Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy algorytmizacji i programowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy algorytmizacji i programowania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Chlewicki <Wojciech.Chlewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Burak <Maciej.Burak@zut.edu.pl>, Katarzyna Cichoń <Katarzyna.Cichon@zut.edu.pl>, Irena Karpik <Irena.Karpik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw informatyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
C-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie programu w języku C. Podstawowe typy danych, liczby stało- i zmiennoprzecinkowe. Reprezentacja w pamięci, wpływ typu (rozmiaru) na zakres reprezentowanych wartości (modyfikatory long i unsigned) lub dokładność. Deklaracja i inicjalizacja zmiennych, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne i logiczne, funkcje matematyczne. Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch". Blok instrukcji, zmienne lokalne.2
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while", „for”. Instrukcje “break” i “continue”.2
T-L-4Tablice jednowymiarowe - deklaracja i inicjalizacja tablicy, operator indeksowania, wczytanie i wyświetlenie elementów tablicy. Wykorzystanie pętli do operacji na tablicach. Wykorzystanie generatora liczb losowych.2
T-L-5Sprawdzian 1.2
T-L-6Tablice znaków vs. łańcuchy. Scanf("%s"), operacje na elementach łańcucha/tablicy znaków przy wykorzystaniu pętli. Operator adresowy. Problem przekroczenia obszaru tablicy (buffer overflow).2
T-L-7Funkcje "fgets", "fputs". Wykorzystanie plików tekstowych. Funkcje otwarcia pliku w różnych trybach. Znaki alfanumeryczne, kolejność/sortowanie, znaki specjalne. Operacje na elementach łańcucha. Biblioteka string.h.2
T-L-8Wskaźniki, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników, wykorzystanie wskaźników do operacji na tablicach i łańcuchach4
T-L-9Tablice wskaźników. Sortowanie tablic i tablic wskaźników.2
T-L-10Tablice dwuwymiarowe. Adresowanie w tablicach dwuwymiarowych przy użyciu operatorów indeksowania oraz wskaźników. Tablice dwuwymiarowe vs. tablice wskaźników.2
T-L-11Funkcje. Deklaracja i definicja funkcji. Biblioteki funkcji. Przekazywanie argumentów i zwracanie wyniku. Zmienne lokalne, zasięg zmiennej, stos. Przekazywanie argumentów przez wartość, wykorzystanie wskaźników/tablic jako argumentów i wyniku funkcji. Funkcje wykonujące operacje na tablicach.4
T-L-12Struktury, tablice struktur, wskaźniki do struktur. Wskaźniki jako elementy struktury: listy, drzewa, grafy.2
T-L-13Sprawdzian 2.2
30
wykłady
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).2
T-W-2Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne. Złożone typy danych.2
T-W-3Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.2
T-W-4Warunkowa instrukcja przypisania.2
T-W-5Iteracyjne bloki programu.2
T-W-6Typ tablicowy i łańcuchy.4
T-W-7Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne. Wybrane aspekty produkcji oprogramowania.2
T-W-8Paradygmat strukturalny i obiektowy - wprowadzenie. Implementacja funkcji i metod.2
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.2
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.2
T-W-11Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.2
T-W-12Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).3
T-W-13Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )5
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu5
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-5Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)20
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładami.
M-2Praca w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
AR_1A_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1S-1
AR_1A_B03_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
AR_1A_W02C-1T-W-4, T-W-5M-1S-3, S-2
AR_1A_B03_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
AR_1A_W02C-3, C-2T-W-12, T-W-9, T-W-13, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B03_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
AR_1A_U02C-3, C-2T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-9, T-L-8M-2S-2, S-4
AR_1A_B03_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
AR_1A_U02C-3, C-2T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
AR_1A_B03_W02
Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
AR_1A_B03_W03
Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_B03_U01
Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
AR_1A_B03_U02
Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,0.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał śednią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał śednią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.

Literatura podstawowa

  1. Prata S., Język C. Szkoła programowania, Helion, Gliwice, 2016
  2. Matlak M., Język C/C++ i obliczenia numeryczne. Krótkie wprowadzenie, Helion, Gliwice, 2016
  3. Shaw A.Z., Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C), Helion, Gliwice, 2016
  4. Kernighan B. W., Ritchie D. M, Język ANSI C. Programowanie., Helion, Gliwice, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Tłuczek M., Programowanie w języku C. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2016
  2. Perry G., Miller D., Język C. Programowanie dla początkujących., Helion, Gliwice, 2016

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie programu w języku C. Podstawowe typy danych, liczby stało- i zmiennoprzecinkowe. Reprezentacja w pamięci, wpływ typu (rozmiaru) na zakres reprezentowanych wartości (modyfikatory long i unsigned) lub dokładność. Deklaracja i inicjalizacja zmiennych, funkcje "scanf", "printf".2
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne i logiczne, funkcje matematyczne. Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch". Blok instrukcji, zmienne lokalne.2
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while", „for”. Instrukcje “break” i “continue”.2
T-L-4Tablice jednowymiarowe - deklaracja i inicjalizacja tablicy, operator indeksowania, wczytanie i wyświetlenie elementów tablicy. Wykorzystanie pętli do operacji na tablicach. Wykorzystanie generatora liczb losowych.2
T-L-5Sprawdzian 1.2
T-L-6Tablice znaków vs. łańcuchy. Scanf("%s"), operacje na elementach łańcucha/tablicy znaków przy wykorzystaniu pętli. Operator adresowy. Problem przekroczenia obszaru tablicy (buffer overflow).2
T-L-7Funkcje "fgets", "fputs". Wykorzystanie plików tekstowych. Funkcje otwarcia pliku w różnych trybach. Znaki alfanumeryczne, kolejność/sortowanie, znaki specjalne. Operacje na elementach łańcucha. Biblioteka string.h.2
T-L-8Wskaźniki, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników, wykorzystanie wskaźników do operacji na tablicach i łańcuchach4
T-L-9Tablice wskaźników. Sortowanie tablic i tablic wskaźników.2
T-L-10Tablice dwuwymiarowe. Adresowanie w tablicach dwuwymiarowych przy użyciu operatorów indeksowania oraz wskaźników. Tablice dwuwymiarowe vs. tablice wskaźników.2
T-L-11Funkcje. Deklaracja i definicja funkcji. Biblioteki funkcji. Przekazywanie argumentów i zwracanie wyniku. Zmienne lokalne, zasięg zmiennej, stos. Przekazywanie argumentów przez wartość, wykorzystanie wskaźników/tablic jako argumentów i wyniku funkcji. Funkcje wykonujące operacje na tablicach.4
T-L-12Struktury, tablice struktur, wskaźniki do struktur. Wskaźniki jako elementy struktury: listy, drzewa, grafy.2
T-L-13Sprawdzian 2.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).2
T-W-2Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne. Złożone typy danych.2
T-W-3Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.2
T-W-4Warunkowa instrukcja przypisania.2
T-W-5Iteracyjne bloki programu.2
T-W-6Typ tablicowy i łańcuchy.4
T-W-7Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne. Wybrane aspekty produkcji oprogramowania.2
T-W-8Paradygmat strukturalny i obiektowy - wprowadzenie. Implementacja funkcji i metod.2
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.2
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.2
T-W-11Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.2
T-W-12Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).3
T-W-13Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć (wejściówki )5
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów w domu5
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów8
A-L-5Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)20
A-W-3Praca własna z literaturą.10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.13
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W01Ma wiedzę w zakresie binarnego kodowania podstawowych, ustandaryzowanych typów danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
Treści programoweT-W-3Instrukcje przypisania, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, priorytety wartościowania wyrażeń, standardowe funkcje matematyczne, operatory bitowe.
T-W-1Pojęcie informatyki, obszary informatyki, zastosowania informatyki w technice, komputer jako narzędzie automatycznego przetwarzania informacji, zasoby informatyczne ZUT. Dane we wnętrzu komputera: bity i bajty, kod dwójkowy a kod szesnastkowy i ósemkowy, wewnętrzna reprezentacja danych - znaki, liczby całkowite (uzupełnienie dwójkowe), liczby rzeczywiste (zapis zmienno- i stałopozycyjny).
T-W-2Symbole standardowe, słowa kluczowe, pojęcie typu danych, standardowe typy danych, stałe i zmienne. Złożone typy danych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W02Ma wiedzę w zakresie zasad tworzenia algorytmów obliczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami informatyki.
Treści programoweT-W-4Warunkowa instrukcja przypisania.
T-W-5Iteracyjne bloki programu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_W03Ma wiedzę w zakresie technik programowania w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
Treści programoweT-W-12Zasady programowania strukturalnego i wykorzystywania podprogramów standardowych i niestandardowych. Porównanie struktury kodu źródłowego programu w języku C/C++ ze strukturami kodów, sporządzonych w innych językach programowania wysokiego poziomu (Pascal, Fortran).
T-W-9Instrukcje wejścia, operator pobrania adresu i kody konwersji.
T-W-13Wykorzystanie dyrektywy #define do definiowania prostych funkcji. Obszar i czas działania zmiennych automatycznych, zewnętrznych i statycznych. Zasady tworzenia funkcji (typu funkcja matematyczna) zwracających wartość oraz funkcji (typu procedura) nie zwracających wartości.
T-W-10Instrukcje bloku, decyzyjne, iteracyjne, przekazywanie sterowania do instrukcji etykietowanych.
T-W-6Typ tablicowy i łańcuchy.
T-W-7Charakterystyka języków programowania, programowanie strukturalne i obiektowe, programowanie wizualne. Wybrane aspekty produkcji oprogramowania.
T-W-8Paradygmat strukturalny i obiektowy - wprowadzenie. Implementacja funkcji i metod.
T-W-11Zasady tworzenia kodów źródłowych do wcześniej prezentowanych algorytmów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładami.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian końcowy z wykładów.
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-59% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 60-69% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 70-79% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 80-89% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 90-100% pytań gzaminacyjnych lub bieżących, krótkich sprawdzianów z treści wykładów, przeprowadzanych przed przystąpieniem do zadań w ramach ćwiczeń laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_U01Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
Treści programoweT-L-7Funkcje "fgets", "fputs". Wykorzystanie plików tekstowych. Funkcje otwarcia pliku w różnych trybach. Znaki alfanumeryczne, kolejność/sortowanie, znaki specjalne. Operacje na elementach łańcucha. Biblioteka string.h.
T-L-1Edycja, kompilacja i uruchomienie programu w języku C. Podstawowe typy danych, liczby stało- i zmiennoprzecinkowe. Reprezentacja w pamięci, wpływ typu (rozmiaru) na zakres reprezentowanych wartości (modyfikatory long i unsigned) lub dokładność. Deklaracja i inicjalizacja zmiennych, funkcje "scanf", "printf".
T-L-2Wyrażenia arytmetyczne i logiczne, funkcje matematyczne. Instrukcje warunkowe „if…else”, "switch". Blok instrukcji, zmienne lokalne.
T-L-3Instrukcje pętli "while", "do...while", „for”. Instrukcje “break” i “continue”.
T-L-6Tablice znaków vs. łańcuchy. Scanf("%s"), operacje na elementach łańcucha/tablicy znaków przy wykorzystaniu pętli. Operator adresowy. Problem przekroczenia obszaru tablicy (buffer overflow).
T-L-5Sprawdzian 1.
T-L-4Tablice jednowymiarowe - deklaracja i inicjalizacja tablicy, operator indeksowania, wczytanie i wyświetlenie elementów tablicy. Wykorzystanie pętli do operacji na tablicach. Wykorzystanie generatora liczb losowych.
T-L-9Tablice wskaźników. Sortowanie tablic i tablic wskaźników.
T-L-8Wskaźniki, wskaźniki a tablice, arytmetyka wskaźników, wykorzystanie wskaźników do operacji na tablicach i łańcuchach
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,00.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał średnią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał średnią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,00.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_B03_U02Student samodzielnie potrafi zaimplementować złożony algorytm w postaci programu w języku C, z wykorzystaniem narzędzi programowania strukturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z procesem wytwarzania oprogramowania - (tworzenie kodu źródłowego, kompilacja, debugowanie).
C-2Zapoznanie studentów z zakresem technik programowania strukturalnego w języku C.
Treści programoweT-L-10Tablice dwuwymiarowe. Adresowanie w tablicach dwuwymiarowych przy użyciu operatorów indeksowania oraz wskaźników. Tablice dwuwymiarowe vs. tablice wskaźników.
T-L-11Funkcje. Deklaracja i definicja funkcji. Biblioteki funkcji. Przekazywanie argumentów i zwracanie wyniku. Zmienne lokalne, zasięg zmiennej, stos. Przekazywanie argumentów przez wartość, wykorzystanie wskaźników/tablic jako argumentów i wyniku funkcji. Funkcje wykonujące operacje na tablicach.
T-L-12Struktury, tablice struktur, wskaźniki do struktur. Wskaźniki jako elementy struktury: listy, drzewa, grafy.
T-L-13Sprawdzian 2.
Metody nauczaniaM-2Praca w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności analizy i wytwarzania kodu oraz nie potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. Student nie uzyskał z każdej formy oceny min. 3,0.
3,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji prostego problemu programistycznego w języku C. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
3,5Student uzyskał śednią ocen min. 3,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
4,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.
4,5Student uzyskał śednią ocen min. 4,25 i z każdej formy oceny min. 3,0.
5,0Student nabył umiejętność analizy i wytwarzania kodu oraz potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego w języku C. Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania, problem programistyczny i uruchomić poprawnie wykonany kod źródłowy z użyciem środowiska programistycznego. •Pozytywnie zaliczone trzy kolokwia cząstkowe przewidziane w planie przedmiotu. •Obliczana ocena końcowa jest średnią arytmetyczna trzech uzyskanych ocen ( przy czym każda powinna być pozytywna). •Końcowa uzyskana ocena zaliczająca jest zaokrąglana wg. regulaminu studiów wyższych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie.