Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP i przeciwpożarowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenie BHP i przeciwpożarowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie z zagrożeniami występującymi w trakcie całego okresu nauczania w uczelni 2. Zapoznanie z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy w trakcie uczestnictwa w zajęciach 3. Zapoznanie z wymaganiami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej w trakcie zajęć dydaktycznych oraz pobytu w obiektach uczelni 4. Zapoznanie z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach w trakcie nauki w uczelni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Regulacje prawne w zakresie bhp oraz ochrony przeciwpożarowej obowiazujące w uczelni 2. Obowiązki studentów w zakresie BHP 3. Wypadki w trakcie nauczania | 1 |
T-W-2 | 1. Zasady bezpiecznej pracy przy stosowaniu substancji chemicznych a. Rodzaje zagrożeń b. Wymagania dotyczące stosowania substancji chemicznych c. Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej d. Zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku zatruć i poparzeń chemicznych 2. Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach elektrycznych a. Skutki działania prądu na organizm człowieka b. Wymagania dotyczące postępowania przy obsłudze urządzeń elektrycznych c. Zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku porażenia elektrycznego 3. Zasady bezpiecznej pracy na urządzeniach mechanicznych a. Rodzaje zagrożeń przy pracy na urządzeniach mechanicznych b. Wymagania dotyczące obsługi urządzeń mechanicznych | 1 |
T-W-3 | 1. Udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej w nagłych wypadkach. 2. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej: a. postępowanie zapobiegające powstawaniu pożarów, b. rodzaje stosowanych środków gaśniczych, c. postępowanie na wypadek pożaru, d. zapoznanie z topografią budynków wydziału elektrycznego wraz z omówieniem dróg ewakuacyjnych i systemów ppoż. | 2 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | 1. Uczestnictwo w wykładach 2. Udział w dyskusji w trakcie wykładu 3. Zgłaszanie wątpliwości dotyczących przekazanych na wykładzie informacji | 4 |
4 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład informacyjny 2. Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie bez oceny na podstawie wysłuchania wykładu - obowiązkowej obecności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A03_W01 w wyniku przeprowadzonego szkolenia student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz dobierać odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni | AR_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A03_K01 1. Świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń 2. Postępowanie zgodne z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni | AR_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A03_W01 w wyniku przeprowadzonego szkolenia student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz dobierać odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni | 2,0 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student nie rozpoznaje zagrożeń oraz nie dobiera odpowiednich sposobów wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student powinien rozpoznawać zagrożenia oraz dobierać odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student rozpoznaje zagrożenia oraz dobiera odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student dobrze rozpoznaje zagrożenia oraz prawoidłowo dobiera odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student swobodnierozpoznaje zagrożenia oraz dobiera odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonego szkolenia student bardzo dobrze rozpoznaje zagrożenia oraz precyzyjnie dobierać odpowiednie sposoby wykonywania pracy w trakcie zajęć dydaktycznych na uczelni. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A03_K01 1. Świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń 2. Postępowanie zgodne z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni | 2,0 | Student nie ma świadomości występujących w trakcie nauczania zagrożeń. Nie postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni. |
3,0 | Student ma świadomość występujących w trakcie nauczania podstawowych zagrożeń. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni. | |
3,5 | Student ma świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni. | |
4,0 | Student ma świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń oraz prawidłowo je rozróżnia. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni oraz swobodnie je stosuje. | |
4,5 | Student ma świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń, potrafi dokonać ich analizy. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczeln oraz swobodnie je stosuje. | |
5,0 | Student ma świadomość występujących w trakcie nauczania zagrożeń oraz bardzo dobrze je rozróżnia. Postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpozarowej w trakcie zajęć na uczelni oraz bardzo dobrze je stosuje. |
Literatura podstawowa
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach, Kancelaria Sejmu RP 2009 - 2018, Warszawa, 2018, Dz.U. 2007 nr 128 poz. 897
Literatura dodatkowa
- Sejm RP, USTAWA z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Kancelaria Sejmu RP 2009 - 2018, Warszawa, 2018, Dz. U.z 2018r. poz.917,1000,1076,1608, 1629