Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyka i programowanie obiektowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Baniukiewicz <Piotr.Baniukiewicz@zut.edu.pl>, Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>, Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw informatyki. |
W-2 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi aspektami projektowania obiektowego. |
C-2 | Praca zespołowa, a projektowanie obiektowe: role, odpowiedzialność i współpraca. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności programowania obiektowego. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności nadzoru procesu wytwarzania oprogramowania (implementacja, kompilacja, debugowanie). |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do pracy w środowisku Visual Studio. Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli oraz w aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika. | 2 |
T-L-2 | Deklarowanie i inicjalizacja zmiennych, instrukcje warunkowe i pętle (iterowanie zmiennych). | 2 |
T-L-3 | Tablice jednowymiarowe. Deklaracja i operacje na tablicach. Klasa Array. | 2 |
T-L-4 | Tablice wielowymiarowe. Deklarajcja i operacje na tablicach. Tablice nieregularne. | 2 |
T-L-5 | Zaliczenie 1 | 2 |
T-L-6 | Obsługa sytuacji wyjątkowych. | 2 |
T-L-7 | Deklarowanie i wywoływanie metod instancyjnych oraz statycznych. | 2 |
T-L-8 | Przeciążanie metod. Zapis i odczyt plików. | 2 |
T-L-9 | Wywoływanie metod poprzez wartość i refencję. | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie 2 | 2 |
T-L-11 | Definiowanie klas i tworzenie ich obiektów. | 2 |
T-L-12 | Tworzenie własnych bibliotek klas oraz ich wykorzystanie. | 2 |
T-L-13 | Pisanie programu wykorzystującego dziedziczenie klas. Polimorfzm i jego warianty. | 2 |
T-L-14 | Aplikacje wykorzystujące interfejsy programistyczne | 2 |
T-L-15 | Zaliczenie zadania projektowego | 2 |
T-L-16 | Delegaty i ich wykorzystanie do integracji komponentów oprogramowania | 2 |
T-L-17 | Wykorzystanie skryptów XAML do konfiguracji graficznych interfejsów użytkownika | 4 |
T-L-18 | Uchwyty zdarzeń i pisanie kodu obsługi zdarzeń. | 2 |
T-L-19 | Tworzenie aplikacji multiplatformowych. | 4 |
T-L-20 | Zaliczenie 4 | 2 |
T-L-21 | Zaliczenie końcowe | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój języków programowania, geneza programowania obiektowego. Trzy filary programowania obiektowo zorientowanego. | 2 |
T-W-2 | Typy, zmienne, struktura programu, operatory, instrukcje w języku C#. | 2 |
T-W-3 | Wskaźniki, dynamiczna alokacja pamięci. Obsługa sytuacji wyjątkowych, rodzaje wyjątków, korzyści wykorzystania. | 3 |
T-W-4 | Wykorzystanie pętli. Instrukcja foreach. | 2 |
T-W-5 | Metody, parametry metod, przeciążanie metod. Wywoływanie poprzez wartość lub referencję. Słowo kluczowe params. | 4 |
T-W-6 | Tworzenie modeli w programowaniu zorientowanym obiektowo. Klasy i obiekty, definiowanie klasy, tworzenie obiektu danej klasy. Diagramy UML. | 6 |
T-W-7 | Dziedziczenie w programowaniu obiektowym, polimorfizm i jego warianty. Klasy abstrakcyjne, klasy zamknięte. | 2 |
T-W-8 | Hermetyczność (kontrola dostępu) w programowaniu obiektowym. | 2 |
T-W-9 | Delegaty i zdarzenia, delegaty zbiorowe, używanie metod anonimowych. | 2 |
T-W-10 | Interfejsy programistyczne - definiowanie interfejsu, rzutowanie na interfejs. | 2 |
T-W-11 | Struktura projektu z graficznym interfejsem użytkownika. Integracja komponentów projektu. Przykładowe projekty: Universal Windows Platform, Xamarin Forms. Zaliczenie wykładu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe). | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych ćwiczeń. | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału). | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny z przykładami. |
M-2 | Praca w laboratorium komputerowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | AR_1A_W06, AR_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | AR_1A_U06, AR_1A_U08 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-15, T-L-13, T-L-1, T-L-14 | M-2 | S-2, S-4 |
AR_1A_B06_U02 Student potrafi implemntować i integrować komponenty oprogramowania zorientowanego obiektowo. | AR_1A_U08, AR_1A_U06 | — | — | C-3, C-4 | T-L-12, T-L-16, T-L-18, T-L-11, T-L-14 | M-2 | S-2, S-4 |
AR_1A_B06_U03 Student potrafi zaimplementować obiektowo zorientowaną aplikację z graficznym interfejsem użytkownika. | AR_1A_U06, AR_1A_U08 | — | — | C-3, C-4 | T-L-16, T-L-17, T-L-19, T-L-18, T-L-1 | M-2 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_W01 Student zna podstawowe mechanizmy związane z obiektowo zorientowanym językiem C#. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student zna podstawowe mechanizmy związane z programowaniem zorientowanym obiektowo. | |
3,5 | Student zna bardziej złożone techniki związane z programowaniem zorientowanym obiektowo. | |
4,0 | Student zna złożone techniki związane z programowaniem zorientowanym obiektowo. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie omówione techniki związane z programowaniem zorientowanym obiektowo. | |
5,0 | Student zna wszystkie omówione techniki związane z programowaniem zorientowanym obiektowo. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_B06_U01 Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji bardziej złożonego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
4,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji złożonego problemu programistycznego w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
4,5 | Student nabył podstawowe umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji wszystkich problemów programistycznych w obiektowo zorientowanym języku C#. Zna podstawy wykorzystania skryptu XAML do budowy graficznych interfejsów użytkownika. | |
5,0 | Student nabył złożone umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji wszystkich problemów programistycznych w obiektowo zorientowanym języku C#. Zna podstawy wykorzystania skryptu XAML do budowy graficznych interfejsów użytkownika. | |
AR_1A_B06_U02 Student potrafi implemntować i integrować komponenty oprogramowania zorientowanego obiektowo. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student potrafi dokonać implementacji prostego komponentu programistycznego oraz integrować gotowe komponenty z bibliotek w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | Student potrafi dokonać implementacji bardziej złożonego komponentu programistycznego oraz integrować gotowe komponenty z bibliotek w obiektowo zorientowanym języku C#. Student potrafi też kompilować własne biblioteki klas. | |
4,0 | Student potrafi dokonać implementacji złożonego komponentu programistycznego oraz integrować gotowe komponenty z bibliotek w obiektowo zorientowanym języku C#. Student potrafi też kompilować własne biblioteki klas. | |
4,5 | Student potrafi dokonać implementacji prawie wszystkich omawianych komponentów programistycznych oraz integrować gotowe komponenty z bibliotek w obiektowo zorientowanym języku C#. Student potrafi też kompilować własne biblioteki klas. | |
5,0 | Student potrafi dokonać implementacji wszystkich omawianych komponentów programistycznych oraz integrować gotowe komponenty z bibliotek w obiektowo zorientowanym języku C#. Student potrafi też kompilować własne biblioteki klas. | |
AR_1A_B06_U03 Student potrafi zaimplementować obiektowo zorientowaną aplikację z graficznym interfejsem użytkownika. | 2,0 | Nie spełnia wymogu uzyskania oceny 3.0 uzyskując poniżej 50% punktacji z testu obejmującego wiedzę z przypisanego efektu kształcenia. |
3,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostej aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
3,5 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji złożonej aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
4,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji bardziej złożonej aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika w obiektowo zorientowanym języku C#. | |
4,5 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji bardziej złożonej aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika w obiektowo zorientowanym języku C# z użyciem wszystkich omówionych wzorców projektu. Potrafi płynnie konfihurować skrypty XAML. | |
5,0 | Student nabył umiejętność analizy kodu oraz potrafi dokonać implementacji złożonej aplikacji z graficznym interfejsem użytkownika w obiektowo zorientowanym języku C# z użyciem wszystkich omówionych wzorców projektu. Potrafi płynnie konfihurować skrypty XAML. |
Literatura podstawowa
- Mark J. Price, C# 8.0 and .NET Core 3.0 – Modern Cross-Platform Development, Packt Publishing, 2019
- J. Matalewski, Visual Studio 2013. Podręcznik programowania w C# z zadaniami, Helion, 2014
- D. Farbaniec, Microsoft Visual Studio 2012. Programowanie w C#, Helion, 2013
Literatura dodatkowa
- M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2005