Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Elektronika analogowa i cyfrowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektronika analogowa i cyfrowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Joanna Górecka <Joanna.Gorecka@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu Sygnały i systemy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z właściwościami i funkcjonowaniem elementów i układów elektronicznych z zakresu elektroniki analogowej.
C-2Zapoznanie z właściowościami i funkcjonowaniem elementów i układów z zakresu techniki cyfrowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań analogowych układów elektronicznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności projektowania, łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań układów techniki cyfrowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.2
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.2
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.2
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.2
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.2
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.2
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.2
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.2
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.2
30
wykłady
T-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej1
T-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania.1
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego, straty mocy.5
T-W-4Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-5Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy.4
T-W-6Układy zasilające, stabilizatory, przetwornice, układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków.3
T-W-7Podstawy techniki cyfrowej.1
T-W-8Podstawowe funktory logiczne.1
T-W-9Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.2
T-W-10Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.1
T-W-11Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.2
T-W-12Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-13Układy komutacyjne.1
T-W-14Układy uzależnień czasowych.1
T-W-15Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.1
T-W-16Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-17Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.2
T-W-18Układy wyświetlania informacji. Zalliczenie wykładu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania10
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W02, AR_1A_W04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1M-1S-2
AR_1A_C11_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
AR_1A_W04, AR_1A_W02C-2T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-16, T-W-18, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-17M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C11_U01
Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
AR_1A_U07, AR_1A_U06C-3T-L-15, T-L-8, T-L-9, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-2S-3, S-1
AR_1A_C11_U02
Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
AR_1A_U06, AR_1A_U07C-4T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-10, T-W-16, T-W-18, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-17M-2S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_W01
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
AR_1A_C11_W02
Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C11_U01
Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
AR_1A_C11_U02
Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Tietze U., Schenk Ch., Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
  2. P. Horowitz, W.Hill, Sztuka elektroniki, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2018
  3. Filipkowski A., Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. Filipkowski A., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
  2. Ciążyński W., Elektronika analogowa w zadaniach, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2009
  3. Tadeusiewicz M., Hałgas S., Komputerowe metody analizy układów analogowych: teoria i zastosowania, WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.2
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych2
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.2
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.2
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.2
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.2
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.2
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.2
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.2
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.2
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.2
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.2
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.2
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej1
T-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania.1
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego, straty mocy.5
T-W-4Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.1
T-W-5Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy.4
T-W-6Układy zasilające, stabilizatory, przetwornice, układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków.3
T-W-7Podstawy techniki cyfrowej.1
T-W-8Podstawowe funktory logiczne.1
T-W-9Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.2
T-W-10Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.1
T-W-11Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.2
T-W-12Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.1
T-W-13Układy komutacyjne.1
T-W-14Układy uzależnień czasowych.1
T-W-15Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.1
T-W-16Transmisja sygnałów cyfrowych.1
T-W-17Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.2
T-W-18Układy wyświetlania informacji. Zalliczenie wykładu1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Opracowanie wyników i wykonanie sprawozdania10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_W01Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych elementach i układach elektroniki analogowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
AR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z właściwościami i funkcjonowaniem elementów i układów elektronicznych z zakresu elektroniki analogowej.
Treści programoweT-W-2Diody półprzewodnikowe – rodzaje i zastosowania.
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego, straty mocy.
T-W-5Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy.
T-W-6Układy zasilające, stabilizatory, przetwornice, układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków.
T-W-4Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
T-W-1Ogólny przegląd zastosowań współczesnej elektroniki analogowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_W02Ma uporządkowaną wiedzę o elementach i układach techniki cyfrowej wykorzystywanych w automatyce i robotyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z właściowościami i funkcjonowaniem elementów i układów z zakresu techniki cyfrowej.
Treści programoweT-W-8Podstawowe funktory logiczne.
T-W-7Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-9Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.
T-W-12Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.
T-W-11Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.
T-W-10Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.
T-W-16Transmisja sygnałów cyfrowych.
T-W-18Układy wyświetlania informacji. Zalliczenie wykładu
T-W-13Układy komutacyjne.
T-W-14Układy uzależnień czasowych.
T-W-15Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.
T-W-17Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_U01Student potrafi zaprojektować, zestawić, uruchomić i przeprowadzić badania układu elektronicznego z zakresu elektroniki analogowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań analogowych układów elektronicznych.
Treści programoweT-L-15Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki cyfrowej.
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych z elektroniki analogowej.
T-L-9Badanie parametrów dynamicznych bramek logicznych.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie z regulaminem. Informacja o aparaturze pomiarowej.
T-L-3Badanie działania tranzystorów mocy BJT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystor bipolarny jako klucz elektroniczny.
T-L-5Badanie podstawowych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych.
T-L-4Badanie działania tranzystorów mocy MOSFET i IGBT. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych. Tranzystory MOSFET i IGBT jako klucze elektroniczne.
T-L-10Badanie przerzutników asynchronicznych i synchronicznych. Określanie tablic stanów. Przekszałcanie przerzutników.
T-L-2Badanie funkcjonowania: diod prostowniczych, diod impulsowych, diod Zenera, transili, LED. Wyznaczanie charakterystyk elektrycznych oraz pomiar parametrów statycznych i dynamicznych
T-L-7Odprowadzanie ciepła z elementów półprzewodnikowych. Wyznaczanie rezystancji termicznych.
T-L-6Układy zasilające o działaniu ciągłym/impulsowym.
T-L-11Badanie rejestrów cyfrowych: konfiguracja PIPO, PISO, SIPO. Badanie scalonego rejerstru uniwersalnego.
T-L-12Badanie liczników cyfrowych binarnych, dekad liczących. Modyfikacja pojemności licznika.
T-L-13Badanie układów czasowych monostabilnych i astabilnych. Dobór i oblicznanie elementów RC scalonych układów czasowych.
T-L-14Przesyłanie sygnałów cyfrowych. Metody dopasowania układów transmisyjnych do linii długiej.
T-W-3Tranzystory bipolarne, MOSFET, IGBT – rodzaje i podstawowe układy pracy. Wykorzystanie tranzystora jako elementu kluczującego, straty mocy.
T-W-5Wzmacniacze operacyjne – podstawowe układy pracy.
T-W-6Układy zasilające, stabilizatory, przetwornice, układy regulacji mocy z wykorzystaniem tyrystorów i triaków.
T-W-4Odprowadzanie ciepła z elementów elektronicznych. Radiatory.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C11_U02Student potrafi zaprojektować, połączyć, uruchomić i przeprowadzić badania układów techniki cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
AR_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do problemów w obszarze automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności projektowania, łączenia, uruchamiania i przeprowadzania badań układów techniki cyfrowej.
Treści programoweT-W-8Podstawowe funktory logiczne.
T-W-7Podstawy techniki cyfrowej.
T-W-9Wybrane metody syntezy układów kombinacyjnych.
T-W-12Wybrane metody syntezy układów sekwencyjnych.
T-W-11Układy sekwencyjne - przerzutniki, rejestry, liczniki.
T-W-10Wybrane metody kodowania sygnałów - konwertery kodów.
T-W-16Transmisja sygnałów cyfrowych.
T-W-18Układy wyświetlania informacji. Zalliczenie wykładu
T-W-13Układy komutacyjne.
T-W-14Układy uzależnień czasowych.
T-W-15Układy artymetyczne - sumatory, komparatory.
T-W-17Pamięci cyfrowe, magistrale adresowe i danych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowiskach pomiarowych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie otrzymanych ocen cząstkowych, ocen z wykonanych sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).