Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Układy wbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Układy wbudowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 45 3,00,38zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu podstaw techniki analogowej, techniki cyfrowej i podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora, mikrokontrolera i całego systemu wbudowanego.
C-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera / platformy systemu wbudowanego. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla wybranych mikrokontrolerów i platform.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji systemów wbudowanych.
C-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera.3
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.3
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.3
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.3
T-L-5Układy wprowadzania i wyświetlania informacji. Układy stykowe, klawiatury i wyświetlacze siedmio-segmentowe.3
T-L-6Oprogramowanie kanałów PWM.3
T-L-7Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.3
T-L-8Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.3
T-L-9Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.3
T-L-10Środowisko IDE platformy Arduino. Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych.3
T-L-11Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32.3
T-L-12Implementacja algorytmów przetwarzania sygnałów w mikrokontrolerze 32-bitowym.3
T-L-13Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA.3
T-L-14Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA3
T-L-15Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.3
45
wykłady
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-4Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-5System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-6Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Systemy komunikacji bezprzewodowej w systemach wbudowanych.3
T-W-7Akwizycja danych w systemach wbudowanych. Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-9Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.2
T-W-10Mikrokontrolery 16- i 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów. Przegląd współczesnych platform systemów wbudowanych. Systemy operacyjne czasu rzeczywistego i ich wykorzystanie w systemach wbudowanych.2
T-W-11Układy programowalne w systemach wbudowanych. Platformy SoC.1
T-W-12Zasady stosowania języków opisu sprzętu.3
T-W-13Środowiska programowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych. IP core i softprocesory. Zaliczenie wykładów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych28
A-L-3Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C25.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, mikrokontrolerów oraz zastosowań mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
AR_1A_W04, AR_1A_W06C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1
AR_1A_C25.1_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
AR_1A_W06, AR_1A_W04C-2, C-4T-W-11, T-W-13, T-W-12, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C25.1_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
AR_1A_U07, AR_1A_U06C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-15, T-L-13, T-L-11, T-L-10, T-L-9, T-L-14, T-L-12M-2S-3
AR_1A_C25.1_U02
Student potrafi dobrać środowisko deweloperskie właściwe do realizacji projekowanngo systemu. Student potrafi stworzyć, uruchomić i przetestować oprogramowanie systemu.
AR_1A_U06, AR_1A_U07C-2, C-4T-L-9, T-L-15, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-12, T-L-11, T-L-1, T-L-4, T-L-13, T-L-5, T-L-14, T-L-7, T-L-3, T-L-2M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C25.1_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
AR_1A_K03C-4T-L-1, T-L-10, T-L-13M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C25.1_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, mikrokontrolerów oraz zastosowań mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
AR_1A_C25.1_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C25.1_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
AR_1A_C25.1_U02
Student potrafi dobrać środowisko deweloperskie właściwe do realizacji projekowanngo systemu. Student potrafi stworzyć, uruchomić i przetestować oprogramowanie systemu.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C25.1_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Daca W., Mikrokontrolery od układów 8-bitowych do 32-bitowych., MIKOM, 2000
  2. Kardaś M., Mikrokontrolery AVR, język C, podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2011, 2
  3. Francuz T., Język C dla mikrokontrolerów AVR. Od podstaw do zaawansowanych aplikacji., Helion, Gliwice, 2014, 2
  4. Szymczyk P., Systemy operacyjne czasu rzeczywistego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH w Krakowie, Kraków, 2003
  5. Ułasiewicz J., Systemy czasu rzeczywistego. QNX6 Neutrino., BTC, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Philips, Atmel, Microchip, Karty katalogowe mikrokontrolerów, 2018
  2. Laplante Philips A., Real-time systems. Design and analysis (3rd ed.), IEEE Press, J. Wiley & Sons Publication, New York, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera.3
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.3
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.3
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.3
T-L-5Układy wprowadzania i wyświetlania informacji. Układy stykowe, klawiatury i wyświetlacze siedmio-segmentowe.3
T-L-6Oprogramowanie kanałów PWM.3
T-L-7Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.3
T-L-8Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.3
T-L-9Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.3
T-L-10Środowisko IDE platformy Arduino. Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych.3
T-L-11Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32.3
T-L-12Implementacja algorytmów przetwarzania sygnałów w mikrokontrolerze 32-bitowym.3
T-L-13Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA.3
T-L-14Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA3
T-L-15Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-4Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-5System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-6Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Systemy komunikacji bezprzewodowej w systemach wbudowanych.3
T-W-7Akwizycja danych w systemach wbudowanych. Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-9Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.2
T-W-10Mikrokontrolery 16- i 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów. Przegląd współczesnych platform systemów wbudowanych. Systemy operacyjne czasu rzeczywistego i ich wykorzystanie w systemach wbudowanych.2
T-W-11Układy programowalne w systemach wbudowanych. Platformy SoC.1
T-W-12Zasady stosowania języków opisu sprzętu.3
T-W-13Środowiska programowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych. IP core i softprocesory. Zaliczenie wykładów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych28
A-L-3Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studia literaturowe15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C25.1_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, mikrokontrolerów oraz zastosowań mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora, mikrokontrolera i całego systemu wbudowanego.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji systemów wbudowanych.
