Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Teoria sterowania 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria sterowania 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Emirsajłow <Zbigniew.Emirsajlow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Grzywacz <Bogdan.Grzywacz@zut.edu.pl>, Maja Kocoń <Maja.Kocon@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,26zaliczenie
wykładyW3 30 4,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone moduły: Metody matematyczne automatyki i robotyki, wprowadzenie do automatyki i robotyki, sygnały i systemy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczyć studenta tworzyć liniowe modele matematyczne obiektów jednowymiarowych wykorzystywane w teorii sterowania.
C-2Nauczyć studenta formułować i rozwiązywać proste zadania syntezy liniowych układów sterowania metodami klasycznymi
C-3Nauczyć studenta formułować i rozwiązywać proste zadania syntezy liniowych układów sterowania metodą przestrzeni stanu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyprowadzanie modeli matematycznych układów dynamicznych2
T-A-2Badanie stabilności układu dynamicznego metodą Hurwitza1
T-A-3Wyznaczanie nastaw regulatora typu P metodą linii pierwiastkowych2
T-A-4Wykreślanie charakterystyk częstotliwościowych wybranych członów dynamicznych1
T-A-5Dobór nastaw regulatora typu P metodą częstotliwościową2
T-A-6Wyznaczanie macierzy wzmocnień sprzężenia zwrotnego i współczynnika wzmocnienia sprzężenia prostego dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową2
T-A-7Wyznaczanie obserwatora stanu dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową z regulatorem na bazie obserwatora2
T-A-8Wyznaczanie dyskretnej zastępczej transmitancji układu ciągłego i dyskretnego modelu stanowego1
T-A-9Badanie stabilności dyskretnego układu sterowania1
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do tematyki zajęć laboratoryjnych2
T-L-2Tworzenie i przekształcanie modeli matematycznych liniowych układów dynamicznych z czasem (równanie różniczkowe, transmitancja operatorowa, model stanowy) i ich symulacja4
T-L-3Badanie stabilności układów liniowych - kryteria algebraiczne i częstotliwościowe2
T-L-4Wyznaczanie i symulacja kanonicznych realizacji modeli w przestrzeni stanu2
T-L-5Badanie właściwości podstawowych liniowych członów dynamicznych I i II rzędu w dziedzinie czasu i częstotliwości4
T-L-6Przekształcanie schematów blokowych układów dynamicznych ze sprzężeniami zwrotnymi i wyznaczanie ich opisów zastępczych2
T-L-7Dobór nastaw regulatora PID ze względu na kryteria odcinkowe2
T-L-8Dobór nastaw regulatora PID ze względu na kryteria całkowe2
T-L-9Analiza wpływu ograniczeń sygnałów sterujących na dobór optymalnych nastaw regulatora PID2
T-L-10Projektowanie układu sterowania metodą linii pierwiastkowych2
T-L-11Algorytm lokowania biegunów układu sterowania dla liniowych obiektów jednowymiarowych4
T-L-12Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30
wykłady
T-W-1Modele matematyczne obiektów jednowymiarowych (podstawowe równanie różniczkowe, wielomian charakterystyczny układu, mody układu, odpowiedź swobodna i wymuszona, zera i bieguny transmitancji, postać nieredukowalna transmitancji, model w przestrzeni stanu, macierz fundamentalna układu i rozwiązanie równania stanu)2
T-W-2Stabilność liniowego układu dynamicznego (ogólne pojęcie stabilności układu, stabilność odpowiedzi swobodnej (stabilność wewnetrzna), stabilność odpowiedzi wymuszonej (stabilność zewnętrzna, stabilność w sensie wejściowo-wyjściowym), kryterium Hurwitza, odpowiedź przejściowa i ustalona, stan przejściowy i stan ustalony)4
T-W-3Układ sterowania z jednostkowym sprzężeniem zwrotnym (zadanie syntezy układu sterowania, stabilność wewnętrzna układu sterowania, wymagania w stanie ustalonym (błąd ustalony, bład połozeniowy i prędkościowy), układ statyczny i astatyczny, wymagania w stanie przejściowym (czas narastania, czas ustalania, przeregulowanie, całka z kwadratu błędu))4
T-W-4Podstawy metody linii pierwiastkowych (obszar pożądanego położenia biegunów, wykres linii pierwiastkowej, dobór regulatora typu P, rozszerzenie metody, regulatory typu PID i ich podstawowe właściwości, dobór nastaw regulatoróe PID)5
T-W-5Podstawy metody częstotliwościowej syntezy układu sterowania (transmitancja widmowa układu otwartego i zamkniętego, wykres Nyquista, twierdzenie Nyquista, wymagania pośrednie w dziedzinie częstotliwości (zapas modułu, zapas, fazy, pasmo przenoszenia, pasmo tłumienia), dobór regulatora typu P z wykorzystaniem charakterystyk częstotliwościowych logarytmicznych)3
T-W-6Metoda stanowa syntezy układu sterowania obiektem jednowymiarowym (równoważność modeli w przestrzeni stanu, sterowalność i obserwowalność, realizacja minimalna, realizacje kanoniczne, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem stanu)6
T-W-7Analiza układów z dyskretnym czasem (próbkowanie i ekstrapolacja sygnałów, dyskretna transmitancja operatorowa, zastępcza dyskretna transmitancja układu ciągłego (niezmienniczość odpowiedzi skokowej), stabilność układu dyskretnego, kryterium Jury, dyskretny model stanowy)3
T-W-8Metoda stanowa syntezy układu sterowania z dyskretnym czasem (mode stanowy z dyskretnym czasem, sterowalność i obserwowalność, realizacje kanoniczne, realizacja minimalna, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów i zerowy błąd położeniowy, sterowanie dead-beat, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Egzamin2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach, symulacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Krótki sprawdziań pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C07_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu modelowania układów dynamicznych
AR_1A_W04, AR_1A_W03C-1T-W-2, T-W-1, T-W-7M-1S-4
AR_1A_C08_W02
Student zna metody analizy i syntezy liniowych jednowymiarowych układów sterowania z czasem ciągłym i dyskretnym
AR_1A_W04, AR_1A_W03C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C07_U01
Student umie stworzyć model matematyczny prostego obiektu sterowania.
AR_1A_U08C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-L-2, T-L-5, T-A-8, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2, S-3
AR_1A_C08_U02
Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metody klasyczne zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu.
AR_1A_U08C-2T-A-9, T-A-3, T-A-5, T-L-9, T-L-3, T-L-7, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2, S-3
AR_1A_C08_U03
Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metodę przestrzeni stanu zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu
AR_1A_U08C-3T-A-6, T-A-7, T-L-11, T-A-9M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C07_W01
Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu modelowania układów dynamicznych
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
AR_1A_C08_W02
Student zna metody analizy i syntezy liniowych jednowymiarowych układów sterowania z czasem ciągłym i dyskretnym
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C07_U01
Student umie stworzyć model matematyczny prostego obiektu sterowania.
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
AR_1A_C08_U02
Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metody klasyczne zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu.
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
AR_1A_C08_U03
Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metodę przestrzeni stanu zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów

Literatura podstawowa

  1. Emirsajłow Z., Teoria układów sterowania, Część I: Układy liniowe z czasem ciągłym, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Seria Tempus, Szczecin, 2000
  2. Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R., Podstawy teorii sterowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Wrszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Ogata K., Modern control engineering, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2010
  2. Phillips C. L., Nagle H.T., Digital Control Systems Analysis and Design, Prentice Hall International, Englewood Cliffs, 1995
  3. Dorf R.C., Bishop R.H., Modern Control Systems, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyprowadzanie modeli matematycznych układów dynamicznych2
T-A-2Badanie stabilności układu dynamicznego metodą Hurwitza1
T-A-3Wyznaczanie nastaw regulatora typu P metodą linii pierwiastkowych2
T-A-4Wykreślanie charakterystyk częstotliwościowych wybranych członów dynamicznych1
T-A-5Dobór nastaw regulatora typu P metodą częstotliwościową2
T-A-6Wyznaczanie macierzy wzmocnień sprzężenia zwrotnego i współczynnika wzmocnienia sprzężenia prostego dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową2
T-A-7Wyznaczanie obserwatora stanu dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową z regulatorem na bazie obserwatora2
T-A-8Wyznaczanie dyskretnej zastępczej transmitancji układu ciągłego i dyskretnego modelu stanowego1
T-A-9Badanie stabilności dyskretnego układu sterowania1
T-A-10Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do tematyki zajęć laboratoryjnych2
T-L-2Tworzenie i przekształcanie modeli matematycznych liniowych układów dynamicznych z czasem (równanie różniczkowe, transmitancja operatorowa, model stanowy) i ich symulacja4
T-L-3Badanie stabilności układów liniowych - kryteria algebraiczne i częstotliwościowe2
T-L-4Wyznaczanie i symulacja kanonicznych realizacji modeli w przestrzeni stanu2
T-L-5Badanie właściwości podstawowych liniowych członów dynamicznych I i II rzędu w dziedzinie czasu i częstotliwości4
T-L-6Przekształcanie schematów blokowych układów dynamicznych ze sprzężeniami zwrotnymi i wyznaczanie ich opisów zastępczych2
T-L-7Dobór nastaw regulatora PID ze względu na kryteria odcinkowe2
T-L-8Dobór nastaw regulatora PID ze względu na kryteria całkowe2
T-L-9Analiza wpływu ograniczeń sygnałów sterujących na dobór optymalnych nastaw regulatora PID2
T-L-10Projektowanie układu sterowania metodą linii pierwiastkowych2
T-L-11Algorytm lokowania biegunów układu sterowania dla liniowych obiektów jednowymiarowych4
T-L-12Zaliczenie zajęć laboratoryjnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modele matematyczne obiektów jednowymiarowych (podstawowe równanie różniczkowe, wielomian charakterystyczny układu, mody układu, odpowiedź swobodna i wymuszona, zera i bieguny transmitancji, postać nieredukowalna transmitancji, model w przestrzeni stanu, macierz fundamentalna układu i rozwiązanie równania stanu)2
T-W-2Stabilność liniowego układu dynamicznego (ogólne pojęcie stabilności układu, stabilność odpowiedzi swobodnej (stabilność wewnetrzna), stabilność odpowiedzi wymuszonej (stabilność zewnętrzna, stabilność w sensie wejściowo-wyjściowym), kryterium Hurwitza, odpowiedź przejściowa i ustalona, stan przejściowy i stan ustalony)4
T-W-3Układ sterowania z jednostkowym sprzężeniem zwrotnym (zadanie syntezy układu sterowania, stabilność wewnętrzna układu sterowania, wymagania w stanie ustalonym (błąd ustalony, bład połozeniowy i prędkościowy), układ statyczny i astatyczny, wymagania w stanie przejściowym (czas narastania, czas ustalania, przeregulowanie, całka z kwadratu błędu))4
T-W-4Podstawy metody linii pierwiastkowych (obszar pożądanego położenia biegunów, wykres linii pierwiastkowej, dobór regulatora typu P, rozszerzenie metody, regulatory typu PID i ich podstawowe właściwości, dobór nastaw regulatoróe PID)5
T-W-5Podstawy metody częstotliwościowej syntezy układu sterowania (transmitancja widmowa układu otwartego i zamkniętego, wykres Nyquista, twierdzenie Nyquista, wymagania pośrednie w dziedzinie częstotliwości (zapas modułu, zapas, fazy, pasmo przenoszenia, pasmo tłumienia), dobór regulatora typu P z wykorzystaniem charakterystyk częstotliwościowych logarytmicznych)3
T-W-6Metoda stanowa syntezy układu sterowania obiektem jednowymiarowym (równoważność modeli w przestrzeni stanu, sterowalność i obserwowalność, realizacja minimalna, realizacje kanoniczne, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem stanu)6
