Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy

Sylabus przedmiotu Czynniki szkodliwe w środowisku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Czynniki szkodliwe w środowisku pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie ma konieczności spełnienia wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciążliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne3
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów3
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
T-A-4Zaliczenie formy zajęć1
9
wykłady
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych2
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe1
T-W-3Czynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne1
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych1
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy1
T-W-7Dokumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Przegląd literatury8
A-A-3Przegląd ustawodawstwa5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Przegląd ustawodawstwa3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Przegląd przekazanych materiałów do wykładów3
A-W-6Egzamin z przedmiotu2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis)
M-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: test wyboru, zadania otwarte
S-3Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_3_W01
Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
ZBHP_10-_W01, ZBHP_10-_W04C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_3_U01
Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
ZBHP_10-_U03, ZBHP_10-_U01C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZBHP_10-_3_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
ZBHP_10-_K02C-1, C-2T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-7M-2, M-1S-3, S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_3_W01
Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie dostatecznym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_3_U01
Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie w stopniu dostatecznym związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZBHP_10-_3_K01
Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0łuchacz ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 - Kodeks Pracy t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043, 1495., 2019
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy, Dz.U. Nr 191, poz. 1596, ze zm. (Dz.U. 2003 nr 178 poz. 1745), 2003
  3. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn, Dz. U. nr 199, poz. 1228 ze zm (Dz.U. 2011 nr 124 poz. 701), 2011
  4. Jan Szlązak, Nikodem Szlązak, Bezpieczeństwo i higiena pracy, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
  5. Danuty Augustyń (red.), Czynniki szkodliwe w środowisku pracy : wartości dopuszczalne, Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa, 2007
  6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, Dz.U. 2011 nr 33 poz. 166 ze zm. (Dz.U. 2019 poz. 1995), 2019
  7. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 czerwca 2018 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy ze zm. (Dz.U. 2020 poz. 61), 2020
  8. Uzarczyk Andrzej, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, Dz. U. Nr 89, poz. 828 ze zm., 2003
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach energetycznych (Dz.U. 2013 poz. 492), 2013
  3. Bogdan Rączkowski, BHP w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2020
  4. Teresa Lis, Krzysztof Nowacki, Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w zakładzie przemysłowym, Wydaw. Politechniki Śląśkiej, Gliwice, 2005
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac, Dz.U. 2004 nr 200 poz. 2047 ze zm. (tekst jedn.: Dz.U. 2016 poz. 1509), 2016

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne3
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów3
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
T-A-4Zaliczenie formy zajęć1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych2
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe1
T-W-3Czynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne1
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych1
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych2
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy1
T-W-7Dokumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach audytoryjnych9
A-A-2Przegląd literatury8
A-A-3Przegląd ustawodawstwa5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Przegląd literatury4
A-W-3Przegląd ustawodawstwa3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Przegląd przekazanych materiałów do wykładów3
A-W-6Egzamin z przedmiotu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_3_W01Uzyskanie wiedzy na temat czynników środowiska pracy, których oddziaływanie na pracownika prowadzi lub może prowadzić do powstania choroby zawodowej lub innego schorzenia związanego z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_W01Zna i rozumie pozatechniczne uwarunkowania w osiąganiu bezpiecznych, higienicznych i ergonomicznych warunków pracy, zna i rozumie podstawowe zasady zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy związane z procesami pracy lub ze sposobem pracy.
ZBHP_10-_W04Zna i rozumie cele i zadania służby BHP oraz tworzenia i funkcjonowania systemu zarządzania BHP.
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciążliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-A-4Zaliczenie formy zajęć
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-W-3Czynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-W-7Dokumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: test wyboru, zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie wiedza i kompetencjami.Prezentuje błędne poglądy i opinie. Podpowiedz ze strony nauczyciela nie pozwala na zaprezentowanie kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób prawidłowy.
3,0Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie dostatecznym, z licznymi błędami pozwalającymi jednak na ocenę dostateczna. Ujawnia pewna chęć do wykonania pracy.
3,5Słuchacz wykazuje sie umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i przejawia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyte wiedza i umiejętnościami. Popełnia nieznaczne błędy.
4,5Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami. Jest samodzielny, popełnia nieliczne błędy.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące w dobitny sposób o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_3_U01Umiejętność rozpoznawania czynników szkodliwych w środowisku pracy, wykorzystania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych do oceny ryzyka zawodowego i prawidłowego prowadzenia dokumentacji (karty i rejestry pomiarów), dokonywania oceny ryzyka związanego z narażeniem pracowników na czynniki chemiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_U03Potrafi zaprojektować, ocenić zgodnie z przepisami BHP rozwiązania w zakresie pomieszczeń higieniczno – sanitarnych z uwzględnieniem zróżnicowanej struktury zatrudnienia
ZBHP_10-_U01Potrafi opracować dokumentację dotyczącą zadania związanego z działalnością służb BHP i przygotować opracowanie zawierające omówienie realizacji tego zadania. Potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację, referat poświęcone wynikom realizacji zadania związanego z działalnością służb BHP oraz zarządzania tą służbą
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciążliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-A-4Zaliczenie formy zajęć
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-W-3Czynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-W-7Dokumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-2Ocena formująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z problemami mogącymi sie pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Słuchacz potrafi zidentyfikować i poradzić sobie w stopniu dostatecznym związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy wychodzących poza problemy podstawowe.
3,5Potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z uzyskaniem dodatkowego wsparcia z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy i popełnia bledy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i niezbyt trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w zdecydowanej większości kontekstów i zadań przed nim stawianych. Posiada umiejętność doskonalenia
5,0Samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z zastosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie innych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZBHP_10-_3_K01Samodzielne dokonywanie oceny narażenia osób wykonujących pracę w środowisku czynników szkodliwych, oceny ryzyka zawodowego; dobór efektywnych działań profilaktycznych i opracowanie projektów planów poprawy warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZBHP_10-_K02Jest gotów do oceny pozatechnicznych aspektów i skutkówi działalności służb bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i pracy oraz rodzaj i styl zarządzania
Cel przedmiotuC-1Słuchacz realizuje indywidualną pracę, które celem jest prezentacja zdobytej wiedzy do rozwiązywania określonych problemów z zakresu BiHP
C-2Umiejetność identyfikacji czynników potencjalnie szkodliwych lub uciążliwych oraz ich możliwość ich eliminacji lub ograniczania skutków.
Treści programoweT-A-4Zaliczenie formy zajęć
T-A-1Karty charakterystyki substancji i mieszanin chemicznych jako dokumentacja niezbędna do oceny ryzyka zawodowego; chemikalia sklasyfikowane jako niebezpieczne
T-A-3Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-A-2Pomiary czynników szkodliwych; interpretacja wyników pomiarów
T-W-2Czynniki chemiczne i pyłowe
T-W-6Rakotwórcze i mutagenne działanie czynników środowiska pracy
T-W-5Narażenie pracowników na wypadkowe oraz inhalacyjne działanie chemikaliów niebezpiecznych
T-W-4Czynniki biologiczne; klasyfikacja; rodzaje prac w narażeniu na szkodliwe działanie czynników biologicznych
T-W-3Czynniki fizyczne: hałas, drgania mechaniczne, promieniowanie, mikroklimat – środowisko termiczne
T-W-1Klasyfikacja czynników szkodliwych; pojęcia wartości dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych
T-W-7Dokumentowanie narażenia pracowników na czynniki szkodliwe
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące i problemowe (dyskusja, pogadanka, burza mózgów, case study)
M-1Metody podające (wykład, opis)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na wykładach
S-1Ocena formująca: Praca pisemna na zadany temat
S-2Ocena formująca: test wyboru, zadania otwarte
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin z przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Słuchacz nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie sie kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0łuchacz ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5Słuchacz wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie
4,0Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności
4,5Prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami.
5,0Słuchacz prezentuje opinie i poglądy świadczące o zrozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do praktycznego posługiwania sie zdobyta wiedza i umiejętnościami