Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowanie złożonymi układami mechanicznymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowanie złożonymi układami mechanicznymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone moduły: teoria sterowania 1, teoria sterowania 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy układu sterowania złożonym układem mechanicznym jako wielowymiarowym obiektem nieliniowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zadanie projektowe (zespoły dwuosobowe) Temat: Synteza układu sterowania dla manipulatora dwuczłonowego realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia zadanej, zmiennej w czasie, trajektorii Zadania etapowe: Nieliniowy model stanowy obiektu, linearyzacja za pomocą sprzężenia zwrotnego od stanu, liniowy układ sterowania realizujący zadanie śledzenia, model symulacyjny, badania symulacyjne15
15
wykłady
T-W-1Model stanowy złożonego układu mechanicznego (dynamika wieloczłonowego manipulatora robotycznego w przestrzeni przegubowej i przestrzeni zadaniowej, pojęcie złożonego układu mechanicznego, wyprowadzenie podstawowego równania różniczkowego złożonego układu mechanicznego metodą Eulera-Lagrange'a, nieliniowy model stanowy)3
T-W-2Synteza układu sterowania realizującego zadanie stabilizacji (wielowymiarowy regulator PD z kompensacją grawitacji, analiza układu sterowania z wykorzystaniem metody bezpośredniej Lapunowa i twierdzenia LaSalle'a, przykład zastosowania w robotyce)3
T-W-3Synteza układu sterowania realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia (linearyzacja wejściowo-wyjściowa układu jednowymiarowego, asymptotyczne śledzenie w układzie zlinearyzowanym, nieliniowe sprzężenie zwrotne od stanu linearyzujące wielowymiarowy nieliniowy model stanowy, synteza układu sterowania z afinicznym sprzężeniem zwrotnym od stanu i modelem zlinearyzowanym, przykład zastosowania w robotyce)6
T-W-4Rozszerzenia (modelowanie dynamiki manipulatorów robotycznych o elastycznych przegubach lub elastycznych ogniwach, modelowanie elementów wykonawczych w przegubach obrotowych i liniowych). Zaliczenie wykładu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu końcowego8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia pogłębiające wiedzę zdobytą na wykładach oraz przygotowanie do wykonania projektu10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Projekt w zespolach dwuosobowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące śledzenie postępu wykonania zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena raportu końcowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O11-1_W01
Student zna metody modelowania złożonych układów mechanicznych oraz zna podstawowe metody syntezy układów sterowania dla takich obiektów
AR_1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O11-1_U01
Student potrafi tworzyć modele matematyczne złożonych układów mechanicznego oraz potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
AR_1A_U07, AR_1A_U08C-1T-W-3, T-P-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O11-1_W01
Student zna metody modelowania złożonych układów mechanicznych oraz zna podstawowe metody syntezy układów sterowania dla takich obiektów
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O11-1_U01
Student potrafi tworzyć modele matematyczne złożonych układów mechanicznego oraz potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Literatura podstawowa

  1. Tchoń K., Muszynski R., Metody matematyczne automatyki i robotyki, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2017
  2. Tchoń K., Muszyński R., Robotyka, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2018
  3. Slotine J-J. E., Lie W., Applied Nonlinear Control, Prencince Hall, Englewood Cliffs, 1991
  4. Kurdila J., Ben-Tzvi P., Dynamics and Control of Robotic Systems, John Wiley and Sons, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Lantos B., Marton L., Nonlinear Control of Vehicles and Robots, Springer-Verlag, London, 2011
  2. Khalil H. K., Nonlinear Systems, Prentice Hall, Upper Saddle River, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zadanie projektowe (zespoły dwuosobowe) Temat: Synteza układu sterowania dla manipulatora dwuczłonowego realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia zadanej, zmiennej w czasie, trajektorii Zadania etapowe: Nieliniowy model stanowy obiektu, linearyzacja za pomocą sprzężenia zwrotnego od stanu, liniowy układ sterowania realizujący zadanie śledzenia, model symulacyjny, badania symulacyjne15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model stanowy złożonego układu mechanicznego (dynamika wieloczłonowego manipulatora robotycznego w przestrzeni przegubowej i przestrzeni zadaniowej, pojęcie złożonego układu mechanicznego, wyprowadzenie podstawowego równania różniczkowego złożonego układu mechanicznego metodą Eulera-Lagrange'a, nieliniowy model stanowy)3
