownika np. interfejs graficzny użytkownika, interfejs głosowy, interfejs dotykowy. Sterowanie gestem, ruchem ust itp., biometria. | 2 |
T-W-3 | Zastosowanie robotów w różnych dziedzinach (np. roboty chirurgiczne, roboty sprzątające, roboty asystujące). Graficzny interfejs użytkownika, interfejsy multimedialne, interaktywni asystenci, robotyka społeczna, symulatory urządzeń. | 3 |
T-W-4 | Grafika 3D, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona w systemach interakcji. | 2 |
T-W-5 | Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji. Projektowanie interakcji. | 2 |
T-W-6 | Metodologie projektowania interfejsów. Realizacja modułu na podstawie zdefiniowanych celów z uwzględnieniem dopasowania do użytkownika. Zaliczenie wykładów. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-P-2 | Konsultacje projektowe. | 2 |
A-P-3 | Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu. | 17 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie materiału prezentowanego na wykładach. | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/ wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne/ metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanych zadań projektowych. Ocenie podlega wykonanie projektu oraz jego prezentacja. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów w trakcie opracowywania projektów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec cyklu wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C109.1_W01 Student posiada wiedzę z obszaru interakcji człowiek-maszyna i zna podstawowe zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. | AR_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C109.1_U01 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, z uwzględnieniem zadanych założeń. | AR_1A_U07 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C109.1_W01 Student posiada wiedzę z obszaru interakcji człowiek-maszyna i zna podstawowe zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C109.1_U01 Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, z uwzględnieniem zadanych założeń. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Ben Shneiderman, Catherine Plaisant, Maxine Cohen, Steven Jacobs, Niklas Elmqvist, Nicholas Diakopoulos, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Pearson, 2016
- Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces: Foundations, User Modeling, and Common Modality Combinations, Morgan and Claypool, 2017
- Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces: Signal Processing, Architectures, and Detection of Emotion and Cognition, Morgan and Claypool, 2018
- Kerstin Dautenhahn, Alan Bond, Lola Cañamero, Bruce Edmonds, Socially Intelligent Agents: Creating Relationships with Computers and Robots, Springer-Verlag, 2013
- Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces, Volume 3: Language Processing, Software, Commercialization, and Emerging Directions, Morgan and Claypool, 2019
Literatura dodatkowa
- Chang S. Nam, Anton Nijholt, Fabien Lotte, Brain–Computer Interfaces Handbook Technological and Theoretical Advances, CRC Press, 2018