Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Układy regulacji automatycznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy regulacji automatycznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 20 2,00,44egzamin
laboratoriaL5 15 1,00,26zaliczenie
projektyP5 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy teorii sterowania, modelowania układów dynamicznych, podstawy teorii sygnałów; podstawy miernictwa przemysłowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową ciągłych i cyfrowych wersji regulatorów PID
C-2Zapoznanie studentów z różnymi strukturami układów sterowania
C-3Zapoznanie studentów z podziałem cyfrowych algorytmów sterowania i aspektami praktycznymi ich syntezy
C-4Zapoznanie studentów z właściwościami najważniejszych algorytmów i sterowania cyfrowego
C-5Zapoznanie studentów z ideą i właściwościami adaptacyjnych i odpornych układów regulacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ciągła i cyfrowa postać regulatora PID4
T-L-2URK Badania układu regulacji kaskadowej2
T-L-3UZO Badania układu regulacji z kompensacją zakłóceń2
T-L-4Badania układów regulacji dwustawnej (i trójstawnej)3
T-L-5Anti-windup w regulatorach PID2
T-L-6Badanie układu MFC model following control2
15
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu; Projekty powinny dotyczyć następującego zakresu zagadnień: • Wyznaczanie modeli dyskretnych ARIMAX ciągłego obiektu regulacji o jednym wejściu i jednym wyjściu oraz badania ich właściwości w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja i badania symulacyjne właściwości algorytmu sterowania minimalnowariacyjnego (MV) w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja algorytmu sterowania PID z układem anti-wind up w sterowniku programowalnym. • Badanie wybranych metod adaptacji w układach sterowania. • Elementy samonastrajania regulatorów PID.2
T-P-2Praktyczna realizacja projektu i konsultacje merytoryczne11
T-P-3Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników2
15
wykłady
T-W-1Regulatory PID, ciągła i cyfrowa postać regulatora PID, Anti-windup w regulatorach PID, Elementy samonastrajania regulatorów PID6
T-W-2Wymagania stawiane układom regulacji. Wrażliwość układów sterowania na zmiany parametrów obiektu dynamicznego i zakłócenia. Funkcje wrażliwości dla ciągłego i dyskretnego układu sterowania. URK układ regulacji kaskadowej. UZO układ regulacji z kompensacją zakłóceń. Układ regulacji dwustawnej (i trójstawnej)6
T-W-3Podział cyfrowych algorytmów sterowania. Sposoby syntezy cyfrowych algorytmów sterowania – aspekty teoretyczne i praktyczne. Uogólniony model dyskretny ARIMAX ciągłego obiektu regulacji SISO2
T-W-4Algorytmy minimalnowariancyjne (MVC)2
T-W-5Adaptacja w układach sterowania - adaptacja z wielkością pomocniczą, pośrednia, bezpośrednia. Podstawy regulacji odpornej.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3konsultacje2
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna i przygotowanie raportu z realizacji projektu8
A-P-3konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3nauka własna22
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, symulacje, metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana w trakcie cyklu zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze złożonych sprawozdań oraz aktywności i pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C105_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy wymagań, budowy i działania klasycznych układów regulacji liniowymi obiektami dynamicznymi.
AR_1A_W03C-1, C-2, C-5, C-4, C-3T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C105_U01
Umie sformułować zadanie sterowania oraz zaprojektować układ sterowania dla typowych obiektów dynamicznych o określonych właściwościach.
AR_1A_U04, AR_1A_U08C-4, C-1, C-5, C-3, C-2T-P-3, T-L-5, T-L-1, T-P-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-P-2, T-L-3M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C105_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy wymagań, budowy i działania klasycznych układów regulacji liniowymi obiektami dynamicznymi.
2,0Student nie zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C105_U01
Umie sformułować zadanie sterowania oraz zaprojektować układ sterowania dla typowych obiektów dynamicznych o określonych właściwościach.
2,0Student nie implementuje podstawowych struktur regulacji omawianych w trakcie zajęc. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. W.Findeisen, Technika regulacji automatycznej, PWN, Warszawa, 1969
  2. G.Goodwin, S.Graebe,M.Salgado, CONTROL SYSTEM DESIGN, 2000
  3. S.Węgrzyn, Podstawy automatyki, PWN, Warszawa, 1972

Literatura dodatkowa

  1. J.Lisowski, Podstawy automatyki, Uniwersytet Morski w Gdyni, 2022

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ciągła i cyfrowa postać regulatora PID4
T-L-2URK Badania układu regulacji kaskadowej2
T-L-3UZO Badania układu regulacji z kompensacją zakłóceń2
T-L-4Badania układów regulacji dwustawnej (i trójstawnej)3
T-L-5Anti-windup w regulatorach PID2
T-L-6Badanie układu MFC model following control2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu; Projekty powinny dotyczyć następującego zakresu zagadnień: • Wyznaczanie modeli dyskretnych ARIMAX ciągłego obiektu regulacji o jednym wejściu i jednym wyjściu oraz badania ich właściwości w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja i badania symulacyjne właściwości algorytmu sterowania minimalnowariacyjnego (MV) w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja algorytmu sterowania PID z układem anti-wind up w sterowniku programowalnym. • Badanie wybranych metod adaptacji w układach sterowania. • Elementy samonastrajania regulatorów PID.2
T-P-2Praktyczna realizacja projektu i konsultacje merytoryczne11
T-P-3Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulatory PID, ciągła i cyfrowa postać regulatora PID, Anti-windup w regulatorach PID, Elementy samonastrajania regulatorów PID6
T-W-2Wymagania stawiane układom regulacji. Wrażliwość układów sterowania na zmiany parametrów obiektu dynamicznego i zakłócenia. Funkcje wrażliwości dla ciągłego i dyskretnego układu sterowania. URK układ regulacji kaskadowej. UZO układ regulacji z kompensacją zakłóceń. Układ regulacji dwustawnej (i trójstawnej)6
T-W-3Podział cyfrowych algorytmów sterowania. Sposoby syntezy cyfrowych algorytmów sterowania – aspekty teoretyczne i praktyczne. Uogólniony model dyskretny ARIMAX ciągłego obiektu regulacji SISO2
T-W-4Algorytmy minimalnowariancyjne (MVC)2
T-W-5Adaptacja w układach sterowania - adaptacja z wielkością pomocniczą, pośrednia, bezpośrednia. Podstawy regulacji odpornej.4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna i przygotowanie raportu z realizacji projektu8
A-P-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2egzamin2
A-W-3nauka własna22
A-W-4przygotowanie do egzaminu6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C105_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie analizy wymagań, budowy i działania klasycznych układów regulacji liniowymi obiektami dynamicznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową ciągłych i cyfrowych wersji regulatorów PID
C-2Zapoznanie studentów z różnymi strukturami układów sterowania
C-5Zapoznanie studentów z ideą i właściwościami adaptacyjnych i odpornych układów regulacji
C-4Zapoznanie studentów z właściwościami najważniejszych algorytmów i sterowania cyfrowego
C-3Zapoznanie studentów z podziałem cyfrowych algorytmów sterowania i aspektami praktycznymi ich syntezy
Treści programoweT-W-4Algorytmy minimalnowariancyjne (MVC)
T-W-3Podział cyfrowych algorytmów sterowania. Sposoby syntezy cyfrowych algorytmów sterowania – aspekty teoretyczne i praktyczne. Uogólniony model dyskretny ARIMAX ciągłego obiektu regulacji SISO
T-W-1Regulatory PID, ciągła i cyfrowa postać regulatora PID, Anti-windup w regulatorach PID, Elementy samonastrajania regulatorów PID
T-W-2Wymagania stawiane układom regulacji. Wrażliwość układów sterowania na zmiany parametrów obiektu dynamicznego i zakłócenia. Funkcje wrażliwości dla ciągłego i dyskretnego układu sterowania. URK układ regulacji kaskadowej. UZO układ regulacji z kompensacją zakłóceń. Układ regulacji dwustawnej (i trójstawnej)
T-W-5Adaptacja w układach sterowania - adaptacja z wielkością pomocniczą, pośrednia, bezpośrednia. Podstawy regulacji odpornej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze złożonych sprawozdań oraz aktywności i pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana w trakcie cyklu zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna podstawowe cechy i struktury układów regulacji będących przedmiotem wykładu. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C105_U01Umie sformułować zadanie sterowania oraz zaprojektować układ sterowania dla typowych obiektów dynamicznych o określonych właściwościach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U04Potrafi identyfikować związki i zależności w procesach zachodzących w systemach rzeczywistych i na tej podstawie tworzyć modele komputerowe i przeprowadzać ich symulacje, w szczególności dotyczące zagadnień automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z właściwościami najważniejszych algorytmów i sterowania cyfrowego
C-1Zapoznanie studentów z budową ciągłych i cyfrowych wersji regulatorów PID
C-5Zapoznanie studentów z ideą i właściwościami adaptacyjnych i odpornych układów regulacji
C-3Zapoznanie studentów z podziałem cyfrowych algorytmów sterowania i aspektami praktycznymi ich syntezy
C-2Zapoznanie studentów z różnymi strukturami układów sterowania
Treści programoweT-P-3Prezentacja projektu oraz dyskusja uzyskanych wyników
T-L-5Anti-windup w regulatorach PID
T-L-1Ciągła i cyfrowa postać regulatora PID
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu; Projekty powinny dotyczyć następującego zakresu zagadnień: • Wyznaczanie modeli dyskretnych ARIMAX ciągłego obiektu regulacji o jednym wejściu i jednym wyjściu oraz badania ich właściwości w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja i badania symulacyjne właściwości algorytmu sterowania minimalnowariacyjnego (MV) w środowisku Matlab/Simulink. • Realizacja algorytmu sterowania PID z układem anti-wind up w sterowniku programowalnym. • Badanie wybranych metod adaptacji w układach sterowania. • Elementy samonastrajania regulatorów PID.
T-L-4Badania układów regulacji dwustawnej (i trójstawnej)
T-L-6Badanie układu MFC model following control
T-L-2URK Badania układu regulacji kaskadowej
T-P-2Praktyczna realizacja projektu i konsultacje merytoryczne
T-L-3UZO Badania układu regulacji z kompensacją zakłóceń
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, symulacje, metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze złożonych sprawozdań oraz aktywności i pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: ocena wystawiana w trakcie cyklu zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie implementuje podstawowych struktur regulacji omawianych w trakcie zajęc. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student poprawnie implementuje podstawowe struktury regulacji omawiane w trakcie zajęc. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.