Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu BHP i ergonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot BHP i ergonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Łosiewicz <Zbigniew.Losiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter podstawowego, wprowadzającego, nie wymaga wiadomości wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.2
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń BHP, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.1
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.3
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.3
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.2
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.2
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza. Zaliczenie wykładów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Lektura materiałów i podręczników4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
S-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_O10-1_W01
Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
AR_1A_W02C-3, C-2, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AR_1A_O10-1_W01
Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował i nie przyswoił podstawowego materiału programowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakresu materiału,
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w stopniu dobrym
4,5Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia dobrze wiedzy opanował podstawowy zakres materiału.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku.

Literatura podstawowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2007, i każde późniejsze wydanie
  2. Bielec J.:, www.ergonomia.e-ar.pl, WEk. ZUT w Szczecinie, Internet, Szczecin, 2011, Strona internetowa z materiałami dydaktycznymi dla studentów.

Literatura dodatkowa

  1. red. Kordacka D., Nauka o pracy – bezpieczeństwo, higiena, ergonomia, Wyd. Centralny Instytut Ochrony Prac, Warszawa, 2000
  2. Szlązak J., Szlązak N., Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, AGH, Kraków, 2005
  3. red. Danuta Koradecka, Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Wyd. CIOP-PIB, Warszawa, 1997
  4. Dz. U. Nr 169, poz. 1650, Obwieszczenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, -, -, 2003
  5. Dz.U. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, -, -, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.2
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń BHP, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.1
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.3
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.3
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.2
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.2
T-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza. Zaliczenie wykładów.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-W-3Lektura materiałów i podręczników4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAR_1A_O10-1_W01Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych z kierunkiem automatyka i robotyka.
Cel przedmiotuC-3Umięjętność organizacji bezpiecznych warunków pracy.
C-2Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych, szkodliwych lub uciążliwych oraz ich eliminacji lub ograniczania skutków.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy nt. bezpieczeństwa i higieny pracy niezbędnej oraz do zarządzania ludźmi w zakresie poprawnej organizacji pracy i właściwego wykorzystania narzędzi pracy.
Treści programoweT-W-7Środki ochrony indywidualnej - odzież ochronna i odzież robocza. Zaliczenie wykładów.
T-W-4Maszyny i urządzenia techniczne - minimalne wymagania dotyczące maszyn. Zabezpieczenia techniczne urządzeń. Ergonomia maszyn i narzędzi.
T-W-3Wybrane czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe. Charakterystyka zagrożeń, pomiaru i zapobiegania.
T-W-5Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Ryzyko zawodowe jako wypadkowa prawdopodobieństwa występowania zagrożeń i ciężaru następstw. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu. Prace szczególnie niebezpieczne. Zasady organizacji bezpiecznej pracy.
T-W-6Ocena ryzyka zawodowego. Ujęcie ryzyka zawodowego na podstawie PN-N-18001:2004. Listy kontrolne - jako narzędzie weryfikacji ergonomii i przestrzegania zasad BHP.
T-W-1Zagadnienia wprowadzające, pojęcie bezpieczeństwa pracy i higieny pracy. Ergonomia a BHP. Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie BHP. Instytucje nadzoru nad warunkami pracy.
T-W-2Obowiązki pracodawcy w zakresie szkoleń BHP, badań okresowych i kontrolnych. Profilaktyka i higiena w miejscu pracy.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe i aktywizujące (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-4Metody praktyczne (pokaz).
M-3Metody eksponujące (film, ekspozycja).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test jednokrotnego wyboru lub praca wg podanego wzoru (z zakresu oceny ryzyka zawodowego) - jedna z dwóch form zaliczenia końcowego podawana jest studentom na pierwszych zajęciach.
S-1Ocena formująca: Dyskusja oraz omawianie studiów przypadku w trakcie wykładu konwersatoryjnego. Aktywność studenta nagradzana jest możliwością podniesienia oceny końcowej, pod warunkiem uzyskania pozytywnego zaliczenia końcowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy nie opanował i nie przyswoił podstawowego materiału programowego, - w zakresie rozumienia wiedzy nie opanował podstawowego zakresu materiału,
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w stopniu dobrym
4,5Student: - w zakresie wiedzy dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia dobrze wiedzy opanował podstawowy zakres materiału.
5,0Student: - w zakresie wiedzy bardzo dobrze opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy bardzo dobrze opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów w treści i języku.