Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AR_1A_C01_W01 | Zna rys historyczny rozwoju automatyki. Zna podstawowe pojęcia automatyki. Zna rodzaje układów automatyki. Zna ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawy opisu układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Zna w podstawowym zakresie nowoczesne narzędzia programowe projektowania i badania układów automatyki – LabVIEW, Matlab/ Simulink. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AR_1A_W02 | Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka. |
---|
Cel przedmiotu | C-5 | Zapoznanie studentów z modelem funkcjonalnym komputerowych układów sterowania i ukształtowanie na tym tle umiejętności dostrzegania poszczególnych funkcji w przykładowych rozwiązaniach układów regulacji automatycznej. |
---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zadaniami układów regulacji automatycznej, stosowanymi rozwiązaniami i tendencjami rozwojowymi. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami opisu układów sterowania. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy układów sterowania i oceny jakości ich działania. |
Treści programowe | T-W-1 | Wstęp – cele i program przedmiotu, literatura.
Historia automatyki, przykłady, perspektywy; etapy projektowania i instalacji układów automatyki.
Przykładowe procesy technologiczne w różnych gałęziach przemysłu. |
---|
T-W-2 | Podstawowe pojęcia z zakresu automatyzacji – proces, obiekt, elementy automatyki, symbole graficzne; sterowanie; pojęcie modelu procesu. |
T-W-4 | Sterowanie a regulacja; otwarty i zamknięty układ sterowania. |
T-W-5 | Budowa układu regulacji. Klasyfikacje regulatorów.
Funkcjonalny model pięciowarstwowy układu automatyki. |
T-W-7 | Idea algorytmu predykcyjnego (MPC) i sterowania optymalnego.
Elementy diagnostyki technicznej. |
T-W-8 | Nowoczesne narzędzia programistyczne używane w automatyce i robotyce. Zaliczenie wykładów. |
T-W-3 | Charakterystyki czasowe i częstotliwościowe – pojęcie, rodzaje, wyznaczanie; charakterystyki czasowe i częstotliwościowe podstawowych elementów. |
T-W-6 | Pojęcie algorytmu sterowania; ogólna klasyfikacja algorytmów.
Algorytm PID; ogólne zasady strojenia regulatora PID.
Ocena jakości regulacji (wskaźniki odcinkowe i całkowe). |
Metody nauczania | M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera. |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, symulacje. |
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca pod koniec przedmiotu podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się. Egzamin pisemny i ustny. |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie pisemnego zaliczenia oraz aktywności i pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć automatyki. Nie potrafi nazwać różnych typów układów automatyki. Nie rozumie idei sprzężenia zwrotnego. Nie zna podstawowych opisów układów dynamicznych. Nie zna definicji stabilności i kryteriów oceny jakości układów regulacji automatycznej. Nie zna podstawowych elementów układu regulacji automatycznej. Nie zna czterowarstwowego modelu funkcjonalnego systemów SCADA. Uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia automatyki. Potrafi nazwać różne rodzaje układów automatyki. Rozumie ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawowe opisy układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia automatyki. Potrafi nazwać różne rodzaje układów automatyki. Rozumie ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawowe opisy układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
4,0 | Student zna podstawowe pojęcia automatyki. Potrafi nazwać różne rodzaje układów automatyki. Rozumie ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawowe opisy układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
4,5 | Student zna podstawowe pojęcia automatyki. Potrafi nazwać różne rodzaje układów automatyki. Rozumie ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawowe opisy układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
5,0 | Student zna podstawowe pojęcia automatyki. Potrafi nazwać różne rodzaje układów automatyki. Rozumie ideę sprzężenia zwrotnego. Zna podstawowe opisy układów dynamicznych. Zna definicję stabilności i kryteria oceny jakości układów regulacji automatycznej. Zna podstawowe elementy układu regulacji automatycznej. Zna czterowarstwowy model funkcjonalny systemów SCADA. Uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |