Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Systemy nadzorowania procesów przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy nadzorowania procesów przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw programowania sterowników PLC |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ogólnych zasad projektowania systemów monitorowania procesów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień diagnostyki procesów przemysłowych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności integrowania systemów sterowania i nadzorowania procesów przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem implementacji algorytmów diagnostycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do tematyki wizualizacji procesów przemysłowych. | 2 |
T-L-2 | Zasady projektowania HMI. | 2 |
T-L-3 | Obsługa zdarzeń. | 2 |
T-L-4 | Nawigacja, użytkownicy. | 2 |
T-L-5 | Trendy i alarmy. | 2 |
T-L-6 | Realizacja wizualizacji rzeczywistego obiektu. | 6 |
T-L-7 | Historian. | 2 |
T-L-8 | Analiza sygnałów i wykorzystanie modeli w diagnostyce. | 2 |
T-L-9 | Diagnostyka procesu przemysłowego. | 4 |
T-L-10 | Systemy wizyjne. | 4 |
T-L-11 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu projektu. | 1 |
T-P-2 | Omówienie narzędzi wykorzystywanych do realizacji projektu. | 6 |
T-P-3 | Praktyczna realizacja projektu sterowania procesem, który uwzględnia wizualizację, diagnostykę, archiwizację danych procesowych oraz projektowanie układu regulacji z wykorzystaniem metod szybkiego prototypowania. | 6 |
T-P-4 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Warstwy układu automatycznego sterowania. | 1 |
T-W-2 | Wizualizacja stanu obiektu. Wprowadzanie wartości parametrów sterowanego procesu. Zmiana wartości progowych w układach zabezpieczeń. | 1 |
T-W-3 | Znakowanie w systemach automatyki. | 1 |
T-W-4 | Diagnostyka przemysłowa - wprowadzenie. | 1 |
T-W-5 | Metody detekcji defektów. | 2 |
T-W-6 | Metody lokalizacji defektów. | 1 |
T-W-7 | Układy tolerujące uszkodzenia. Harmonogramowanie prac serwisowych. | 1 |
T-W-8 | Przykłady realizacji systemów. Zaliczenie wykładów. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie raportów | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład z użyciem komputera |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań i/lub raportów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego i/lub ustnego zaliczenia |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C106_W01 Student potrafi: wskazać metody detekcji i lokalizacji defektów dla prostych obiektów technicznych, uzasadniając wybór; objaśnić ideę różnych podejść do harmonogramowania prac serwisowych. | AR_1A_W06, AR_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C106_U01 Student potrafi zaprojektować system wizualizacji, w szczególności zawierający algorytmy diagnostyczne, zaimplementować ten system w konkretnym środowisku narzędziowym i przeprowadzić testy skuteczności jego działania. | AR_1A_U06, AR_1A_U08, AR_1A_U09 | — | — | C-2 | T-L-9, T-P-3, T-L-5, T-P-1, T-L-6, T-L-11, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-P-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-P-2 | M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C106_W01 Student potrafi: wskazać metody detekcji i lokalizacji defektów dla prostych obiektów technicznych, uzasadniając wybór; objaśnić ideę różnych podejść do harmonogramowania prac serwisowych. | 2,0 | Student nie potrafi zaproponować metod diagnostycznych, omówić tych metod, przedstawić zasad tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C106_U01 Student potrafi zaprojektować system wizualizacji, w szczególności zawierający algorytmy diagnostyczne, zaimplementować ten system w konkretnym środowisku narzędziowym i przeprowadzić testy skuteczności jego działania. | 2,0 | Student nie potrafi zaimplementować żadnych funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metod diagnostycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Józef Korbicz ,Jan Maciej Kościelny, Zdzisław Kowalczuk,Wojciech Cholewa, Diagnostyka procesów. Modele. Metody sztucznej inteligencji. Zastosowania, WNT, 2002, ISBN: 8320427347
- Bill Hollifield, Dana Oliver, Ian Nimmo, Eddie Habibi, The High Performance HMI Handbook, Plant Automation Services, 2008, ISBN: 0977896927
Literatura dodatkowa
- Józef Korbicz, Jam Maciej Kościelny, Modelowanie, diagnostyka i sterowanie nadrzędne procesami. Implementacja w systemie DiaSter, PWN, 2017, ISBN: 9788301195885
- Tomasz Gilewski, Tworzenie wizualizacji na panele HMI firmy Siemens, Helion, 2019, ISBN 978-83-283-3776-3
- International Society of Automation (ISA), ANSI/ISA-101.01-2015, Human Machine Interfaces for Process Automation Systems, 2015