Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy nadzorowania procesów przemysłowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy nadzorowania procesów przemysłowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,26zaliczenie
projektyP5 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania sterowników PLC

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ogólnych zasad projektowania systemów monitorowania procesów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień diagnostyki procesów przemysłowych.
C-2Wykształcenie umiejętności integrowania systemów sterowania i nadzorowania procesów przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem implementacji algorytmów diagnostycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do tematyki wizualizacji procesów przemysłowych.2
T-L-2Zasady projektowania HMI.2
T-L-3Obsługa zdarzeń.2
T-L-4Nawigacja, użytkownicy.2
T-L-5Trendy i alarmy.2
T-L-6Realizacja wizualizacji rzeczywistego obiektu.6
T-L-7Historian.2
T-L-8Analiza sygnałów i wykorzystanie modeli w diagnostyce.2
T-L-9Diagnostyka procesu przemysłowego.4
T-L-10Systemy wizyjne.4
T-L-11Zaliczenie formy zajęć.2
30
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu.1
T-P-2Omówienie narzędzi wykorzystywanych do realizacji projektu.6
T-P-3Praktyczna realizacja projektu sterowania procesem, który uwzględnia wizualizację, diagnostykę, archiwizację danych procesowych oraz projektowanie układu regulacji z wykorzystaniem metod szybkiego prototypowania.6
T-P-4Zaliczenie formy zajęć.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Warstwy układu automatycznego sterowania.1
T-W-2Wizualizacja stanu obiektu. Wprowadzanie wartości parametrów sterowanego procesu. Zmiana wartości progowych w układach zabezpieczeń.1
T-W-3Znakowanie w systemach automatyki.1
T-W-4Diagnostyka przemysłowa - wprowadzenie.1
T-W-5Metody detekcji defektów.2
T-W-6Metody lokalizacji defektów.1
T-W-7Układy tolerujące uszkodzenia. Harmonogramowanie prac serwisowych.1
T-W-8Przykłady realizacji systemów. Zaliczenie wykładów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć3
A-L-3Przygotowanie sprawozdań15
A-L-4Konsultacje2
50
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportów8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studiowanie literatury10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład z użyciem komputera
M-4Ćwiczenia projektowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań i/lub raportów
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego i/lub ustnego zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C106_W01
Student potrafi: wskazać metody detekcji i lokalizacji defektów dla prostych obiektów technicznych, uzasadniając wybór; objaśnić ideę różnych podejść do harmonogramowania prac serwisowych.
AR_1A_W06, AR_1A_W07C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-1M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C106_U01
Student potrafi zaprojektować system wizualizacji, w szczególności zawierający algorytmy diagnostyczne, zaimplementować ten system w konkretnym środowisku narzędziowym i przeprowadzić testy skuteczności jego działania.
AR_1A_U06, AR_1A_U08, AR_1A_U09C-2T-L-9, T-P-3, T-L-5, T-P-1, T-L-6, T-L-11, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-P-4, T-L-1, T-L-10, T-L-7, T-P-2M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C106_W01
Student potrafi: wskazać metody detekcji i lokalizacji defektów dla prostych obiektów technicznych, uzasadniając wybór; objaśnić ideę różnych podejść do harmonogramowania prac serwisowych.
2,0Student nie potrafi zaproponować metod diagnostycznych, omówić tych metod, przedstawić zasad tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C106_U01
Student potrafi zaprojektować system wizualizacji, w szczególności zawierający algorytmy diagnostyczne, zaimplementować ten system w konkretnym środowisku narzędziowym i przeprowadzić testy skuteczności jego działania.
2,0Student nie potrafi zaimplementować żadnych funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metod diagnostycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Józef Korbicz ,Jan Maciej Kościelny, Zdzisław Kowalczuk,Wojciech Cholewa, Diagnostyka procesów. Modele. Metody sztucznej inteligencji. Zastosowania, WNT, 2002, ISBN: 8320427347
  2. Bill Hollifield, Dana Oliver, Ian Nimmo, Eddie Habibi, The High Performance HMI Handbook, Plant Automation Services, 2008, ISBN: 0977896927

