Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Metody numeryczne dla inżynierów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody numeryczne dla inżynierów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jekatierina Sklyar <Jekatierina.Sklyar@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie modułu matematycznego z wcześniejszego semestru |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nauczenie studenta podstawowych pojęć dotyczących metod numerycznych występujących w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie studenta zagadnienia interpolacji |
C-3 | Nauczenie studenta zagadnienia aproksymacji |
C-4 | Nauczenie studenta całkowania numerycznego |
C-5 | Nauczenie studenta numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawy pracy w wybranych środowiskach obliczeniowych. Operacje na różnych typach zmiennych. | 1 |
T-L-2 | Rozwiązywanie układów równań liniowych. | 2 |
T-L-3 | Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych. | 2 |
T-L-4 | Przybliżanie funkcji: interpolacja przy pomocy wielomianów. | 2 |
T-L-5 | Aproksymacja średniokwadratowa. | 2 |
T-L-6 | Całkowanie numeryczne metodą prostokątów i trapezów. | 2 |
T-L-7 | Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych. | 3 |
T-L-8 | Zaliczenie laboratoriów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Obliczenia numeryczne, reprezentacja stałopozycyjna i zmiennopozycyjna, źródła i rodzaje błędów, algorytm, stabilność algorytmu numerycznego. | 1 |
T-W-2 | Układy równań algebraicznych liniowych. Macierze i wyznaczniki, metody dokładne rozwiązywania układów równań, wzory Cramera, metoda eliminacji Gaussa, metody iteracyjne. | 2 |
T-W-3 | Rozwiązywanie równań nieliniowych. Zagadnienie jednowymiarowe: metoda iteracyjna, metoda bisekcji, metoda Newtona. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych: metoda iteracyjna, metoda Newtona-Raphsona. | 2 |
T-W-4 | Interpolacja. Definicja interpolacji, interpolacja wielomianowa, wzór interpolacyjny Lagrange’a, różnice skończone, wzór interpolacyjny Newtona. | 3 |
T-W-5 | Aproksymacja. Definicje i pojęcia podstawowe, metoda najmniejszych kwadratów, aproksymacja wielomianowa. | 2 |
T-W-6 | Całkowanie numeryczne. Definicja, metoda prostokątów, metoda trapezów, metoda Simpsona. | 3 |
T-W-7 | Przybliżone rozwiązywanie równań różniczkowych. Pojęcia podstawowe, liniowe równanie różniczkowe o zmiennych współczynnikach, metoda różnic skończonych. Nieliniowe równanie różniczkowe i układ nieliniowych równań różniczkowych, metoda Eulera, metody Rungego-Kutty. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | Samodzielna praca nad zadanymi problemami. | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Stidiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/ wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne/ ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas realizacji poszczególnych zagadnień w ramach ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Oceny cząstkowe na podstawie sprawozdań z wykonania zadań laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze sprawozdań oraz punktów uzyskanych podczas zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C102_W01 Student posiada niezbędną wiedzę do podstawowej analizy oraz obliczeń numerycznych | AR_1A_W01, AR_1A_W02 | — | — | C-5, C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C102_U01 Student posiada umiejętności analizy zagadnień dotyczących problemów numerycznych, doboru i implementacji odpowiednich metod rozwiązywania oraz interpretacji otrzymanych wyników. | AR_1A_U08, AR_1A_U09 | — | — | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C102_W01 Student posiada niezbędną wiedzę do podstawowej analizy oraz obliczeń numerycznych | 2,0 | Student nie zna i/lub nie potrafi wyjaśnić podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna i potrafi wyjaśnić podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C102_U01 Student posiada umiejętności analizy zagadnień dotyczących problemów numerycznych, doboru i implementacji odpowiednich metod rozwiązywania oraz interpretacji otrzymanych wyników. | 2,0 | Student nie zna i/lub nie potrafi zastosować podstawowych metod obliczeń numerycznych. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe metody obliczeń numerycznych. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa, 2005
- Guziak T., Kamińska A., Pańczyk B., Sikora J., Metody numeryczne w elektrotechnice, Wydawnictwo Uczelniane, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
- Stachurski M., Metody numeryczne w programie MATLAB, Wydawnictwo MIKOM, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Siauw T., Bayen A., An Introduction to MATLAB Programming and Numerical Methods for Engineers, Elsevier, 2015
- Kyusalaas J., Numerical Methods in Engineering with MATLAB, Cambridge University Press, 2005