T-W-2Synteza układu sterowania realizującego zadanie stabilizacji (wielowymiarowy regulator PD z kompensacją grawitacji, analiza układu sterowania z wykorzystaniem metody bezpośredniej Lapunowa i twierdzenia LaSalle'a, przykład zastosowania w robotyce)3
T-W-3Synteza układu sterowania realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia (linearyzacja wejściowo-wyjściowa układu jednowymiarowego, asymptotyczne śledzenie w układzie zlinearyzowanym, nieliniowe sprzężenie zwrotne od stanu linearyzujące wielowymiarowy nieliniowy model stanowy, synteza układu sterowania z afinicznym sprzężeniem zwrotnym od stanu i modelem zlinearyzowanym, przykład zastosowania w robotyce)6
T-W-4Rozszerzenia (modelowanie dynamiki manipulatorów robotycznych o elastycznych przegubach lub elastycznych ogniwach, modelowanie elementów wykonawczych w przegubach obrotowych i liniowych). Zaliczenie wykładu.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie raportu końcowego8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia pogłębiające wiedzę zdobytą na wykładach oraz przygotowanie do wykonania projektu10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O11-1_W01Student zna metody modelowania złożonych układów mechanicznych oraz zna podstawowe metody syntezy układów sterowania dla takich obiektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy układu sterowania złożonym układem mechanicznym jako wielowymiarowym obiektem nieliniowym
Treści programoweT-W-1Model stanowy złożonego układu mechanicznego (dynamika wieloczłonowego manipulatora robotycznego w przestrzeni przegubowej i przestrzeni zadaniowej, pojęcie złożonego układu mechanicznego, wyprowadzenie podstawowego równania różniczkowego złożonego układu mechanicznego metodą Eulera-Lagrange'a, nieliniowy model stanowy)
T-W-2Synteza układu sterowania realizującego zadanie stabilizacji (wielowymiarowy regulator PD z kompensacją grawitacji, analiza układu sterowania z wykorzystaniem metody bezpośredniej Lapunowa i twierdzenia LaSalle'a, przykład zastosowania w robotyce)
T-W-3Synteza układu sterowania realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia (linearyzacja wejściowo-wyjściowa układu jednowymiarowego, asymptotyczne śledzenie w układzie zlinearyzowanym, nieliniowe sprzężenie zwrotne od stanu linearyzujące wielowymiarowy nieliniowy model stanowy, synteza układu sterowania z afinicznym sprzężeniem zwrotnym od stanu i modelem zlinearyzowanym, przykład zastosowania w robotyce)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena raportu końcowego
S-1Ocena formująca: Bieżące śledzenie postępu wykonania zadania projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O11-1_U01Student potrafi tworzyć modele matematyczne złożonych układów mechanicznego oraz potrafi dokonać syntezy nieliniowego układu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy układu sterowania złożonym układem mechanicznym jako wielowymiarowym obiektem nieliniowym
Treści programoweT-W-3Synteza układu sterowania realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia (linearyzacja wejściowo-wyjściowa układu jednowymiarowego, asymptotyczne śledzenie w układzie zlinearyzowanym, nieliniowe sprzężenie zwrotne od stanu linearyzujące wielowymiarowy nieliniowy model stanowy, synteza układu sterowania z afinicznym sprzężeniem zwrotnym od stanu i modelem zlinearyzowanym, przykład zastosowania w robotyce)
T-P-1Zadanie projektowe (zespoły dwuosobowe) Temat: Synteza układu sterowania dla manipulatora dwuczłonowego realizującego zadanie asymptotycznego śledzenia zadanej, zmiennej w czasie, trajektorii Zadania etapowe: Nieliniowy model stanowy obiektu, linearyzacja za pomocą sprzężenia zwrotnego od stanu, liniowy układ sterowania realizujący zadanie śledzenia, model symulacyjny, badania symulacyjne
Metody nauczaniaM-2Projekt w zespolach dwuosobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące śledzenie postępu wykonania zadania projektowego
S-2Ocena podsumowująca: Ocena raportu końcowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów