Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Elektrotechnika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Elektrotechnika | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Konstanty Gawrylczyk <Konstanty.Gawrylczyk@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki z wzakresie wcześniej realizowanych przedmiotów o tej tematyce. |
W-2 | Znajomość fizykii z wzakresie wcześniej realizowanych przedmiotów o tej tematyce. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie treści programowych związanych z przedmiotem |
C-2 | Umiejętność wyboru metody rozwiązania adekwatnej do problemu. Wybór najmniej czasochłonnego rozwiązania. |
C-3 | Umiejętność oceny przydatności uzyskanego rozwiązania w konkretnym problemie technicznym. |
C-4 | Znajomość nowoczesnych programów narzędziowych pomocnych w rozwiązywaniu obwodów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza prostych obwodów prądu stałego. Prawa Kirchhoffa, metoda superpozycji, metoda Thevenina, transfiguracja gwiazda-trójkąt. | 3 |
T-A-2 | Wykorzystanie metod oczkowej i węzłowej do analizy obwodów. Analiza obwodów zawierających źródła sterowane | 3 |
T-A-3 | Analiza gałęzi RL, RC, RLC przy prądzie sinusoidalnie zmiennym. Metoda symboliczna. Analiza obwodów oraz wykresy wskazowe. Projektowanie prostych układów rezonansowych. | 3 |
T-A-4 | Alaliza układów rozgałęzionych prądu przemiennego. | 5 |
T-A-5 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do środowiska modelowania obwodów elektrycznych. Obwody prądu stałego. | 3 |
T-L-2 | Modelowanie obwodów rozgałęzionych prądu zmiennego | 3 |
T-L-3 | Badanie układów rezonansowych | 3 |
T-L-4 | Badanie układów trójfazowych | 3 |
T-L-5 | Analiza stanów nieustalonych | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny rozwoju elektrotechniki. Teoria obwodów, teoria linii długich, teoria pola elektromagnetycznego – porównanie, zakresy stosowalności. Eksperymenty pokazowe: linia długa, doświadczenie Hertza. | 2 |
T-W-2 | Elementy obwodów elektrycznych. Prawa Kirchhoffa. | 2 |
T-W-3 | Zasada superpozycji, twierdzenie Thevenina i Nortona. Transfiguracja obwodów. | 2 |
T-W-4 | Metody analizy liniowych obwodów prądu stałego. Metoda oczkowa i węzłowa. | 2 |
T-W-5 | Metoda symboliczna analizy obwodów w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym. Prawa Kirchhoffa dla wartości symbolicznych. Wykresy wskazowe. | 2 |
T-W-6 | Moce w obwodach RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym. | 2 |
T-W-7 | Analiza złożonych obwodów RLC w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym. | 2 |
T-W-8 | Obwody z indukcyjnością wzajemną. Eliminacja sprzężeń magnetycznych. Transformator powietrzny i z rdzeniem ferromagnetycznym. | 2 |
T-W-9 | Rezonans w obwodach elektrycznych: rezonans szeregowy (parametry, charakterystyki częstotliwościowe); rezonans równoległy (parametry, charakterystyki częstotliwościowe). | 2 |
T-W-10 | Analiza obwodów RLC przy wymuszeniu niesinusoidalnym. | 3 |
T-W-11 | Układy trójfazowe: podstawowe zależności i pojęcia dotyczące układów trójfazowych; obliczanie układów trójfazowych przy połączeniu faz generatora w gwiazdę lub trójkąt i obciążeniu ich symetrycznymi bądź niesymetrycznymi odbiornikami połączonymi w gwiazdę lub trójkąt; wykresy wskazowe; pomiar mocy w układach trójfazowych. | 4 |
T-W-12 | Stany nieustalone w liniowych obwodach elektrycznych: prawa komutacji; podstawy analizy stanów nieustalonych; stany nieustalone w obwodach RL, RC oraz RLC przy załączeniu napięcia stałego i sinusoidalnie zmiennego. | 4 |
T-W-13 | Podsumowanie wykładów, pisemne zaliczenie. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach obliczeniowych | 15 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 5 |
A-A-3 | Analiza zadań z kolokwium | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiadomości uzyskanych na wykładzie | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia obliczeniowe - metody analityczne rozwiązywania obwodów |
M-3 | Laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia obliceniowe - zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Krótkie sprawdziany pisemne na początku wybranych zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. | AR_1A_W02 | — | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-1, T-W-9, T-W-12 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AR_1A_C06_W02 Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych | AR_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C07x_U02 Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego | AR_1A_U08, AR_1A_U06 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C06_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu elektrotechniki niezbędnej do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki niezbędną do zrozumienia działania urządzeń elektrycznych stosowanych w automatyce i robotyce. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
AR_1A_C06_W02 Posiada wiedzę o działaniu prostych obwodów elektrycznych | 2,0 | Student nie zna podstaw działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna podstawy działania prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C07x_U02 Potrafi przeprowadzić analizę działania prostego układu elektrycznego | 2,0 | Student nie potrafi analizować prostych obwodów elektrycznych. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi analizować proste obwody elektryczne. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Maciej Krakowski, Elektrotechnika Teoretyczna, PWN, Warszawa, 1999
- Stanisław Bolkowski, Teoria obwodów elektrycznych, WNT, Warszawa, 2009
- Ryszard Sikora, Tomasz Chady, Przemysław Łopato, Grzegorz Psuj, Elektrotechnika Teoretyczna, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2016, Wydanie IV uzupełnione, ISBN 978-83-7663-204-9
- Stanisław Osowski, Krzysztof Siwek, Michał Śmiałek, Teoria obwodów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013, 2, ISBN: 978-83-7207-577-2