Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Środowiska komputerowe wspomagające prace projektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Środowiska komputerowe wspomagające prace projektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z środowiskiem komputerowym do realizacji projektów inżynierskich |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania środowiska komputerowego do realizacji projektów inżynierskich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Porównanie dostępnych środowisk obliczeń inżynierskich na przykładach, wykorzystanie ich w nauce i przemyśle. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe działania tablicowe i macierzowe z wykorzystaniem różnych środowisk i narzędzi programistycznych. | 2 |
T-L-3 | Wizualizacja wyników za pomocą grafiki 2D i 3D z wykorzystaniem różnych środowisk i narzędzi programistycznych. | 3 |
T-L-4 | Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika (GUI) : Określenie celów i wymagań interfejsu. Zdefiniowanie interakcji użytkownika z interfejsem. Napisanie kodu programistycznego, który odpowiada za wyświetlanie elementów graficznych i obsługę interakcji użytkownika. | 3 |
T-L-5 | Tworzenie i symulacja prostego modelu układu dynamicznego. | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie serii ćwiczeń | 2 |
T-L-7 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Organizacja, regulamin i forma zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Wprowadzenie do środowiska pozwalającego realizować schematy elektryczne i elektroniczne. | 3 |
T-L-8 | Projektowanie i symulacja obwodów elektrycznych i elektronicznych. | 4 |
T-L-9 | Wykonywanie projektów płytek drukowanych. | 4 |
T-L-10 | Projektowanie zewnętrznych częsci chroniących obwody elektryczne i elektroniczne. | 2 |
T-L-11 | Testowanie oraz analiza obwodów elektrycznych i elektronicznych. | 2 |
T-L-12 | Wprowadzenie do programu AutoCAD - obszar roboczy, współrzędne względne, bezwzględne oraz biegunowe. Tworzenie obiektów 2D - podstawowe polecenia konstrukcyjne. | 2 |
T-L-13 | Polecenia modyfikacji i ich stosowanie. Rysowanie precyzyjne z zastosowaniem śledzenia elementów. | 2 |
T-L-14 | Grupy oraz bloki z atrybutami, tworzenie bibliotek bloków. | 2 |
T-L-15 | Opis rysunku technicznego, wymiarowanie, przygotowanie rysunku 2D do wydruku dokumentacji technicznej. | 2 |
T-L-16 | Wprowadzenie i omówienie interfejsu użytkownika SolidWorks | 2 |
T-L-17 | Tworzenie i edytowanie szkicu, modelowanie podstawowych części. Operacje modyfikujące i ich opcje (operacje wyciągnięcia dodania i wycięcia, zaokrąglenia, kreator otworów) | 2 |
T-L-18 | Operacje obrotu wokół linii środkowej, wyciągnięcia po ścieżce, fazowanie. Modelowanie oraz praca ze złożeniami: modyfikowanie, wykrywanie przenikania i kolizji | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu pod kątem zadań obliczeniowych - definicja, zakres, cele. Przegląd dostępnych narzędzi, oprogramowań, zastosowania w nauce i przemyśle. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe działania tablicowe i macierzowe. Wizualizacja wyników za pomocą grafiki 2D i 3D. | 2 |
T-W-3 | Symulacje komputerowe. Wstęp do tworzenia modeli matematycznych. | 2 |
T-W-4 | Wstęp do modelowania i analizy obwodów elektrycznych i elektronicznych przy pomocy środowiska komputerowego. | 3 |
T-W-5 | Wstęp do projektowania obwodów elektrycznych i elektronicznych oraz szybkiego tworzenia rysunków 3D przy pomocy środowiska komputerowego. | 2 |
T-W-6 | Wprowadzenie do modelowania 2D oraz 3D z wykorzystaniem oprogramowania AutoCAD oraz SolidWorks | 2 |
T-W-7 | Podstawowe polecenia konstrukcyjne oraz modyfikujące w programach AutoACD, SolidWorks | 2 |
T-W-8 | Wymiarowanie, rzutowanie oraz przygotowanie modelu do wydruku dokumentacji technicznej rysunku. Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. | 30 |
A-L-3 | Samodzielne uzupełnienie wiedzy z literatury. | 7 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych. | 15 |
A-L-5 | Konsultacje. | 2 |
99 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne uzupełnienie wiedzy z literatury. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie da zaliczenia. | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu cyklu ćwiczeń (treści programowe: od 7-11) laboratoryjnych na podstawie samodzielnie przygotowanego i przedstawionego przez studenta sprawodzania z cwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie zajęć laboratoryjnych na podstawie ocen z zaliczeń serii ćwiczeń, ocen cząstkowych z wykonanych sprawozdań oraz zaangażowania studenta podczas zajęć (treści programowe: od 1 do 6). |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów (treści programowe: 4 i 5) na podstawie wyniku testu z zaliczenia treści wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona po zakończeniu wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego (treści programowe: od 1 do 3). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C03_W02 Student zna i rozumie podstawowe metody i techniki dotyczące analizy obwodów elektrycznych i elektronicznych. | AR_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-3 |
AR_1A_C100_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. | AR_1A_W02, AR_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C03_U02 Student potrafi wykorzystać środowisko komputerowe do realizacji projektowania oraz symulacji obwodów elektrycznych i elektronicznych. | AR_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-11, T-L-8 | M-2 | S-1 |
AR_1A_C100_U01 Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia wspomagające prace inżynierskie w celu rozwiązywania problemów technicznych. | AR_1A_U03, AR_1A_U04 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C03_W02 Student zna i rozumie podstawowe metody i techniki dotyczące analizy obwodów elektrycznych i elektronicznych. | 2,0 | Student uzyskał poniżej 50% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. |
3,0 | Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
5,0 | Student uzyskał pomiędzy 91% a 100% punktów z części testu dotyczącego efektu kształcenia. | |
AR_1A_C100_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat narzędzi i metod wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C03_U02 Student potrafi wykorzystać środowisko komputerowe do realizacji projektowania oraz symulacji obwodów elektrycznych i elektronicznych. | 2,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie poniżej 50%. |
3,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 50-60%. | |
3,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 61-70%. | |
4,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 71-80%. | |
4,5 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresie 81-90%. | |
5,0 | Student złożył sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych i zadanie, z części dotyczącej efektu kształcenia, zostało zrealizowane w zakresi 91-100%. | |
AR_1A_C100_U01 Student potrafi wykorzystać podstawowe narzędzia wspomagające prace inżynierskie w celu rozwiązywania problemów technicznych. | 2,0 | Brak podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe narzędzia i metody wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe narzędzia i metody wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe narzędzia i metody wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe narzędzia i metody wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna i potrafi zastosować podstawowe narzędzia i metody wspomagania prac inżynierskich. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Horowitz P., Winfield H., Sztuka elektroniki 1 i 2, WKŁ, Warszawa, 2018, 12
- CADENCE, PSpice, CADENCE, https://resources.pcb.cadence.com/pspice-videos
- KiCad, Introduction, KiCad, https://docs.kicad.org/#_getting_started
- Daniel T. Valentine, Brian H. Hahn, Essential MATLAB for Engineers and Scientists, Academic Press, 2022
- Jason M. Kinser, Modeling and Simulation in Python, Taylor & Francis Ltd, 2022