Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Sylabus przedmiotu Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki niebezpieczne w środowisku pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alina Sand <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Nie jest konieczna wiedza początkowa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji czynników potencjalnie niebezpiecznych w środowisku pracy oraz możliwości ich eliminacji lub ograniczania skutków. |
C-2 | Prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zagrożenia związane z pracą na wysokości, zagrożenia porażeniem prądem elektrycznym, zagrożenia poparzeniem, zagrożenia pożarem lub/i wybuchem | 1 |
T-A-2 | Urządzenia ochronne; odległości bezpieczeństwa, dojścia i przejścia do maszyn i urządzeń, pomosty, pochylnie, drabiny, ochrona przed porażeniem prądem elektrycznym, identyfikacja czynników zagrożeń oraz ocena ryzyka zawodowego | 1 |
T-A-3 | Zaliczenie formy zajęć | 1 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja czynników niebezpiecznych (urazowych); identyfikacja i ocena zagrożeń | 2 |
T-W-2 | Zagrożenia elementami ruchomymi i luźnymi | 1 |
T-W-3 | Zagrożenia elementami ostrymi i wystającymi | 1 |
T-W-4 | Zagrożenia związane z przemieszczaniem się ludzi | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 6 |
A-W-2 | Praca z książką, analiza literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Przegląd ustawodawstwa | 4 |
20 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład, opis) |
M-2 | Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test wyboru, zadania otwarte |
S-2 | Ocena formująca: aktywność na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: ocena referatu (pracy pisemnej) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_4_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników niebezpiecznych występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu | ZBHP_10-_W01, ZBHP_10-_W05 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_4_U01 Dysponuje podstawową umiejętnością identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych | ZBHP_10-_U03, ZBHP_10-_U01 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZBHP_10-_4_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | ZBHP_10-_K02 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_4_W01 Słuchacz uzyska wiedzę nt. czynników niebezpiecznych występujących w procesach pracy, których oddziaływanie na pracującego bezpośrednio prowadzi lub może prowadzić do urazu | 2,0 | Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedzą i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu |
3,0 | Słuchacz posiada podstawową wiedzę z zakresu czynników niezbepiecznych, w tym przeciwdziałania i mininalizowania ich niepożądanych skutków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_4_U01 Dysponuje podstawową umiejętnością identyfikacji zagrożeń i oceny narażenia na działanie czynników niebezpiecznych | 2,0 | Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Słuchacz i w stopniu dostaecznym identyfikuje zdobytą wiedzę dot. czynników niebezpiecznych w środowisku pracy | |
3,5 | Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBHP_10-_4_K01 Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób na działanie czynników niebezpiecznych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy | 2,0 | Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. |
3,0 | Słuchacz ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych | |
3,5 | Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie | |
4,0 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności | |
4,5 | Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. | |
5,0 | Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j.Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas lub drgania mechaniczne Dz.U. 2005 nr 157 poz. 1318, 2005
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 30 grudnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Dz.U. 2005 nr 11 poz. 86, teskt jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1488, 2016
- Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012 r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy, teskt jednolity: Dz.U. 2016 poz. 1117, 2016
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z ekspozycją na promieniowanie optyczne, Dz.U. 2010 nr 100 poz. 643 ze zm. (tekst jednolity: Dz.U. 2013 poz. 1619), 2013
- Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce (wyd. 18), Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr (ODDK), Gdańsk, 2020