T-W-7Analiza układów z dyskretnym czasem (próbkowanie i ekstrapolacja sygnałów, dyskretna transmitancja operatorowa, zastępcza dyskretna transmitancja układu ciągłego (niezmienniczość odpowiedzi skokowej), stabilność układu dyskretnego, kryterium Jury, dyskretny model stanowy)3
T-W-8Metoda stanowa syntezy układu sterowania z dyskretnym czasem (mode stanowy z dyskretnym czasem, sterowalność i obserwowalność, realizacje kanoniczne, realizacja minimalna, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów i zerowy błąd położeniowy, sterowanie dead-beat, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem)3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych10
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Studiowanie literatury40
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Egzamin2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C07_W01Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu modelowania układów dynamicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-1Nauczyć studenta tworzyć liniowe modele matematyczne obiektów jednowymiarowych wykorzystywane w teorii sterowania.
Treści programoweT-W-2Stabilność liniowego układu dynamicznego (ogólne pojęcie stabilności układu, stabilność odpowiedzi swobodnej (stabilność wewnetrzna), stabilność odpowiedzi wymuszonej (stabilność zewnętrzna, stabilność w sensie wejściowo-wyjściowym), kryterium Hurwitza, odpowiedź przejściowa i ustalona, stan przejściowy i stan ustalony)
T-W-1Modele matematyczne obiektów jednowymiarowych (podstawowe równanie różniczkowe, wielomian charakterystyczny układu, mody układu, odpowiedź swobodna i wymuszona, zera i bieguny transmitancji, postać nieredukowalna transmitancji, model w przestrzeni stanu, macierz fundamentalna układu i rozwiązanie równania stanu)
T-W-7Analiza układów z dyskretnym czasem (próbkowanie i ekstrapolacja sygnałów, dyskretna transmitancja operatorowa, zastępcza dyskretna transmitancja układu ciągłego (niezmienniczość odpowiedzi skokowej), stabilność układu dyskretnego, kryterium Jury, dyskretny model stanowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_W02Student zna metody analizy i syntezy liniowych jednowymiarowych układów sterowania z czasem ciągłym i dyskretnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W04Ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami w obszarze automatyki oraz robotyki.
AR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studenta formułować i rozwiązywać proste zadania syntezy liniowych układów sterowania metodami klasycznymi
Treści programoweT-W-3Układ sterowania z jednostkowym sprzężeniem zwrotnym (zadanie syntezy układu sterowania, stabilność wewnętrzna układu sterowania, wymagania w stanie ustalonym (błąd ustalony, bład połozeniowy i prędkościowy), układ statyczny i astatyczny, wymagania w stanie przejściowym (czas narastania, czas ustalania, przeregulowanie, całka z kwadratu błędu))
T-W-4Podstawy metody linii pierwiastkowych (obszar pożądanego położenia biegunów, wykres linii pierwiastkowej, dobór regulatora typu P, rozszerzenie metody, regulatory typu PID i ich podstawowe właściwości, dobór nastaw regulatoróe PID)
T-W-5Podstawy metody częstotliwościowej syntezy układu sterowania (transmitancja widmowa układu otwartego i zamkniętego, wykres Nyquista, twierdzenie Nyquista, wymagania pośrednie w dziedzinie częstotliwości (zapas modułu, zapas, fazy, pasmo przenoszenia, pasmo tłumienia), dobór regulatora typu P z wykorzystaniem charakterystyk częstotliwościowych logarytmicznych)
T-W-8Metoda stanowa syntezy układu sterowania z dyskretnym czasem (mode stanowy z dyskretnym czasem, sterowalność i obserwowalność, realizacje kanoniczne, realizacja minimalna, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów i zerowy błąd położeniowy, sterowanie dead-beat, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem)
T-W-6Metoda stanowa syntezy układu sterowania obiektem jednowymiarowym (równoważność modeli w przestrzeni stanu, sterowalność i obserwowalność, realizacja minimalna, realizacje kanoniczne, sprzężenie zwrotne od stanu i proste od wejścia, lokowanie biegunów, pełnowymiarowy obserwator asymptotyczny, projektowanie układu sterowania z obserwatorem stanu)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C07_U01Student umie stworzyć model matematyczny prostego obiektu sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Nauczyć studenta tworzyć liniowe modele matematyczne obiektów jednowymiarowych wykorzystywane w teorii sterowania.
Treści programoweT-A-1Wyprowadzanie modeli matematycznych układów dynamicznych
T-A-2Badanie stabilności układu dynamicznego metodą Hurwitza
T-A-4Wykreślanie charakterystyk częstotliwościowych wybranych członów dynamicznych
T-L-2Tworzenie i przekształcanie modeli matematycznych liniowych układów dynamicznych z czasem (równanie różniczkowe, transmitancja operatorowa, model stanowy) i ich symulacja
T-L-5Badanie właściwości podstawowych liniowych członów dynamicznych I i II rzędu w dziedzinie czasu i częstotliwości
T-A-8Wyznaczanie dyskretnej zastępczej transmitancji układu ciągłego i dyskretnego modelu stanowego
T-L-4Wyznaczanie i symulacja kanonicznych realizacji modeli w przestrzeni stanu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach, symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Krótki sprawdziań pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_U02Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metody klasyczne zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studenta formułować i rozwiązywać proste zadania syntezy liniowych układów sterowania metodami klasycznymi
Treści programoweT-A-9Badanie stabilności dyskretnego układu sterowania
T-A-3Wyznaczanie nastaw regulatora typu P metodą linii pierwiastkowych
T-A-5Dobór nastaw regulatora typu P metodą częstotliwościową
T-L-9Analiza wpływu ograniczeń sygnałów sterujących na dobór optymalnych nastaw regulatora PID
T-L-3Badanie stabilności układów liniowych - kryteria algebraiczne i częstotliwościowe
T-L-7Dobór nastaw regulatora PID ze względu na kryteria odcinkowe
T-L-11Algorytm lokowania biegunów układu sterowania dla liniowych obiektów jednowymiarowych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach, symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Krótki sprawdziań pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 60% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C08_U03Student umie sformułować typowe zadanie sterowania i wykorzystując metodę przestrzeni stanu zaprojektować układ sterowania realizujacy to zadanie. Umie także przeanalizować i zoptymalizować działanie tego układu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Nauczyć studenta formułować i rozwiązywać proste zadania syntezy liniowych układów sterowania metodą przestrzeni stanu
Treści programoweT-A-6Wyznaczanie macierzy wzmocnień sprzężenia zwrotnego i współczynnika wzmocnienia sprzężenia prostego dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową
T-A-7Wyznaczanie obserwatora stanu dla obiektu drugiego rzędu - synteza układu sterowania metodą stanową z regulatorem na bazie obserwatora
T-L-11Algorytm lokowania biegunów układu sterowania dla liniowych obiektów jednowymiarowych
T-A-9Badanie stabilności dyskretnego układu sterowania
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na stanowiskach, symulacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Krótki sprawdziań pisemny przed przystąpieniem do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał poniżej 50% punktów
3,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 50-60% punktów
3,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 61-70% punktów
4,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 71-80% punktów
4,5Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 81-90% punktów
5,0Ze wszystkich form zaliczenia obejmujacych ten efekt kształcenia student uzyskał 91-100% punktów