Literatura dodatkowa

  1. Józef Korbicz, Jam Maciej Kościelny, Modelowanie, diagnostyka i sterowanie nadrzędne procesami. Implementacja w systemie DiaSter, PWN, 2017, ISBN: 9788301195885
  2. Tomasz Gilewski, Tworzenie wizualizacji na panele HMI firmy Siemens, Helion, 2019, ISBN 978-83-283-3776-3
  3. International Society of Automation (ISA), ANSI/ISA-101.01-2015, Human Machine Interfaces for Process Automation Systems, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do tematyki wizualizacji procesów przemysłowych.2
T-L-2Zasady projektowania HMI.2
T-L-3Obsługa zdarzeń.2
T-L-4Nawigacja, użytkownicy.2
T-L-5Trendy i alarmy.2
T-L-6Realizacja wizualizacji rzeczywistego obiektu.6
T-L-7Historian.2
T-L-8Analiza sygnałów i wykorzystanie modeli w diagnostyce.2
T-L-9Diagnostyka procesu przemysłowego.4
T-L-10Systemy wizyjne.4
T-L-11Zaliczenie formy zajęć.2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu.1
T-P-2Omówienie narzędzi wykorzystywanych do realizacji projektu.6
T-P-3Praktyczna realizacja projektu sterowania procesem, który uwzględnia wizualizację, diagnostykę, archiwizację danych procesowych oraz projektowanie układu regulacji z wykorzystaniem metod szybkiego prototypowania.6
T-P-4Zaliczenie formy zajęć.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Warstwy układu automatycznego sterowania.1
T-W-2Wizualizacja stanu obiektu. Wprowadzanie wartości parametrów sterowanego procesu. Zmiana wartości progowych w układach zabezpieczeń.1
T-W-3Znakowanie w systemach automatyki.1
T-W-4Diagnostyka przemysłowa - wprowadzenie.1
T-W-5Metody detekcji defektów.2
T-W-6Metody lokalizacji defektów.1
T-W-7Układy tolerujące uszkodzenia. Harmonogramowanie prac serwisowych.1
T-W-8Przykłady realizacji systemów. Zaliczenie wykładów.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć3
A-L-3Przygotowanie sprawozdań15
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportów8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3Studiowanie literatury10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C106_W01Student potrafi: wskazać metody detekcji i lokalizacji defektów dla prostych obiektów technicznych, uzasadniając wybór; objaśnić ideę różnych podejść do harmonogramowania prac serwisowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W07Ma wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ogólnych zasad projektowania systemów monitorowania procesów przemysłowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień diagnostyki procesów przemysłowych.
Treści programoweT-W-6Metody lokalizacji defektów.
T-W-7Układy tolerujące uszkodzenia. Harmonogramowanie prac serwisowych.
T-W-2Wizualizacja stanu obiektu. Wprowadzanie wartości parametrów sterowanego procesu. Zmiana wartości progowych w układach zabezpieczeń.
T-W-3Znakowanie w systemach automatyki.
T-W-4Diagnostyka przemysłowa - wprowadzenie.
T-W-8Przykłady realizacji systemów. Zaliczenie wykładów.
T-W-5Metody detekcji defektów.
T-W-1Wprowadzenie. Warstwy układu automatycznego sterowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Na podstawie pisemnego i/lub ustnego zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować metod diagnostycznych, omówić tych metod, przedstawić zasad tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaproponować metody diagnostyczne, omówić te metody, przedstawić zasady tworzenia systemów wizualizacji. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C106_U01Student potrafi zaprojektować system wizualizacji, w szczególności zawierający algorytmy diagnostyczne, zaimplementować ten system w konkretnym środowisku narzędziowym i przeprowadzić testy skuteczności jego działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
AR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
AR_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności integrowania systemów sterowania i nadzorowania procesów przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem implementacji algorytmów diagnostycznych.
Treści programoweT-L-9Diagnostyka procesu przemysłowego.
T-P-3Praktyczna realizacja projektu sterowania procesem, który uwzględnia wizualizację, diagnostykę, archiwizację danych procesowych oraz projektowanie układu regulacji z wykorzystaniem metod szybkiego prototypowania.
T-L-5Trendy i alarmy.
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu.
T-L-6Realizacja wizualizacji rzeczywistego obiektu.
T-L-11Zaliczenie formy zajęć.
T-L-2Zasady projektowania HMI.
T-L-8Analiza sygnałów i wykorzystanie modeli w diagnostyce.
T-L-3Obsługa zdarzeń.
T-L-4Nawigacja, użytkownicy.
T-P-4Zaliczenie formy zajęć.
T-L-1Wprowadzenie do tematyki wizualizacji procesów przemysłowych.
T-L-10Systemy wizyjne.
T-L-7Historian.
T-P-2Omówienie narzędzi wykorzystywanych do realizacji projektu.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie sprawozdań i/lub raportów
S-1Ocena formująca: Na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaimplementować żadnych funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metod diagnostycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaimplementować funkcjonalności systemu wizualizacji, w tym metody diagnostyczne. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.