Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Filozofia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filozofia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | w zakresie wiedzy: brak |
W-2 | w zakresie umiejętności: analiza tekstów oraz umiejętność uczestniczenia w dyskusji |
W-3 | w zakresie kompetencji społecznych: umiejętność pracy w grupie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uczestnicy znają podstawowe koncepcje filozoficzne. |
C-2 | Uczestnicy rozumieją potrzebę poszukiwań filozoficznych i rozwoju filozoficznego myślenia. |
C-3 | Uczestnicy rozumieją rolę filozofii w kształtowaniu postaw poznawczych, światopoglądowych i moralnych. |
C-4 | Studenci są gotowi do budowania argumentów w dyskusjach światopoglądowych i moralnych. |
C-5 | Uczestnicy rekonstruują argumentacje i rozpoznają ich przesłanki normatywne i światopoglądowe. |
C-6 | Uczestnicy są gotówi do konstruowania opartej o argumenty wypowiedzi ustnej, dyskutowania i pracy w zespole. |
C-7 | Uczestnicy są gotowi do pracy własnej z tekstem, umiejętnie zauważają i hierarchizują problemy filozoficzne, precyzyjne je prezetują w formie werbalnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny. | 6 |
T-W-2 | Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga. | 3 |
T-W-3 | Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta. | 9 |
T-W-4 | Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm. | 6 |
T-W-5 | Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji. | 6 |
T-W-6 | Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny. | 6 |
T-W-7 | Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny. | 3 |
T-W-8 | Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza). | 3 |
T-W-9 | Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny. | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-4 | zapoznanie się z literaturą przedmiotową | 13 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy |
M-2 | analiza testów filzoficznych |
M-3 | praca w grupach nad przygotowaniem posteru |
M-4 | dyskusja, burza mózgów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywny udział w dyskusji aktywna praca w grupie przygotowanie posteru |
S-2 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_W01 Absolwent zna i rozumie koncepcje filozoficzne oraz ich wpływ na kształtowanie się idei w kulturze i społeczeństwie. | Z_1P_W03 | — | C-1, C-5, C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_U01 Absolwent potrafi kompetnie wykorzystywać wiedzę i metody z dziedziny filozofii do rozwiązywania nietypowych problemów. Potrafi budować logiczną argumentację i krytycznie oceniać stanowiska innych. Dostrzega społeczne i filozoficzne skutki podejmowanych działań w zakresie techniki, jak i odwrotnie, wpływ społecznych i filozoficznych często nieuświadamianych sobie przez podmiot uwarunkowań na działania techniczne i zawodowe. | Z_1P_U01, Z_1P_U05, Z_1P_U08 | — | C-5, C-2, C-4, C-6, C-3, C-7 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-5 | M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_K01 jest gotów do krytycznej samooceny, jest gotów do krytycznej oceny rzeczywistości oraz posiada umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, jest gotów do wykorzystywania wiedzy filozoficznej do poszukiwania rozwiązań problemów praktycznych i poznawczych. | Z_1P_K01, Z_1P_K02 | — | C-2, C-6, C-4, C-5, C-3 | T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_W01 Absolwent zna i rozumie koncepcje filozoficzne oraz ich wpływ na kształtowanie się idei w kulturze i społeczeństwie. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowej terminologii filozoficznej |
3,0 | potrafi przedstawić podstawowe pojęcia. Poglądy filozoficzne odtwarza w sposób pamięciowy bez zrozumienia uwikłanych w nie problemów | |
3,5 | poprawnie posługuje się terminologią filozoficzną. Potrafi przedstawić wybrane stanowiska filozoficzne w języku wskazującym na ich rozumienie | |
4,0 | swobodnie i poprawnie odtwarza poglądy filozoficzne i charakteryzuje systemy i kierunki filozoficzne. Zauważa różnice w definiowaniu pojęć filozofii i nauk szczegółowych; potrafi wskazać na konsekwencje do jakich prowadzi traktowanie filozofii jako metanauki | |
4,5 | w bezbłędny sposób posługuje się pojęciami; potrafi sprawnie wskazać na różnice między myśleniem potocznym, naukowym i filozoficznym; potrafi ująć materiał filozoficzny w aspekcie problemów epistemologicznych, ontologicznych, itp; potrafi dokonać krytycznej analizy omawianych stanowisk; wykorzystywane procedury myślowe wskazują na znajomość tekstów źródłowych | |
5,0 | posługiwanie się aparatem filozoficznym wskazuje na znajomość metodologii jaką posługuje się filozofia; potrafi przedstawić podstawowe problemy epistemologiczne, ontologiczne itp. w sposób systemowy i uporządkowany; dokonuje samodzielnych i twórczych operacji myślowych na poznanym materiale filozoficznym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_U01 Absolwent potrafi kompetnie wykorzystywać wiedzę i metody z dziedziny filozofii do rozwiązywania nietypowych problemów. Potrafi budować logiczną argumentację i krytycznie oceniać stanowiska innych. Dostrzega społeczne i filozoficzne skutki podejmowanych działań w zakresie techniki, jak i odwrotnie, wpływ społecznych i filozoficznych często nieuświadamianych sobie przez podmiot uwarunkowań na działania techniczne i zawodowe. | 2,0 | nie potrafi scharakteryzować poszczególnych stanowisk filozoficznych; nie potrafi dokonać ich krytycznej oceny; nie potrafi korzystać ze źródeł informacji i dokonać poprawnej ich oceny ze względu na kryterium wiarygodności |
3,0 | poprawnie identyfikuje problemy i stanowiska filozoficzne; dokonuje poprawnych porównań i ilustruje je właściwymi przykładami | |
3,5 | potrafi umieszczać problemy filozoficzne we właściwym kontekście kulturowym; wskazać na związki tych problemów z naukami szczegółowymi; potrafi odróżnić terminologię poszczególnych systemów i kierunków | |
4,0 | potrafi zauważyć niespójności logiczne w prezentowanych stanowiskach filozoficznych; potrafi uzasadniać prezentowane przez siebie oceny; potrafi przedstawiać i analizować różnorakie relacje występujące między naukami szczegółowymi a systemami filozoficznymi | |
4,5 | sprawnie wykrywa błędy logiczne i merytoryczne w zakresie omawianych stanowisk, posługując się argumentami samodzielnie wyszukanymi w literaturze przedmiotu; formułuje samodzielne oceny ze świadomością metodologiczną i ostrożnością badawczą, a przyjmowane tezy stara się uzasadniać na możliwie najlepszym poziomie | |
5,0 | student nie tylko wykrywa, ale i potrafi usunąć błędy logiczne w analizowanych poglądach i stanowiskach; stosuje rzetelne porównania, a przykłady ilustrujące są trafne. Wykazuje umiejętność analizowania nauk szczegółowych i odkrywania w obowiązujących teoriach filozoficznych założeń. Wyrażane własne oceny są zawsze poprzedzone merytoryczną a także źródłową analizą krytyczną |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A01/1.1_K01 jest gotów do krytycznej samooceny, jest gotów do krytycznej oceny rzeczywistości oraz posiada umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, jest gotów do wykorzystywania wiedzy filozoficznej do poszukiwania rozwiązań problemów praktycznych i poznawczych. | 2,0 | Nie zauważa dylematów filozoficznych i ich konsekwencji dla życia osobistego i zawodowego. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji |
3,0 | Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji | |
3,5 | Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Wykazuje gotowość do akceptacji przedstawianych hierarchii wartości, lecz ich nie interioryzuje. Decyzje podejmuje spontanicznie bez wcześniejszego ich rozważenia | |
4,0 | Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości | |
4,5 | Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia osobowościowego | |
5,0 | Dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości i jednocześnie potrafi je poddać krytycznej ocenie. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia i samorealizacji, pozostając jednocześnie w zgodzie z przyjętymi zasadami. Potrafi dokonać oceny systemu wartości w kontekście złożoności kulturowej - potrafi relatywizować własne oceny |
Literatura podstawowa
- Michał Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Petrus, Kraków, 2011
- Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii. Tom 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
- Gibson Peter, Filozofia. Szybki kurs dla każdego, Adamantan, 2021
Literatura dodatkowa
- Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, Vis-a-Vis Etiuda, 2019
- Nagel Thomas, Co to wszystko znaczy. Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Aletheia, Warszawa, 1998
- Dupre Ben, Filozofia. 50 idei, które powinieneś znać, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019