Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria sterowania 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria sterowania 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Grzywacz <Bogdan.Grzywacz@zut.edu.pl>, Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,00,26zaliczenie
wykładyW4 30 3,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone moduły: Metody matematyczne automatyki i robotyki, wprowadzenie do automatyki i robotyki, sygnały i systemy, teoria sterowania 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami syntezy układu sterowania w przestrzeni stanu dla liniowymi obiektów wielowymiarowych
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opisu nieliniowych obiektów sterowania
C-3Zapoznanie studentów z metodami analizy i syntezy układów sterowania z czasem ciągłym, bazującymi na teorii Lapunowa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Synteza układu sterowania orientacją satelity obserwacyjnego - "case study" (wyprowadzenie modelu stanowego satelity, sformułowanie zadania sterowania, model układu generującego harmoniczny sygnał odniesienia i stałe zakłócenie, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od błędu, realizującego asymptotyczne śledzenie sygnału odniesienia)8
T-A-2Synteza układu sterowania prostym manipulatorem planarnym - "case study" (wykorzystanie bezpośredniej metody Lapunowa do syntezy układu sterowania obiektem nieliniowym, wyprowadzenie modelu stanowego dwuczłonowego manipulatora planarnego, sformułowanie zadania sterowania, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od stanu)6
T-A-3Zaliczenie pisemne1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do tematyki zajęć laboratoryjnych2
T-L-2Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów SISO (bez obserwatora i z obserwatorem)2
T-L-3Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów MIMO (bez obserwatora i z obserwatorem)4
T-L-4Tworzenie modeli stanowych dla nieliniowych obiektów SISO/MIMO na bazie równań Eulera-Lagrange'a i ich symulacja4
T-L-5Linearyzacja nieliniowych modeli obiektów SISO/MIMO w otoczeniu ustalonych punktów pracy i ich symulacja4
T-L-6Synteza układu sterowania z wykorzystaniem linearyzacji lokalnej w wybranych punktach równowagi dla nieliniowego obiektu MIMO (np. wahadło z kołem reakcyjnym, układ aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowy dźwig 3D)6
T-L-7Synteza układu sterowania z wykorzystaniem metody Lapunowa dla nieliniowego obiektu MIMO (np. regulator PD z kompensacją grawitacji)4
T-L-8Symulacyjna analiza odporności zaprojektowanych układów sterowania na zakłócenia i niepewności modelowe2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Model stanowy wielowymiarowego układu dynamicznego (własności modelu stanowego, sterowalność i obserwowalność, stabilizowalność i wykrywalność, stabilność wewnętrzna i zewnętrzna, transmitancja macierzowa, zera i bieguny, realizacje transmitancji macierzowej)4
T-W-2Wielowymiarowy układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym (sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, asymptotyczny obserwator pełnowymiarowy, asymptotyczny obserwator zredukowany, sprzężenie zwrotne od stanu przybliżonego (z obserwatora), układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, parametryzacja w przestrzeni stanu regulatora stabilizującego układ sterowania)4
T-W-3Układ sterowania realizujący zadanie śledzenia asymptotycznego (modelowanie układu generującego sygnał odniesienia i sygnał zakłócenia, synteza układu sterowania z regulatorem statycznym i sprzężeniem zwrotnym od stanu, macierzowe równanie regulatorowe, synteza układu sterowania z regulatorem dynamicznym i sprzężeniem zwrotnym od błędu, zasada modelu wewnętrznego)6
