Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowniki programowalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowniki programowalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także zmodyfikować funkcjonalność takiego programu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.3
T-L-2Budowa sterownika PLC. Pamięć w PLC. Cykl pracy PLC.3
T-L-3Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.3
T-L-4Zbocze sygnału.3
T-L-5Zadnie nr 1.3
T-L-6Zliczanie zdarzeń w PLC.3
T-L-7Odliczanie czasu w PLC.6
T-L-8Zadanie nr 2.3
T-L-9Bloki organizacyjne.3
T-L-10Sygnały analogowe.3
T-L-11HMI3
T-L-12Zadanie podsumowujące.6
T-L-13Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych20
A-L-5Konsultacje2
100

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z poprzednimi ćwiczeniami
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie: ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu, oceny pracy podczas realizacji każdego z ćwiczeń laboratoryjnych oraz rozmowy końcowej

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi zaprogramować sterownik z użyciem pozanych funkcji.
AR_1A_U08C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-6, T-L-11, T-L-8, T-L-13M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi zaprogramować sterownik z użyciem pozanych funkcji.
2,0Student nie potrafi zastosować poznanych funkcji sterownika. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007
  4. Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017
  5. Kwaśniewski J., Język tekstu strukturalnego w sterownikach SIMATIC S7-1200 i S7-1500, btc, Legionowo, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  2. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.3
T-L-2Budowa sterownika PLC. Pamięć w PLC. Cykl pracy PLC.3
T-L-3Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.3
T-L-4Zbocze sygnału.3
T-L-5Zadnie nr 1.3
T-L-6Zliczanie zdarzeń w PLC.3
T-L-7Odliczanie czasu w PLC.6
T-L-8Zadanie nr 2.3
T-L-9Bloki organizacyjne.3
T-L-10Sygnały analogowe.3
T-L-11HMI3
T-L-12Zadanie podsumowujące.6
T-L-13Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.3
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń18
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych20
A-L-5Konsultacje2
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C32_U01Student potrafi zaprogramować sterownik z użyciem pozanych funkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także zmodyfikować funkcjonalność takiego programu
Treści programoweT-L-2Budowa sterownika PLC. Pamięć w PLC. Cykl pracy PLC.
T-L-3Sygnały boolowskie. Podstawowe operacje bitowe.
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do środowiska programowania.
T-L-4Zbocze sygnału.
T-L-5Zadnie nr 1.
T-L-7Odliczanie czasu w PLC.
T-L-9Bloki organizacyjne.
T-L-10Sygnały analogowe.
T-L-12Zadanie podsumowujące.
T-L-6Zliczanie zdarzeń w PLC.
T-L-11HMI
T-L-8Zadanie nr 2.
T-L-13Zajęcia podsumowujące. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie: ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu, oceny pracy podczas realizacji każdego z ćwiczeń laboratoryjnych oraz rozmowy końcowej
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z poprzednimi ćwiczeniami
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować poznanych funkcji sterownika. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
3,5Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
4,5Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.
5,0Student potrafi zastosować poznane funkcje sterownika. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu.