Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Metrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie podstawowym |
W-2 | Znajomośc teorii obwodów elektrycznych w zakresie podstawowym |
W-3 | Znajomość podstaw techniki cyfrowej |
W-4 | Znajomość podstaw metod numerycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie podstawy wiedzy z zakresu teorii pomiarów. |
C-2 | Student pozna podstawy metod analizy dokładności pomiarów i nabędzie umiejętności ich wykonywania. |
C-3 | Student nabędzie umiejetność pomiaru różnych wielkości elektrycznych, oraz pozna budowę i zasady działania podstawowych mierników elektrycznych. |
C-4 | Student nabędzie umiejętność pomiaru różnych wielkości nieelektrycznych, oraz pozna budowę i zasady działania czujników pomiarowych wielkości nieelektrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do analizy niepewności w procesie fizycznej ralizacji pomiaru | 1 |
T-L-2 | Pomiary rezystancji | 3 |
T-L-3 | Pomiary napięcia i natężenia prądu | 3 |
T-L-4 | Badanie właściwości woltomierzy cyfrowych | 3 |
T-L-5 | Mostek Wheatstone'a | 3 |
T-L-6 | Pomiary oscyloskopowe | 3 |
T-L-7 | Pomiary częstotliwości i czasu | 3 |
T-L-8 | Pomiary kompensacyjne | 3 |
T-L-9 | Pomiary impedancji i jej składowych | 3 |
T-L-10 | Pomiary pola magnetycznego | 3 |
T-L-11 | Odrabianie zaległości i zaliczenie serii ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i zakres metrologii jako nauki o miarach. Rozwój pomiarów na przestrzeni dziejów. Tendencje rozwoju i ukierunkowania współczesnej metrologii | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia i definicje w metrologii. Zredefiniowany układ miar SI. | 2 |
T-W-3 | Skale pomiarowe | 1 |
T-W-4 | Podstawowe metody pomiaru. | 1 |
T-W-5 | Wzorce w metrologii | 1 |
T-W-6 | Analiza dokładności pomiarów: pojęcie błędu i niepewności pomiaru, błędy systematyczne i losowe, błąd metody i poprawka. Niepewność aparaturowa. Wyznaczanie błędów i niepewności pomiarów. Zapis wyniku pomiaru | 5 |
T-W-7 | Pomiary częstotliwości, okresu i przedziału czasu | 2 |
T-W-8 | Woltomierze cyfrowe: budowa i zasady działania, właściwości. | 2 |
T-W-9 | Pomiary napięcia i natężenia prądu. Wyznaczanie błędów metody. | 2 |
T-W-10 | Pomiary rezystancji | 2 |
T-W-11 | Pomiary impedancji i jej składowych | 2 |
T-W-12 | Oscyloskopy jako przyrządy pomiarowe | 2 |
T-W-13 | Pomiary kompensacyjne | 2 |
T-W-14 | Pomiary magnetyczne | 2 |
T-W-15 | Pomiary mocy prądu stałego i przemiennego | 1 |
T-W-16 | Wirtualne przyrządy pomiarowe – definicja, struktura, metody akwizycji danych pomiarowych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 28 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń. | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 13 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące metody i układy pomiarowe przedstawione na wykładzie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń i wykonanych sprawozdań oraz aktywności poszczególnych członków zespołu podczas wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na podstawie egzaminu pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C13_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | AR_1A_W01, AR_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-15, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-6, T-W-13, T-W-14, T-W-12 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C13_U01 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | AR_1A_U06, AR_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C13_W01 Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych, ma podstawową wiedzę co do zasad działania i właściwości podstawowych przyrządów pomiarowych wielkości elektrycznych, zna zasady wyboru metody pomiaru lub/i przyrządu pomiarowego do najprostszych zadań pomiarowych, zna podstawowe źródła błędów pomiaru i zna podstawy analizy dokładności pomiaru. | 2,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na egzaminie jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C13_U01 Student potrafi wykonać pomiar podstawowych wielkości elektrycznych wskazaną metodą za pomocą wskazanych przyrządów pomiarowych, umie przeprowadzić analizę dokładności pomiaru w najprostszych przypadkach pomiarów, a także wykonać na dostatecznym poziomie pisemne sprawozdanie z wykonanego pomiaru, popełniając w tych zadaniach niezbyt dużą liczbę błędów. | 2,0 | Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Tumański S., Technika pomiarowa, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- Ratyńska J., Zarys miernictwa elektrycznego i elektronicznego, Politechnika Rado, Radom, 2009
- Stabrowski M., Cyfrowe przyrządy pomiarowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Janiczek R.W., Elektryczne miernictwo przemysłowe, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2006
Literatura dodatkowa
- Pr. zbiorowa, Materiały do laboratorium metrologii, strona internetowa http://zm.zut.edu.pl, Szczecin, 2011
- Pr. zbiorowa, Materiały pomocnicze do laboratorium z metrologii elektrycznej i elektronicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1987
- Górecki K, Miernictwo elektroniczne, Akademia Morska, Gdynia, 2013