T-W-4Nieliniowy model stanowy (przykłady nieliniowych układów dynamicznych, nieliniowy stacjonarny model stanowy (model w przestrzeni stanu), układ autonomiczny, pojęcie punktu równowagi, analiza układu II rzędu na płaszczyźnie fazowej, tworzenie modelu na bazie równania Eulera-Lagrange'a (np. model stanowy wahadła z kołem reakcyjnym, układu aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowego dźwigu 3D), pojęcie stabilności i stabilności asymptotycznej punktu równowagi, pojęcie stabilności globalnej układu, obszar przyciągania punktu równowagi)6
T-W-5Linearyzacja modelu nieliniowego w otoczeniu punktu równowagi (przybliżony model liniowy układu nieliniowego - linearyzacja w otoczeniu punktu równowagi i statycznego punktu pracy, zachowanie się modelu liniowego w otoczeniu punktów równowagi (rodzaje punktów równowagi), I metoda Lapunowa, badanie stabilności punktu równowagi, synteza układu sterowania obiektem nieliniowym z wykorzystaniem modelu obiektu zlinearyzowanego)4
T-W-6Bezpośrednia metoda Lapunowa (pojęcie funkcji dodatnio określonej i półokreślonej oraz ujemnie określonej i półokreślonej, forma kwadratowa, twierdzenia Lapunowa o stabilności lokalnej i globalnej, twierdzenie La'Salle'a o zbiorach niezmienniczych, wykorzystanie twierdzenia La'Salle'a, zastosowanie twierdzenia Lapunowa do badania stabilności układów liniowych, algebraiczne równanie Lapunowa, wykorzystanie metody Lapunowa do projektowania nieliniowego układu sterowania)6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne, symulacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki sprawdzian pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15_W01
Ma wiedzę z zakresu analizy i syntezy układu sterowania dla liniowego obiektu wielowymiarowego, w szczególności zna podstawy teorii uogólnionego regulatora
AR_1A_W04, AR_1A_W03C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-4
AR_1A_C23_W03
Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania i analizy układów sterowania z obiektami nieliniowymi, w szczególności zna I i II metodę Lapunowa
AR_1A_W04, AR_1A_W03C-2, C-3T-W-5, T-W-4, T-W-6M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C15_U01
Umie zaprojektować układ sterowania realizujacy zadanie asymptotycznego śledzenia wykorzystując w tym celu metody przestrzeni stanu
AR_1A_U08C-1T-W-3, T-L-3, T-A-1, T-L-2M-3S-3, S-1
AR_1A_C23_U03
Umie wyznaczyć model prostego, nieliniowego obiektu sterowania i przeanalizować jego właściwości, wykorzystując m.in. I i II metodę Lapunowa. Umie także zlinearyzować taki obiekt i zaprojektować dla niego liniowy układ sterowania.
AR_1A_U08C-2, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-A-2M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15_W01
Ma wiedzę z zakresu analizy i syntezy układu sterowania dla liniowego obiektu wielowymiarowego, w szczególności zna podstawy teorii uogólnionego regulatora
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
AR_1A_C23_W03
Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania i analizy układów sterowania z obiektami nieliniowymi, w szczególności zna I i II metodę Lapunowa
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C15_U01
Umie zaprojektować układ sterowania realizujacy zadanie asymptotycznego śledzenia wykorzystując w tym celu metody przestrzeni stanu
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
AR_1A_C23_U03
Umie wyznaczyć model prostego, nieliniowego obiektu sterowania i przeanalizować jego właściwości, wykorzystując m.in. I i II metodę Lapunowa. Umie także zlinearyzować taki obiekt i zaprojektować dla niego liniowy układ sterowania.
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Literatura podstawowa

  1. Williams L., Lawrance D., Linear State-Space Control Systems, John Wiley and Sons, 2007
  2. Saberi A., Stoorvogel A.A., Sannuti P., Control of linear systems with regulation and input constraints, Springer-Verlag, London, 2000
  3. Slotine J-J. E., Li W., Applied Nonlinear Control, Prentice Hall, Englewood Cliffs, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Khalil H. K., Nonlinear Systems, 2nd ed., Prentice Hall, Upper Saddle River, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Synteza układu sterowania orientacją satelity obserwacyjnego - "case study" (wyprowadzenie modelu stanowego satelity, sformułowanie zadania sterowania, model układu generującego harmoniczny sygnał odniesienia i stałe zakłócenie, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od błędu, realizującego asymptotyczne śledzenie sygnału odniesienia)8
T-A-2Synteza układu sterowania prostym manipulatorem planarnym - "case study" (wykorzystanie bezpośredniej metody Lapunowa do syntezy układu sterowania obiektem nieliniowym, wyprowadzenie modelu stanowego dwuczłonowego manipulatora planarnego, sformułowanie zadania sterowania, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od stanu)6
T-A-3Zaliczenie pisemne1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do tematyki zajęć laboratoryjnych2
T-L-2Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów SISO (bez obserwatora i z obserwatorem)2
T-L-3Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów MIMO (bez obserwatora i z obserwatorem)4
T-L-4Tworzenie modeli stanowych dla nieliniowych obiektów SISO/MIMO na bazie równań Eulera-Lagrange'a i ich symulacja4
T-L-5Linearyzacja nieliniowych modeli obiektów SISO/MIMO w otoczeniu ustalonych punktów pracy i ich symulacja4
T-L-6Synteza układu sterowania z wykorzystaniem linearyzacji lokalnej w wybranych punktach równowagi dla nieliniowego obiektu MIMO (np. wahadło z kołem reakcyjnym, układ aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowy dźwig 3D)6
T-L-7Synteza układu sterowania z wykorzystaniem metody Lapunowa dla nieliniowego obiektu MIMO (np. regulator PD z kompensacją grawitacji)4
T-L-8Symulacyjna analiza odporności zaprojektowanych układów sterowania na zakłócenia i niepewności modelowe2
T-L-9Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Model stanowy wielowymiarowego układu dynamicznego (własności modelu stanowego, sterowalność i obserwowalność, stabilizowalność i wykrywalność, stabilność wewnętrzna i zewnętrzna, transmitancja macierzowa, zera i bieguny, realizacje transmitancji macierzowej)4
T-W-2Wielowymiarowy układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym (sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, asymptotyczny obserwator pełnowymiarowy, asymptotyczny obserwator zredukowany, sprzężenie zwrotne od stanu przybliżonego (z obserwatora), układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, parametryzacja w przestrzeni stanu regulatora stabilizującego układ sterowania)4
T-W-3Układ sterowania realizujący zadanie śledzenia asymptotycznego (modelowanie układu generującego sygnał odniesienia i sygnał zakłócenia, synteza układu sterowania z regulatorem statycznym i sprzężeniem zwrotnym od stanu, macierzowe równanie regulatorowe, synteza układu sterowania z regulatorem dynamicznym i sprzężeniem zwrotnym od błędu, zasada modelu wewnętrznego)6
T-W-4Nieliniowy model stanowy (przykłady nieliniowych układów dynamicznych, nieliniowy stacjonarny model stanowy (model w przestrzeni stanu), układ autonomiczny, pojęcie punktu równowagi, analiza układu II rzędu na płaszczyźnie fazowej, tworzenie modelu na bazie równania Eulera-Lagrange'a (np. model stanowy wahadła z kołem reakcyjnym, układu aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowego dźwigu 3D), pojęcie stabilności i stabilności asymptotycznej punktu równowagi, pojęcie stabilności globalnej układu, obszar przyciągania punktu równowagi)6
T-W-5Linearyzacja modelu nieliniowego w otoczeniu punktu równowagi (przybliżony model liniowy układu nieliniowego - linearyzacja w otoczeniu punktu równowagi i statycznego punktu pracy, zachowanie się modelu liniowego w otoczeniu punktów równowagi (rodzaje punktów równowagi), I metoda Lapunowa, badanie stabilności punktu równowagi, synteza układu sterowania obiektem nieliniowym z wykorzystaniem modelu obiektu zlinearyzowanego)4
T-W-6Bezpośrednia metoda Lapunowa (pojęcie funkcji dodatnio określonej i półokreślonej oraz ujemnie określonej i półokreślonej, forma kwadratowa, twierdzenia Lapunowa o stabilności lokalnej i globalnej, twierdzenie La'Salle'a o zbiorach niezmienniczych, wykorzystanie twierdzenia La'Salle'a, zastosowanie twierdzenia Lapunowa do badania stabilności układów liniowych, algebraiczne równanie Lapunowa, wykorzystanie metody Lapunowa do projektowania nieliniowego układu sterowania)6
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań8
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
A-L-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15_W01Ma wiedzę z zakresu analizy i syntezy układu sterowania dla liniowego obiektu wielowymiarowego, w szczególności zna podstawy teorii uogólnionego regulatora
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami syntezy układu sterowania w przestrzeni stanu dla liniowymi obiektów wielowymiarowych
Treści programoweT-W-1Model stanowy wielowymiarowego układu dynamicznego (własności modelu stanowego, sterowalność i obserwowalność, stabilizowalność i wykrywalność, stabilność wewnętrzna i zewnętrzna, transmitancja macierzowa, zera i bieguny, realizacje transmitancji macierzowej)
T-W-3Układ sterowania realizujący zadanie śledzenia asymptotycznego (modelowanie układu generującego sygnał odniesienia i sygnał zakłócenia, synteza układu sterowania z regulatorem statycznym i sprzężeniem zwrotnym od stanu, macierzowe równanie regulatorowe, synteza układu sterowania z regulatorem dynamicznym i sprzężeniem zwrotnym od błędu, zasada modelu wewnętrznego)
T-W-2Wielowymiarowy układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym (sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, asymptotyczny obserwator pełnowymiarowy, asymptotyczny obserwator zredukowany, sprzężenie zwrotne od stanu przybliżonego (z obserwatora), układ sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wyjścia, parametryzacja w przestrzeni stanu regulatora stabilizującego układ sterowania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C23_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania i analizy układów sterowania z obiektami nieliniowymi, w szczególności zna I i II metodę Lapunowa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opisu nieliniowych obiektów sterowania
C-3Zapoznanie studentów z metodami analizy i syntezy układów sterowania z czasem ciągłym, bazującymi na teorii Lapunowa
Treści programoweT-W-5Linearyzacja modelu nieliniowego w otoczeniu punktu równowagi (przybliżony model liniowy układu nieliniowego - linearyzacja w otoczeniu punktu równowagi i statycznego punktu pracy, zachowanie się modelu liniowego w otoczeniu punktów równowagi (rodzaje punktów równowagi), I metoda Lapunowa, badanie stabilności punktu równowagi, synteza układu sterowania obiektem nieliniowym z wykorzystaniem modelu obiektu zlinearyzowanego)
T-W-4Nieliniowy model stanowy (przykłady nieliniowych układów dynamicznych, nieliniowy stacjonarny model stanowy (model w przestrzeni stanu), układ autonomiczny, pojęcie punktu równowagi, analiza układu II rzędu na płaszczyźnie fazowej, tworzenie modelu na bazie równania Eulera-Lagrange'a (np. model stanowy wahadła z kołem reakcyjnym, układu aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowego dźwigu 3D), pojęcie stabilności i stabilności asymptotycznej punktu równowagi, pojęcie stabilności globalnej układu, obszar przyciągania punktu równowagi)
T-W-6Bezpośrednia metoda Lapunowa (pojęcie funkcji dodatnio określonej i półokreślonej oraz ujemnie określonej i półokreślonej, forma kwadratowa, twierdzenia Lapunowa o stabilności lokalnej i globalnej, twierdzenie La'Salle'a o zbiorach niezmienniczych, wykorzystanie twierdzenia La'Salle'a, zastosowanie twierdzenia Lapunowa do badania stabilności układów liniowych, algebraiczne równanie Lapunowa, wykorzystanie metody Lapunowa do projektowania nieliniowego układu sterowania)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C15_U01Umie zaprojektować układ sterowania realizujacy zadanie asymptotycznego śledzenia wykorzystując w tym celu metody przestrzeni stanu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami syntezy układu sterowania w przestrzeni stanu dla liniowymi obiektów wielowymiarowych
