Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Prototypowanie i symulacja procesów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prototypowanie i symulacja procesów produkcyjnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie sterowników PLC, systemy automatyki, instalacje elektryczne, modele dynamiczne systemów automatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów produkcyjnych, z wykorzystaniem narzędzi ich prototypowania, w tym symulacji komputerowej. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do przedmiotu, podstawy symulacji procesu. | 2 |
T-L-2 | Implementacja symulacji z wykorzystaniem zmiennych losowych. | 2 |
T-L-3 | Wykorzystanie metod szybkiego prototypowania do symulacji procesów przemysłowych. | 2 |
T-L-4 | Symulacja Hardware-in-the-Loop. | 6 |
T-L-5 | Symulacja procesu przemysłowego z wykorzystaniem zewnętrznych silników fizyki. | 6 |
T-L-6 | Modelowanie wieloetapowego procesu przemysłowego. | 6 |
T-L-7 | Analiza danych statystycznych symulacji. | 2 |
T-L-8 | Optymalizacja procesu przemysłowego. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie zajęć. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Idea symulacji procesów przemysłowych, przykładowe narzędzia, podejście Model Based Design. | 2 |
T-W-2 | Opracowywanie wymagań, projektowanie i wdrażanie modeli, MIL, SIL. | 2 |
T-W-3 | Testowanie, weryfikacja i walidacja rozwiązań, PIL, HIL. | 2 |
T-W-4 | Symulacja złożonych procesów produkcyjnych i logistycznych. | 2 |
T-W-5 | Model Based Design - studium przypadku. Zaliczenie zajęć wykładowych. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań/projektów | 14 |
A-L-3 | Studia literaturowe | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | wykład z użyciem komputera |
M-4 | metoda przypadków |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu oraz oceny ze sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena postępów pracy studenta na podstawie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C108_W01 Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. | AR_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C108_U01 Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. | AR_1A_U04, AR_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-9, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-2 | M-5, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C108_W01 Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. |
3,0 | Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student posiada wiedzę nt. standardów, metod i narzędzi prototypowania oraz symulacji komputerowej procesów produkcyjnych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C108_U01 Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi stosować narzędzi sprzętowo-programowe oraz języków modelowania stosowanych w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. |
3,0 | Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [50-65)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [65-78)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [78-86)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał [86-91)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w prototypowaniu i symulacji procesów produkcyjnych. Student uzyskał co najmniej 91% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Murat M. Gunal (ed.), Simulation for Industry 4.0 Past, Present, and Future, Springer Cham, 2019
- Jon Holt, Tim Weilkiens, Systems Engineering Demystified, Packt Publishing, 2022
Literatura dodatkowa
- Azad M. Madni, Norman Augustine, Michael Sievers (ed.), Handbook of Model-Based Systems Engineering, Springer, 2023
- Philip J Thomas, Simulation of Industrial Processes for Control Engineers, Butterworth-Heinemann, 1999
- William Navidi, Statistics for Engineers and Scientists, McGraw-Hill, 2019
- Malcolm Beaverstock, Allen Greenwood, William Nordgren, Applied Simulation: Modeling and Analysis Using Flexsim, 2018
- Priyanka Patankar, Swapnil Kulkarni, MATLAB and Simulink In-Depth: Model-based Design with Simulink and Stateflow, User Interface, Scripting, Simulation, Visualization and Debugging, BPB Publications, 2022
- Wskazane informatory techniczne producentów oprogramowania lub sprzętu