Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Metody numeryczne dla inżynierów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody numeryczne dla inżynierów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jekatierina Sklyar <Jekatierina.Sklyar@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie modułu matematycznego z wcześniejszego semestru

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczenie studenta podstawowych pojęć dotyczących metod numerycznych występujących w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie studenta zagadnienia interpolacji
C-3Nauczenie studenta zagadnienia aproksymacji
C-4Nauczenie studenta całkowania numerycznego
C-5Nauczenie studenta numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy pracy w wybranych środowiskach obliczeniowych. Operacje na różnych typach zmiennych.1
T-L-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-L-3Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych.2
T-L-4Przybliżanie funkcji: interpolacja przy pomocy wielomianów.2
T-L-5Aproksymacja średniokwadratowa.2
T-L-6Całkowanie numeryczne metodą prostokątów i trapezów.2
T-L-7Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.3
T-L-8Zaliczenie laboratoriów.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Obliczenia numeryczne, reprezentacja stałopozycyjna i zmiennopozycyjna, źródła i rodzaje błędów, algorytm, stabilność algorytmu numerycznego.1
T-W-2Układy równań algebraicznych liniowych. Macierze i wyznaczniki, metody dokładne rozwiązywania układów równań, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, metody iteracyjne.2
T-W-3Rozwiązywanie równań nieliniowych. Zagadnienie jednowymiarowe: metoda iteracyjna, metoda bisekcji, metoda Newtona. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych: metoda iteracyjna, metoda Newtona-Raphsona.2
T-W-4Interpolacja. Definicja interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange’a, różnice skończone, wzór interpolacyjny Newtona.3
T-W-5Aproksymacja. Definicje i pojęcia podstawowe, metoda najmniejszych kwadratów, aproksymacja wielomianowa.2
T-W-6Całkowanie numeryczne. Definicja, metoda prostokątów, metoda trapezów, metoda Simpsona.3
T-W-7Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych. Pojęcia podstawowe, liniowe równanie różniczkowe o zmiennych współczynnikach, metoda różnic skończonych. Nieliniowe równanie różniczkowe i układ nieliniowych równań różniczkowych, metoda Eulera, metody Rungego-Kutty.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Samodzielna praca nad zadanymi problemami.8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Stidiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/ wykład informacyjny.
M-2Metody praktyczne/ ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie
S-2Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas realizacji poszczególnych zagadnień w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Oceny cząstkowe na podstawie sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań oraz punktów uzyskanych podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C102_W01
Student posiada niezbędną wiedzę do podstawowej analizy oraz obliczeń numerycznych
AR_1A_W01, AR_1A_W02C-5, C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C102_U01
Student posiada umiejętności analizy zagadnień dotyczących problemów numerycznych, doboru i implementacji odpowiednich metod rozwiązywania oraz interpretacji otrzymanych wyników.
AR_1A_U08, AR_1A_U09C-4, C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C102_W01
Student posiada niezbędną wiedzę do podstawowej analizy oraz obliczeń numerycznych
2,0Student nie zna i/lub nie potrafi wyjaśnić podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C102_U01
Student posiada umiejętności analizy zagadnień dotyczących problemów numerycznych, doboru i implementacji odpowiednich metod rozwiązywania oraz interpretacji otrzymanych wyników.
2,0Student nie zna i/lub nie potrafi zastosować podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2005
  2. Guziak T., Kamińska A., Pańczyk B., Sikora J., Metody numeryczne w elektrotechnice, Wydawnictwo Uczelniane, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  3. Stachurski M., Metody numeryczne w programie MATLAB, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Siauw T., Bayen A., An Introduction to MATLAB Programming and Numerical Methods for Engineers, Elsevier, 2015
  2. Kyusalaas J., Numerical Methods in Engineering with MATLAB, Cambridge University Press, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy pracy w wybranych środowiskach obliczeniowych. Operacje na różnych typach zmiennych.1
T-L-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-L-3Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych.2
T-L-4Przybliżanie funkcji: interpolacja przy pomocy wielomianów.2
T-L-5Aproksymacja średniokwadratowa.2
T-L-6Całkowanie numeryczne metodą prostokątów i trapezów.2
T-L-7Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.3
T-L-8Zaliczenie laboratoriów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Obliczenia numeryczne, reprezentacja stałopozycyjna i zmiennopozycyjna, źródła i rodzaje błędów, algorytm, stabilność algorytmu numerycznego.1
T-W-2Układy równań algebraicznych liniowych. Macierze i wyznaczniki, metody dokładne rozwiązywania układów równań, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, metody iteracyjne.2
T-W-3Rozwiązywanie równań nieliniowych. Zagadnienie jednowymiarowe: metoda iteracyjna, metoda bisekcji, metoda Newtona. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych: metoda iteracyjna, metoda Newtona-Raphsona.2
T-W-4Interpolacja. Definicja interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange’a, różnice skończone, wzór interpolacyjny Newtona.3
T-W-5Aproksymacja. Definicje i pojęcia podstawowe, metoda najmniejszych kwadratów, aproksymacja wielomianowa.2
T-W-6Całkowanie numeryczne. Definicja, metoda prostokątów, metoda trapezów, metoda Simpsona.3
T-W-7Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych. Pojęcia podstawowe, liniowe równanie różniczkowe o zmiennych współczynnikach, metoda różnic skończonych. Nieliniowe równanie różniczkowe i układ nieliniowych równań różniczkowych, metoda Eulera, metody Rungego-Kutty.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Konsultacje.2
A-L-3Samodzielna praca nad zadanymi problemami.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Stidiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C102_W01Student posiada niezbędną wiedzę do podstawowej analizy oraz obliczeń numerycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku studiów automatyka i robotyka przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu automatyki, robotyki i obszarów pokrewnych.
AR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-5Nauczenie studenta numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych
C-1Nauczenie studenta podstawowych pojęć dotyczących metod numerycznych występujących w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie studenta zagadnienia interpolacji
C-3Nauczenie studenta zagadnienia aproksymacji
C-4Nauczenie studenta całkowania numerycznego
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Obliczenia numeryczne, reprezentacja stałopozycyjna i zmiennopozycyjna, źródła i rodzaje błędów, algorytm, stabilność algorytmu numerycznego.
T-W-4Interpolacja. Definicja interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange’a, różnice skończone, wzór interpolacyjny Newtona.
T-W-5Aproksymacja. Definicje i pojęcia podstawowe, metoda najmniejszych kwadratów, aproksymacja wielomianowa.
T-W-7Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych. Pojęcia podstawowe, liniowe równanie różniczkowe o zmiennych współczynnikach, metoda różnic skończonych. Nieliniowe równanie różniczkowe i układ nieliniowych równań różniczkowych, metoda Eulera, metody Rungego-Kutty.
T-W-2Układy równań algebraicznych liniowych. Macierze i wyznaczniki, metody dokładne rozwiązywania układów równań, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, metody iteracyjne.
T-W-6Całkowanie numeryczne. Definicja, metoda prostokątów, metoda trapezów, metoda Simpsona.
T-W-3Rozwiązywanie równań nieliniowych. Zagadnienie jednowymiarowe: metoda iteracyjna, metoda bisekcji, metoda Newtona. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych: metoda iteracyjna, metoda Newtona-Raphsona.
Metody nauczaniaM-1Metody podające/ wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i/lub nie potrafi wyjaśnić podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C102_U01Student posiada umiejętności analizy zagadnień dotyczących problemów numerycznych, doboru i implementacji odpowiednich metod rozwiązywania oraz interpretacji otrzymanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
AR_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-4Nauczenie studenta całkowania numerycznego
C-1Nauczenie studenta podstawowych pojęć dotyczących metod numerycznych występujących w praktyce inżynierskiej
C-2Nauczenie studenta zagadnienia interpolacji
C-3Nauczenie studenta zagadnienia aproksymacji
Treści programoweT-L-4Przybliżanie funkcji: interpolacja przy pomocy wielomianów.
T-L-6Całkowanie numeryczne metodą prostokątów i trapezów.
T-L-5Aproksymacja średniokwadratowa.
T-L-7Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-L-1Podstawy pracy w wybranych środowiskach obliczeniowych. Operacje na różnych typach zmiennych.
T-L-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-L-3Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne/ ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas realizacji poszczególnych zagadnień w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Oceny cząstkowe na podstawie sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań oraz punktów uzyskanych podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i/lub nie potrafi zastosować podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.