Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomika zarządzania jakością:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika zarządzania jakością | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych oraz z zakresu organizacji i zarządzania z zakresu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką zarządzania jakością w przedsiębiorstwie z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych zarządzania przedsiębiorstwa. |
C-2 | Zapoznanie studentów z problematyką makroekonomiczną państwa i mikroekonomiczną w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwach produkcyjno-usługowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Uwarunkowania makroekonomiczne rozwoju gospodarczego. Znaczenie przedsiębiorczości, innowacyjności oraz jakości produktu i procesów wytwarzania dla konkurencyjności rynkowej podmiotów gospodarczych. | 5 |
T-W-2 | Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstw. | 2 |
T-W-3 | Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. | 4 |
T-W-4 | Klasyfikacja systemów zarządzania przedsiębiorstwami - kryterium efektywności. | 2 |
T-W-5 | System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001 - cele, struktura, wymagania. | 4 |
T-W-6 | Dokumentacja SZJ - Księga Jakości, procedury i instrukcje. Organizacja prac wdrożenia SZJ oraz jego certyfikacji i utrzymania. | 6 |
T-W-7 | Rola Zintegrowanych Systemów Zarządzania oraz Zarządzania przez jakość (TQM) w poprawie wyników ekonomicznych przedsiębiorstwa. . | 5 |
T-W-8 | Koszty jakości. Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oraz ocena bieżącej aktywności studenta na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A10.2_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarzadzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | AR_1A_W08, AR_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
AR_1A_O12-2_W22 Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa | AR_1A_W09, AR_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A08.2_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | AR_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_A09.2_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | AR_1A_K02, AR_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A10.2_W01 Student zdobywa wiedzę o problemach makroekonomicznych państwa i mikroekonomicznych w zarzadzaniu przedsiębiorstwami produkcyjno-usługowymi | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
AR_1A_O12-2_W22 Student posiada wiedzę podstawową z zakresu jakości produktu i systemów zarządzania jakością oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia procesów wytwarzania jako warunku sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A08.2_U01 Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_A09.2_K01 Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Rozumie również wpływ ekonomicznych aspektów przedsiębiorczości na wykonywany zawód. | 2,0 | Student nie ma świadomości pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość pozatechnicznych, w tym ekonomicznych aspektów działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 1998, I
- Węgrzyn Bogusław, Jakościowe aspekty efektywności systemowej integracji przedsiębiorstwa, Difin, WARSZAWA, 2014, 1, Monografia habilitacyjna
Literatura dodatkowa
- Sudoł S., Przedsiębiorstwo, DOM organizatora TNOiK, Toruń, 2002, I
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 1998, I
- Juran J., Jakość, PWE, Warszawa, 1978, I
- Miesięcznik, Problemy jakości, Sigma-Not, Warszawa, 2011