Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie podstawowym
W-2Znajomośc teorii obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym
W-3Znajomość podstaw techniki cyfrowej
W-4Znajomość podstaw metod numerycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiarów.
C-2Student pozna podstawy metod analizy dokładności pomiarów i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
C-3Student nabędzie umiejetność pomiaru różnych wielkości elektrycznych, oraz pozna budowę i zasady działania podstawowych mierników elektrycznych.
C-4Student nabędzie umiejętność pomiaru różnych wielkości nieelektrycznych, oraz pozna budowę i zasady działania czujników pomiarowych wielkości nieelektrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do analizy niepewności w procesie fizycznej ralizacji pomiaru1
T-L-2Pomiary rezystancji3
T-L-3Pomiary napięcia i natężenia prądu3
T-L-4Badanie właściwości woltomierzy cyfrowych3
T-L-5Mostek Wheatstone'a3
T-L-6Pomiary oscyloskopowe3
T-L-7Pomiary częstotliwości i czasu3
T-L-8Pomiary kompensacyjne3
T-L-9Pomiary impedancji i jej składowych3
T-L-10Pomiary pola magnetycznego3
T-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie i zakres metrologii jako nauki o miarach. Rozwój pomiarów na przestrzeni dziejów. Tendencje rozwoju i ukierunkowania współczesnej metrologii1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje w metrologii. Zredefiniowany układ miar SI.2
T-W-3Skale pomiarowe1
T-W-4Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-5Wzorce w metrologii1
T-W-6Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru5
T-W-7Pomiary częstotliwości, okresu i przedziału czasu2
T-W-8Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-9Pomiary napięcia i natężenia prądu. Wyznaczanie błędów metody.2
T-W-10Pomiary rezystancji2
T-W-11Pomiary impedancji i jej składowych2
T-W-12Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe2
T-W-13Pomiary kompensacyjne2
T-W-14Pomiary magnetyczne2
T-W-15Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego1
T-W-16Wirtualne przyrządy pomiarowe – definicja, struktura, metody akwizycji danych pomiarowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.28
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.15
A-L-4Konsultacje2
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C13_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
AR_1A_W01, AR_1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-15, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-12M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C13_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
AR_1A_U06, AR_1A_U09C-3T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C13_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C13_U01
Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)

Literatura podstawowa

  1. Tumański S., Technika pomiarowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Ratyńska J., Zarys miernictwa elektrycznego i elektronicznego, Politechnika Rado, Radom, 2009
  3. Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Janiczek R.W., Elektryczne miernictwo przemysłowe, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Pr. zbiorowa, Materiały do laboratorium metrologii, strona internetowa http://zm.zut.edu.pl, Szczecin, 2011
  2. Pr. zbiorowa, Materiały pomocnicze do laboratorium z metrologii elektrycznej i elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987
  3. Górecki K, Miernictwo elektroniczne, Akademia Morska, Gdynia, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do analizy niepewności w procesie fizycznej ralizacji pomiaru1
T-L-2Pomiary rezystancji3
T-L-3Pomiary napięcia i natężenia prądu3
T-L-4Badanie właściwości woltomierzy cyfrowych3
T-L-5Mostek Wheatstone'a3
T-L-6Pomiary oscyloskopowe3
T-L-7Pomiary częstotliwości i czasu3
T-L-8Pomiary kompensacyjne3
T-L-9Pomiary impedancji i jej składowych3
T-L-10Pomiary pola magnetycznego3
T-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i zakres metrologii jako nauki o miarach. Rozwój pomiarów na przestrzeni dziejów. Tendencje rozwoju i ukierunkowania współczesnej metrologii1
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje w metrologii. Zredefiniowany układ miar SI.2
T-W-3Skale pomiarowe1
T-W-4Podstawowe metody pomiaru.1
T-W-5Wzorce w metrologii1
T-W-6Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru5
T-W-7Pomiary częstotliwości, okresu i przedziału czasu2
T-W-8Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.2
T-W-9Pomiary napięcia i natężenia prądu. Wyznaczanie błędów metody.2
T-W-10Pomiary rezystancji2
T-W-11Pomiary impedancji i jej składowych2
T-W-12Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe2
T-W-13Pomiary kompensacyjne2
T-W-14Pomiary magnetyczne2
T-W-15Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego1
T-W-16Wirtualne przyrządy pomiarowe – definicja, struktura, metody akwizycji danych pomiarowych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do ćwiczeń.28
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.15
A-L-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C13_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i innych obszarów właściwych dla kierunku studiów automatyka i robotyka przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu automatyki, robotyki i obszarów pokrewnych.
AR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiarów.
C-2Student pozna podstawy metod analizy dokładności pomiarów i nabędzie umiejętności ich wykonywania.
Treści programoweT-W-1Pojęcie i zakres metrologii jako nauki o miarach. Rozwój pomiarów na przestrzeni dziejów. Tendencje rozwoju i ukierunkowania współczesnej metrologii
T-W-2Podstawowe pojęcia i definicje w metrologii. Zredefiniowany układ miar SI.
T-W-3Skale pomiarowe
T-W-15Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego
T-W-10Pomiary rezystancji
T-W-8Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości.
T-W-5Wzorce w metrologii
T-W-7Pomiary częstotliwości, okresu i przedziału czasu
T-W-9Pomiary napięcia i natężenia prądu. Wyznaczanie błędów metody.
T-W-11Pomiary impedancji i jej składowych
T-W-4Podstawowe metody pomiaru.
T-W-6Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru
T-W-13Pomiary kompensacyjne
T-W-14Pomiary magnetyczne
T-W-12Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C13_U01Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U06Potrafi pozyskiwać, przesyłać, przetwarzać dane, podsumowywać wyniki eksperymentów empirycznych, dokonywać interpretacji uzyskanych wyników i formułować wynikające z nich wnioski.
AR_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-3Student nabędzie umiejetność pomiaru różnych wielkości elektrycznych, oraz pozna budowę i zasady działania podstawowych mierników elektrycznych.
Treści programoweT-L-11Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń laboratoryjnych.
T-L-1Wstęp do analizy niepewności w procesie fizycznej ralizacji pomiaru
T-L-2Pomiary rezystancji
T-L-3Pomiary napięcia i natężenia prądu
T-L-4Badanie właściwości woltomierzy cyfrowych
T-L-5Mostek Wheatstone'a
T-L-6Pomiary oscyloskopowe
T-L-7Pomiary częstotliwości i czasu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku)