Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Prototypowanie i symulacja procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prototypowanie i symulacja procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW6 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie sterowników PLC, systemy automatyki, instalacje elektryczne, modele dynamiczne systemów automatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów produkcyjnych, z wykorzystaniem narzędzi ich prototypowania, w tym symulacji komputerowej. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do przedmiotu, podstawy symulacji procesu.2
T-L-2Implementacja symulacji z wykorzystaniem zmiennych losowych.2
T-L-3Wykorzystanie metod szybkiego prototypowania do symulacji procesów przemysłowych.2
T-L-4Symulacja Hardware-in-the-Loop.6
T-L-5Symulacja procesu przemysłowego z wykorzystaniem zewnętrznych silników fizyki.6
T-L-6Modelowanie wieloetapowego procesu przemysłowego.6
T-L-7Analiza danych statystycznych symulacji.2
T-L-8Optymalizacja procesu przemysłowego.2
T-L-9Zaliczenie zajęć.2
30
wykłady
T-W-1Idea symulacji procesów przemysłowych, przykładowe narzędzia, podejście Model Based Design.2
T-W-2Opracowywanie wymagań, projektowanie i wdrażanie modeli, MIL, SIL.2
T-W-3Testowanie, weryfikacja i walidacja rozwiązań, PIL, HIL.2
T-W-4Symulacja złożonych procesów produkcyjnych i logistycznych.2
T-W-5Model Based Design - studium przypadku. Zaliczenie zajęć wykładowych.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań/projektów14
A-L-3Studia literaturowe4
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studia literaturowe10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład z użyciem komputera
M-4metoda przypadków
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu oraz oceny ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C108_W01
Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych.
AR_1A_W06C-1T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-4, M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C108_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
AR_1A_U04, AR_1A_U08C-1T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2M-5, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C108_W01
Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych.
3,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C108_U01
Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi sprzętowo-programowe oraz języków modelowania stosowanych w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
3,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [50-65)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [65-78)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [78-86)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [86-91)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał co najmniej 91% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Murat M. Gunal (ed.), Simulation for Industry 4.0 Past, Present, and Future, Springer Cham, 2019
  2. Jon Holt, Tim Weilkiens, Systems Engineering Demystified, Packt Publishing, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Azad M. Madni, Norman Augustine, Michael Sievers (ed.), Handbook of Model-Based Systems Engineering, Springer, 2023
  2. Philip J Thomas, Simulation of Industrial Processes for Control Engineers, Butterworth-Heinemann, 1999
  3. William Navidi, Statistics for Engineers and Scientists, McGraw-Hill, 2019
  4. Malcolm Beaverstock, Allen Greenwood, William Nordgren, Applied Simulation: Modeling and Analysis Using Flexsim, 2018
  5. Priyanka Patankar, Swapnil Kulkarni, MATLAB and Simulink In-Depth: Model-based Design with Simulink and Stateflow, User Interface, Scripting, Simulation, Visualization and Debugging, BPB Publications, 2022
  6. Wskazane informatory techniczne producentów oprogramowania lub sprzętu

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do przedmiotu, podstawy symulacji procesu.2
T-L-2Implementacja symulacji z wykorzystaniem zmiennych losowych.2
T-L-3Wykorzystanie metod szybkiego prototypowania do symulacji procesów przemysłowych.2
T-L-4Symulacja Hardware-in-the-Loop.6
T-L-5Symulacja procesu przemysłowego z wykorzystaniem zewnętrznych silników fizyki.6
T-L-6Modelowanie wieloetapowego procesu przemysłowego.6
T-L-7Analiza danych statystycznych symulacji.2
T-L-8Optymalizacja procesu przemysłowego.2
T-L-9Zaliczenie zajęć.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea symulacji procesów przemysłowych, przykładowe narzędzia, podejście Model Based Design.2
T-W-2Opracowywanie wymagań, projektowanie i wdrażanie modeli, MIL, SIL.2
T-W-3Testowanie, weryfikacja i walidacja rozwiązań, PIL, HIL.2
T-W-4Symulacja złożonych procesów produkcyjnych i logistycznych.2
T-W-5Model Based Design - studium przypadku. Zaliczenie zajęć wykładowych.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań/projektów14
A-L-3Studia literaturowe4
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-3Studia literaturowe10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C108_W01Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów produkcyjnych, z wykorzystaniem narzędzi ich prototypowania, w tym symulacji komputerowej. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-5Model Based Design - studium przypadku. Zaliczenie zajęć wykładowych.
T-W-3Testowanie, weryfikacja i walidacja rozwiązań, PIL, HIL.
T-W-4Symulacja złożonych procesów produkcyjnych i logistycznych.
T-W-2Opracowywanie wymagań, projektowanie i wdrażanie modeli, MIL, SIL.
T-W-1Idea symulacji procesów przemysłowych, przykładowe narzędzia, podejście Model Based Design.
Metody nauczaniaM-4metoda przypadków
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu oraz oceny ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych.
3,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C108_U01Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów produkcyjnych, z wykorzystaniem narzędzi ich prototypowania, w tym symulacji komputerowej. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do przedmiotu, podstawy symulacji procesu.
T-L-8Optymalizacja procesu przemysłowego.
T-L-7Analiza danych statystycznych symulacji.
T-L-5Symulacja procesu przemysłowego z wykorzystaniem zewnętrznych silników fizyki.
T-L-9Zaliczenie zajęć.
T-L-4Symulacja Hardware-in-the-Loop.
T-L-3Wykorzystanie metod szybkiego prototypowania do symulacji procesów przemysłowych.
T-L-6Modelowanie wieloetapowego procesu przemysłowego.
T-L-2Implementacja symulacji z wykorzystaniem zmiennych losowych.
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia laboratoryjne
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować narzędzi sprzętowo-programowe oraz języków modelowania stosowanych w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych.
3,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [50-65)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [65-78)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [78-86)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [86-91)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał co najmniej 91% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.