Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sygnały i systemy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sygnały i systemy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 15 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł: Wprowadzenie do Automatyki i Robotyki.
W-2Ukończone moduły: Algebra oraz Wprowadzenie do Analizy Matematycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
C-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów.
C-4Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.1
T-L-2Wyznaczanie parametrów sygnałów i ich interpretacja.1
T-L-3Wykorzystanie przekształcenia Laplace'a w analizie sygnałów i systemów.2
T-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.2
T-L-5Odwrotne przekształcenie Laplace'a.2
T-L-6Transmitancja operatorowa systemów dynamicznych.2
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi systemów dynamicznych.2
T-L-8Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.2
T-L-9Zaliczenie laboratorium.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Przekształcenia sygnałów. Operacje na sygnałach. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów.4
T-W-2Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów (z odniesieniem do układów fizycznych).4
T-W-3Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej układu dynamicznego.4
T-W-4Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie czasu. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.6
T-W-5Transmitancja widmowa. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.7
T-W-6Podstawowe elementy automatyki oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.3
T-W-7Złożone układy dynamiczne oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium zaliczającego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C07_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczących systemów i sygnałów.
AR_1A_W03C-2, C-4, C-1, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C07_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące sygnałów i systemów.
AR_1A_U08C-4, C-3, C-1, C-2T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C07_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczących systemów i sygnałów.
2,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_C07_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące sygnałów i systemów.
2,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
3,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.

Literatura podstawowa

  1. Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, pierwsze
  2. Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, pierwsze
  3. Kajetana M. Snopek, Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy zbiór zadań, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
  4. Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, czwarte
  5. Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, tom 1
  6. Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, Część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym

Literatura dodatkowa

  1. Marian Pasko, Janusz Walczak, Teoria sygnałów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
  2. Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, drugie
  3. Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.1
T-L-2Wyznaczanie parametrów sygnałów i ich interpretacja.1
T-L-3Wykorzystanie przekształcenia Laplace'a w analizie sygnałów i systemów.2
T-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.2
T-L-5Odwrotne przekształcenie Laplace'a.2
T-L-6Transmitancja operatorowa systemów dynamicznych.2
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi systemów dynamicznych.2
T-L-8Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.2
T-L-9Zaliczenie laboratorium.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Przekształcenia sygnałów. Operacje na sygnałach. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów.4
T-W-2Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów (z odniesieniem do układów fizycznych).4
T-W-3Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej układu dynamicznego.4
T-W-4Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie czasu. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.6
T-W-5Transmitancja widmowa. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.7
T-W-6Podstawowe elementy automatyki oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.3
T-W-7Złożone układy dynamiczne oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych15
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C07_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczących systemów i sygnałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W03Ma zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z obszaru automatyki oraz robotyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
C-4Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych.
C-1Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów.
Treści programoweT-W-5Transmitancja widmowa. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja.
T-W-2Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów (z odniesieniem do układów fizycznych).
T-W-1Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Przekształcenia sygnałów. Operacje na sygnałach. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów.
T-W-6Podstawowe elementy automatyki oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.
T-W-4Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie czasu. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych.
T-W-3Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej układu dynamicznego.
T-W-7Złożone układy dynamiczne oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
3,5Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_C07_U01Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące sygnałów i systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy występujące w obszarze automatyzacji oraz robotyzacji z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów.
C-1Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu.
C-2Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych.
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie przekształcenia Laplace'a w analizie sygnałów i systemów.
T-L-4Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a.
T-L-7Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi systemów dynamicznych.
T-L-6Transmitancja operatorowa systemów dynamicznych.
T-L-8Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych.
T-L-5Odwrotne przekształcenie Laplace'a.
T-L-1Podstawowe operacje na sygnałach.
T-L-2Wyznaczanie parametrów sygnałów i ich interpretacja.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium zaliczającego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
3,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
3,5Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
4,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
4,5Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.
5,0Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu.