Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Interfejsy człowiek maszyna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Interfejsy człowiek maszyna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,56zaliczenie
projektyP6 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z interfejsami człowiek-maszyna.
C-2Zapoznanie studenta z możliwościami połączenia wiedzy z wielu dziedzin nauki do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
C-3Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i realizacji elementów systemu służącego do kształtowania interakcji człowiek-maszyna.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie interfejsu użytkownika do interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.6
T-P-2Realizacja opracowanego interfejsu użytkownika.22
T-P-3Prezentacja wykonanych projektów i wystawienie ocen.2
30
wykłady
T-W-1Główne aspekty interakcji człowieka z maszyną. Interfejsy człowiek-komputer, człowiek-maszyna i człowiek-robot: rodzaje, zastosowania. Dostępne kanały wymiany informacji: rodzaje komunikacji, bariery komunikacyjne.2
T-W-2Przykłady interfejsów użytkownika np. interfejs graficzny użytkownika, interfejs głosowy, interfejs dotykowy. Sterowanie gestem, ruchem ust itp., biometria.2
T-W-3Zastosowanie robotów w różnych dziedzinach (np. roboty chirurgiczne, roboty sprzątające, roboty asystujące). Graficzny interfejs użytkownika, interfejsy multimedialne, interaktywni asystenci, robotyka społeczna, symulatory urządzeń.3
T-W-4Grafika 3D, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona w systemach interakcji.2
T-W-5Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji. Projektowanie interakcji.2
T-W-6Metodologie projektowania interfejsów. Realizacja modułu na podstawie zdefiniowanych celów z uwzględnieniem dopasowania do użytkownika. Zaliczenie wykładów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje projektowe.2
A-P-3Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu.17
49
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie materiału prezentowanego na wykładach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/ wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanych zadań projektowych. Ocenie podlega wykonanie projektu oraz jego prezentacja.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w trakcie opracowywania projektów.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec cyklu wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C109.1_W01
Student posiada wiedzę z obszaru interakcji człowiek-maszyna i zna podstawowe zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna.
AR_1A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C109.1_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, z uwzględnieniem zadanych założeń.
AR_1A_U07C-3T-P-1, T-P-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C109.1_W01
Student posiada wiedzę z obszaru interakcji człowiek-maszyna i zna podstawowe zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C109.1_U01
Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, z uwzględnieniem zadanych założeń.
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Ben Shneiderman, Catherine Plaisant, Maxine Cohen, Steven Jacobs, Niklas Elmqvist, Nicholas Diakopoulos, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Pearson, 2016
  2. Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces: Foundations, User Modeling, and Common Modality Combinations, Morgan and Claypool, 2017
  3. Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces: Signal Processing, Architectures, and Detection of Emotion and Cognition, Morgan and Claypool, 2018
  4. Kerstin Dautenhahn, Alan Bond, Lola Cañamero, Bruce Edmonds, Socially Intelligent Agents: Creating Relationships with Computers and Robots, Springer-Verlag, 2013
  5. Sharon Oviatt, Björn Schuller, Philip R. Cohen, Daniel Sonntag, Gerasimos Potamianos, Antonio Krüger, The Handbook of Multimodal-Multisensor Interfaces, Volume 3: Language Processing, Software, Commercialization, and Emerging Directions, Morgan and Claypool, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Chang S. Nam, Anton Nijholt, Fabien Lotte, Brain–Computer Interfaces Handbook Technological and Theoretical Advances, CRC Press, 2018

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie interfejsu użytkownika do interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.6
T-P-2Realizacja opracowanego interfejsu użytkownika.22
T-P-3Prezentacja wykonanych projektów i wystawienie ocen.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Główne aspekty interakcji człowieka z maszyną. Interfejsy człowiek-komputer, człowiek-maszyna i człowiek-robot: rodzaje, zastosowania. Dostępne kanały wymiany informacji: rodzaje komunikacji, bariery komunikacyjne.2
T-W-2Przykłady interfejsów użytkownika np. interfejs graficzny użytkownika, interfejs głosowy, interfejs dotykowy. Sterowanie gestem, ruchem ust itp., biometria.2
T-W-3Zastosowanie robotów w różnych dziedzinach (np. roboty chirurgiczne, roboty sprzątające, roboty asystujące). Graficzny interfejs użytkownika, interfejsy multimedialne, interaktywni asystenci, robotyka społeczna, symulatory urządzeń.3
T-W-4Grafika 3D, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona w systemach interakcji.2
T-W-5Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji. Projektowanie interakcji.2
T-W-6Metodologie projektowania interfejsów. Realizacja modułu na podstawie zdefiniowanych celów z uwzględnieniem dopasowania do użytkownika. Zaliczenie wykładów.4
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-P-2Konsultacje projektowe.2
A-P-3Samodzielna praca nad przydzielonymi problemami projektowymi i przygotowanie raportu.17
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne analizowanie materiału prezentowanego na wykładach.6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C109.1_W01Student posiada wiedzę z obszaru interakcji człowiek-maszyna i zna podstawowe zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z interfejsami człowiek-maszyna.
C-2Zapoznanie studenta z możliwościami połączenia wiedzy z wielu dziedzin nauki do realizacji zadania poprawy interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-W-2Przykłady interfejsów użytkownika np. interfejs graficzny użytkownika, interfejs głosowy, interfejs dotykowy. Sterowanie gestem, ruchem ust itp., biometria.
T-W-5Techniki modelowania interakcji między człowiekiem a maszyną oraz typy interakcji. Projektowanie interakcji.
T-W-1Główne aspekty interakcji człowieka z maszyną. Interfejsy człowiek-komputer, człowiek-maszyna i człowiek-robot: rodzaje, zastosowania. Dostępne kanały wymiany informacji: rodzaje komunikacji, bariery komunikacyjne.
T-W-4Grafika 3D, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona w systemach interakcji.
T-W-6Metodologie projektowania interfejsów. Realizacja modułu na podstawie zdefiniowanych celów z uwzględnieniem dopasowania do użytkownika. Zaliczenie wykładów.
T-W-3Zastosowanie robotów w różnych dziedzinach (np. roboty chirurgiczne, roboty sprzątające, roboty asystujące). Graficzny interfejs użytkownika, interfejsy multimedialne, interaktywni asystenci, robotyka społeczna, symulatory urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/ wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec cyklu wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe metody, istniejące rozwiązania i zasady projektowania interfejsów człowiek-maszyna. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C109.1_U01Student potrafi samodzielnie zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, z uwzględnieniem zadanych założeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania i realizacji elementów systemu służącego do kształtowania interakcji człowiek-maszyna.
Treści programoweT-P-1Opracowanie interfejsu użytkownika do interakcji użytkownika z maszyną, który będzie realizował zadane założenia.
T-P-2Realizacja opracowanego interfejsu użytkownika.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wykonanych zadań projektowych. Ocenie podlega wykonanie projektu oraz jego prezentacja.
S-2Ocena formująca: Ocena postępów w trakcie opracowywania projektów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować i zrealizować element interfejsu człowiek-maszyna, spełniając określone wymogi komunikacji użytkownika z maszyną. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.