Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Sygnały i systemy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sygnały i systemy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Piskorowski <Jacek.Piskorowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Kocoń <Slawomir.Kocon@zut.edu.pl>, Piotr Okoniewski <Piotr.Okoniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony moduł: Wprowadzenie do Automatyki i Robotyki. |
W-2 | Ukończone moduły: Algebra oraz Wprowadzenie do Analizy Matematycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z matematycznym opisem sygnałów oraz analizą układów dynamicznych w dziedzinie czasu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z analizą ukladów w dziedzienie częstotliwości oraz tworzeniem modeli matematycznych. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykorzystania transformaty Laplace'a do opisu dynamiki sygnałów i systemów. |
C-4 | Umiejętność tworzenia i interpretacji charakterystyk częstotliwościowych układów dynamicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe operacje na sygnałach. | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie parametrów sygnałów i ich interpretacja. | 1 |
T-L-3 | Wykorzystanie przekształcenia Laplace'a w analizie sygnałów i systemów. | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie własności przekształcenia Laplace'a. | 2 |
T-L-5 | Odwrotne przekształcenie Laplace'a. | 2 |
T-L-6 | Transmitancja operatorowa systemów dynamicznych. | 2 |
T-L-7 | Wykorzystanie transformaty Laplace'a do wyznaczania odpowiedzi systemów dynamicznych. | 2 |
T-L-8 | Charakterystyki częstotliwościowe elementów i układów dynamicznych. | 2 |
T-L-9 | Zaliczenie laboratorium. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie sygnału. Podział sygnałów. Opis sygnałów oraz ich interpretacja. Właściwości sygnałów. Przekształcenia sygnałów. Operacje na sygnałach. Podstawowe sygnały w automatyce. Składowe sygnałów. | 4 |
T-W-2 | Matematyczny opis sygnałów oraz dynamiki systemów (z odniesieniem do układów fizycznych). | 4 |
T-W-3 | Transformata Laplace'a i jej właściwości. Pojęcie transmitancji operatorowej układu dynamicznego. | 4 |
T-W-4 | Zastosowanie transformaty Laplace’a w analizie sygnałów i systemów. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie czasu. Charakterystyki czasowe układów dynamicznych. | 6 |
T-W-5 | Transmitancja widmowa. Analiza układów dynamicznych w dziedzinie częstotliwości. Charakterystyki częstotliwościowe i ich interpretacja. | 7 |
T-W-6 | Podstawowe elementy automatyki oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 3 |
T-W-7 | Złożone układy dynamiczne oraz ich opis w dziedzinie czasu i częstotliwości. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy z wyprowadzaniem wzorów i rozwiązywaniem przykładów na żywo |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Na podstawie egzaminu pisemnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie kolokwium zaliczającego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C07_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczących systemów i sygnałów. | AR_1A_W03 | — | — | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_C07_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące sygnałów i systemów. | AR_1A_U08 | — | — | C-4, C-3, C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C07_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczących systemów i sygnałów. | 2,0 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_C07_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy dotyczące sygnałów i systemów. | 2,0 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. |
3,0 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. | |
3,5 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. | |
4,0 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. | |
4,5 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. | |
5,0 | Posiada umiejętności z zakresu sygnałów i systemów oraz ich analizy, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tego zakresu. |
Literatura podstawowa
- Robert A. Gabel, Richard A. Roberts, Sygnały i systemy liniowe, WNT, Warszawa, 1978, pierwsze
- Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy, WKŁ, Warszawa, 2008, pierwsze
- Kajetana M. Snopek, Jacek M. Wojciechowski, Sygnały i systemy zbiór zadań, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010
- Ulrich Tietze, Christoph Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2009, czwarte
- Tadeusz Kaczorek, Teoria sterowania, PWN, Warszawa, 1977, tom 1
- Zbigniew Emirsajłow, Teoria układów sterowania, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000, Część 1. Układy liniowe z czasem ciągłym
Literatura dodatkowa
- Marian Pasko, Janusz Walczak, Teoria sygnałów, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003
- Tomasz P. Zieliński, Cyfrowe przetwarzanie sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2007, drugie
- Jerzy Szabatin, Podstawy teorii sygnałów, WKŁ, Warszawa, 1982