Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sterowniki programowalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sterowniki programowalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość działań na zmiennych logicznych |
W-2 | Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także zmodyfikować funkcjonalność takiego programu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania. | 3 |
T-L-2 | Budowa sterownika PLC. Pamięć w PLC. Cykl pracy PLC. | 3 |
T-L-3 | Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe. | 3 |
T-L-4 | Zbocze sygnału. | 3 |
T-L-5 | Zadnie nr 1. | 3 |
T-L-6 | Zliczanie zdarzeń w PLC. | 3 |
T-L-7 | Odliczanie czasu w PLC. | 6 |
T-L-8 | Zadanie nr 2. | 3 |
T-L-9 | Bloki organizacyjne. | 3 |
T-L-10 | Sygnały analogowe. | 3 |
T-L-11 | HMI | 3 |
T-L-12 | Zadanie podsumowujące. | 6 |
T-L-13 | Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 18 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 20 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z poprzednimi ćwiczeniami |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie: ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu, oceny pracy podczas realizacji każdego z ćwiczeń laboratoryjnych oraz rozmowy końcowej |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi zaprogramować sterownik z użyciem pozanych funkcji. | AR_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-6, T-L-11, T-L-8, T-L-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C32_U01 Student potrafi zaprogramować sterownik z użyciem pozanych funkcji. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować poznanych funkcji sterownika. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
- Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017
- Kwaśniewski J., Język tekstu strukturalnego w sterownikach SIMATIC S7-1200 i S7-1500, btc, Legionowo, 2014
Literatura dodatkowa
- Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012