Treści programoweT-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.
T-W-9Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.
T-W-3Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.
T-W-4Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.
T-W-5System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-6Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Systemy komunikacji bezprzewodowej w systemach wbudowanych.
T-W-7Akwizycja danych w systemach wbudowanych. Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-8Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C25.1_W02Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia oprogramowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W06Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera / platformy systemu wbudowanego. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla wybranych mikrokontrolerów i platform.
C-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Treści programoweT-W-11Układy programowalne w systemach wbudowanych. Platformy SoC.
T-W-13Środowiska programowania mikrokontrolerów i systemów wbudowanych. IP core i softprocesory. Zaliczenie wykładów.
T-W-12Zasady stosowania języków opisu sprzętu.
T-W-10Mikrokontrolery 16- i 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów. Przegląd współczesnych platform systemów wbudowanych. Systemy operacyjne czasu rzeczywistego i ich wykorzystanie w systemach wbudowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C25.1_U01Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora, mikrokontrolera i całego systemu wbudowanego.
C-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera / platformy systemu wbudowanego. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla wybranych mikrokontrolerów i platform.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji systemów wbudowanych.
Treści programoweT-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera.
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-L-5Układy wprowadzania i wyświetlania informacji. Układy stykowe, klawiatury i wyświetlacze siedmio-segmentowe.
T-L-6Oprogramowanie kanałów PWM.
T-L-7Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.
T-L-8Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
T-L-15Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-13Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA.
T-L-11Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32.
T-L-10Środowisko IDE platformy Arduino. Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych.
T-L-9Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.
T-L-14Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA
T-L-12Implementacja algorytmów przetwarzania sygnałów w mikrokontrolerze 32-bitowym.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C25.1_U02Student potrafi dobrać środowisko deweloperskie właściwe do realizacji projekowanngo systemu. Student potrafi stworzyć, uruchomić i przetestować oprogramowanie systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
AR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera / platformy systemu wbudowanego. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla wybranych mikrokontrolerów i platform.
C-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Treści programoweT-L-9Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.
T-L-15Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-8Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
T-L-10Środowisko IDE platformy Arduino. Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych.
T-L-6Oprogramowanie kanałów PWM.
T-L-12Implementacja algorytmów przetwarzania sygnałów w mikrokontrolerze 32-bitowym.
T-L-11Konfiguracja programowa 32-bitowego systemu wbudowanego na przykładzie STM32.
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera.
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-L-13Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA.
T-L-5Układy wprowadzania i wyświetlania informacji. Układy stykowe, klawiatury i wyświetlacze siedmio-segmentowe.
T-L-14Tworzenie prostych projektów w oparciu o układy programowalne FPGA
T-L-7Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C25.1_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe.
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Treści programoweT-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowadzenie do języka C dla mikrokontrolera.
T-L-10Środowisko IDE platformy Arduino. Sensory i elementy wykonawcze w systemach wbudowanych. Komunikacja bezprzewodowa w systemach wbudowanych.
T-L-13Omówienie stanowiska dydaktycznego i zapoznanie ze środowiskiem programowania układów FPGA.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0