Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy bazodanowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy bazodanowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kubicki <michal.kubicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy komunikacji sieciowej, algorytmizacji i programowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien umieć zaprojektować strukturę bazy danych
C-2Student powinien umieć tworzyć zapytania, które umożliwiają przetwarzanie i odczyt danych umiesczonych w systemie bazodanowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, nakreślenie zakresu projektu1
T-P-2Przydzielenie zadań projektowych2
T-P-3Projektowanie relacyjnej bazy danych, typy danych, podstawowe zapytania, mechanizmy zachowania spójności danych2
T-P-4Łączenie tabel, widoki, funkcje, funkcje agregujące, podzapytania4
T-P-5Wykorzystanie skryptów2
T-P-6Przedstawienie zrealizowanych projektów2
T-P-7Zaliczenie praktyczne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie zadania projektowego5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego3
A-P-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaliczenia praktycznego
S-2Ocena formująca: Na podstawie zrealizowanego projektu
S-3Ocena formująca: Na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C104_U01
Student potrafi zaprojektować strukturę bazy danych do zadanego problemu, zastosować mechanizmy zapewniające integralność bazy danych oraz realizować zapytania pozwalające na przetwarzanie i odczyt danych umiesczonych w systemie bazodanowym
AR_1A_U06C-2, C-1T-P-6, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-4, T-P-1M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C104_U01
Student potrafi zaprojektować strukturę bazy danych do zadanego problemu, zastosować mechanizmy zapewniające integralność bazy danych oraz realizować zapytania pozwalające na przetwarzanie i odczyt danych umiesczonych w systemie bazodanowym
2,0Student nie potrafi zaprojektować bazy danych do zadanego problemu i/lub nie potrafi utworzyć stosownych zapytań bazodanowych. Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (wartość poniżej 50%).
3,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [50-65)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [65-78)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [78-86)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [86-91)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał 91% lub więcej łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, 2019
  2. Itzik Ben-Gan, Podstawy języka T-SQL, APN Promise, 2023
  3. Michael J. Hernandez, Projektowanie baz danych dla każdego, Addison-Wesley Professional, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Carlos Coronel, Steven Morris, Database Systems: Design, Implementation, & Management, 2018
  2. Jan L. Harrington, Relational Database Design and Implementation, Morgan Kaufmann, 2016
  3. Kevin Farlee Itzik, Ben-Gan, Zapytania w języku T-SQL w Microsoft SQL Server 2014 i SQL Server 2012, Promise, 2015
  4. Elizabeth Noble, Pro T-SQL 2022, Apress, 2023

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, nakreślenie zakresu projektu1
T-P-2Przydzielenie zadań projektowych2
T-P-3Projektowanie relacyjnej bazy danych, typy danych, podstawowe zapytania, mechanizmy zachowania spójności danych2
T-P-4Łączenie tabel, widoki, funkcje, funkcje agregujące, podzapytania4
T-P-5Wykorzystanie skryptów2
T-P-6Przedstawienie zrealizowanych projektów2
T-P-7Zaliczenie praktyczne2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie zadania projektowego5
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia praktycznego3
A-P-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C104_U01Student potrafi zaprojektować strukturę bazy danych do zadanego problemu, zastosować mechanizmy zapewniające integralność bazy danych oraz realizować zapytania pozwalające na przetwarzanie i odczyt danych umiesczonych w systemie bazodanowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-2Student powinien umieć tworzyć zapytania, które umożliwiają przetwarzanie i odczyt danych umiesczonych w systemie bazodanowym
C-1Student powinien umieć zaprojektować strukturę bazy danych
Treści programoweT-P-6Przedstawienie zrealizowanych projektów
T-P-3Projektowanie relacyjnej bazy danych, typy danych, podstawowe zapytania, mechanizmy zachowania spójności danych
T-P-5Wykorzystanie skryptów
T-P-7Zaliczenie praktyczne
T-P-2Przydzielenie zadań projektowych
T-P-4Łączenie tabel, widoki, funkcje, funkcje agregujące, podzapytania
T-P-1Wprowadzenie do przedmiotu, nakreślenie zakresu projektu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaliczenia praktycznego
S-2Ocena formująca: Na podstawie zrealizowanego projektu
S-3Ocena formująca: Na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować bazy danych do zadanego problemu i/lub nie potrafi utworzyć stosownych zapytań bazodanowych. Jakakolwiek forma oceny jest niezaliczona (wartość poniżej 50%).
3,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [50-65)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [65-78)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [78-86)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał [86-91)% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zaprojektować bazę danych do zadanego problemu oraz potrafi utworzyć stosowne zapytania bazodanowe Uzyskał 91% lub więcej łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.