Treści programoweT-W-3Układ sterowania realizujący zadanie śledzenia asymptotycznego (modelowanie układu generującego sygnał odniesienia i sygnał zakłócenia, synteza układu sterowania z regulatorem statycznym i sprzężeniem zwrotnym od stanu, macierzowe równanie regulatorowe, synteza układu sterowania z regulatorem dynamicznym i sprzężeniem zwrotnym od błędu, zasada modelu wewnętrznego)
T-L-3Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów MIMO (bez obserwatora i z obserwatorem)
T-A-1Synteza układu sterowania orientacją satelity obserwacyjnego - "case study" (wyprowadzenie modelu stanowego satelity, sformułowanie zadania sterowania, model układu generującego harmoniczny sygnał odniesienia i stałe zakłócenie, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od błędu, realizującego asymptotyczne śledzenie sygnału odniesienia)
T-L-2Projektowanie sprzężenia zwrotnego od stanu dla liniowych układów SISO (bez obserwatora i z obserwatorem)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne, symulacje.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Krótki sprawdzian pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C23_U03Umie wyznaczyć model prostego, nieliniowego obiektu sterowania i przeanalizować jego właściwości, wykorzystując m.in. I i II metodę Lapunowa. Umie także zlinearyzować taki obiekt i zaprojektować dla niego liniowy układ sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami opisu nieliniowych obiektów sterowania
C-3Zapoznanie studentów z metodami analizy i syntezy układów sterowania z czasem ciągłym, bazującymi na teorii Lapunowa
Treści programoweT-W-6Bezpośrednia metoda Lapunowa (pojęcie funkcji dodatnio określonej i półokreślonej oraz ujemnie określonej i półokreślonej, forma kwadratowa, twierdzenia Lapunowa o stabilności lokalnej i globalnej, twierdzenie La'Salle'a o zbiorach niezmienniczych, wykorzystanie twierdzenia La'Salle'a, zastosowanie twierdzenia Lapunowa do badania stabilności układów liniowych, algebraiczne równanie Lapunowa, wykorzystanie metody Lapunowa do projektowania nieliniowego układu sterowania)
T-W-5Linearyzacja modelu nieliniowego w otoczeniu punktu równowagi (przybliżony model liniowy układu nieliniowego - linearyzacja w otoczeniu punktu równowagi i statycznego punktu pracy, zachowanie się modelu liniowego w otoczeniu punktów równowagi (rodzaje punktów równowagi), I metoda Lapunowa, badanie stabilności punktu równowagi, synteza układu sterowania obiektem nieliniowym z wykorzystaniem modelu obiektu zlinearyzowanego)
T-W-4Nieliniowy model stanowy (przykłady nieliniowych układów dynamicznych, nieliniowy stacjonarny model stanowy (model w przestrzeni stanu), układ autonomiczny, pojęcie punktu równowagi, analiza układu II rzędu na płaszczyźnie fazowej, tworzenie modelu na bazie równania Eulera-Lagrange'a (np. model stanowy wahadła z kołem reakcyjnym, układu aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowego dźwigu 3D), pojęcie stabilności i stabilności asymptotycznej punktu równowagi, pojęcie stabilności globalnej układu, obszar przyciągania punktu równowagi)
T-L-5Linearyzacja nieliniowych modeli obiektów SISO/MIMO w otoczeniu ustalonych punktów pracy i ich symulacja
T-L-7Synteza układu sterowania z wykorzystaniem metody Lapunowa dla nieliniowego obiektu MIMO (np. regulator PD z kompensacją grawitacji)
T-L-4Tworzenie modeli stanowych dla nieliniowych obiektów SISO/MIMO na bazie równań Eulera-Lagrange'a i ich symulacja
T-L-6Synteza układu sterowania z wykorzystaniem linearyzacji lokalnej w wybranych punktach równowagi dla nieliniowego obiektu MIMO (np. wahadło z kołem reakcyjnym, układ aerodynamiczny z dwoma wirnikami, suwnicowy dźwig 3D)
T-A-2Synteza układu sterowania prostym manipulatorem planarnym - "case study" (wykorzystanie bezpośredniej metody Lapunowa do syntezy układu sterowania obiektem nieliniowym, wyprowadzenie modelu stanowego dwuczłonowego manipulatora planarnego, sformułowanie zadania sterowania, synteza układu sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od stanu)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne, symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki sprawdzian pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów