Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Praktyczna ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa z wykorzystaniem systemów FK:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyczna ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa z wykorzystaniem systemów FK | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czarny <Anna.Czarny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw ekonomii |
W-2 | Znajomość podstaw zarządzania |
W-3 | Znajomośc podstaw rachunkowości |
W-4 | Znajomość podstaw finansów przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie praktycznych umijętności posługiwania się metodami oceny zagrożenia upadłością przy zastosowaniu metod dyskryminacyjnych |
C-2 | Zapoznanie z praktyczną oceną kondycji finansowej na podstawie wskaźników finansowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzenia oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa na tle innych przedsiębiorstw z branży |
C-4 | Nabycie umiejętności zarządczej interpretacji wskaźników finansowych |
C-5 | Nabycie umiejętności tzw. płynnego czytania sprawozdań finansowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Istota i znaczenie oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-2 | Analiza otoczenia przedsiębiorstwa z uwzględnieniem specyfiki branży | 2 |
T-L-3 | Wstępna ocena sprawozdań finansowych | 4 |
T-L-4 | Ocena struktury i dynamiki danych ze sprawozdań finansowych | 3 |
T-L-5 | Ocena struktury majątkowo-kapitałowej | 4 |
T-L-6 | Założenia do oceny wskaźnikowej | 5 |
T-L-7 | Praktyczne zastosowanie wskaźników oceny kondycji finansowej | 10 |
T-L-8 | Zarządcza interpretacja otzrymanych wielkości wskaźników finansowych | 5 |
T-L-9 | Analiza odchyleń i przyczyn ich powstawania w ocenie wskaźników finansowych | 4 |
T-L-10 | Zastosowanie benchmarkingu do oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa | 5 |
T-L-11 | Modele wielowskaźnikowe oceny kondycji finansowej - model Du Ponta | 4 |
T-L-12 | Ocena zagrożenia upadłością przedsiębiorstwa przy zastosowaniu metod dyskryminacyjnych | 5 |
T-L-13 | Zaliczenie | 2 |
55 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 55 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-L-5 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
99 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: opis, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów podczas zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej lub ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_W02 Zna i rozumie znaczenie oceny kondycji finansowej przy wykorzystaniu wskaźników finansowych | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-L-12, T-L-11, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-8, T-L-4, T-L-7, T-L-10, T-L-1, T-L-9 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_U01 Student posiada umiejętność analizowania i właściwego interpretowania wyników uzyskanych na podstawie przeprowadzonej praktycznej ocenie wskaźników finansowych | Z_1P_U08, Z_1P_U02 | — | C-4, C-5, C-3 | T-L-9, T-L-8, T-L-11, T-L-7, T-L-12, T-L-10, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanych informacji | Z_1P_K01, Z_1P_K04 | — | C-3 | T-L-7, T-L-8 | M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_W02 Zna i rozumie znaczenie oceny kondycji finansowej przy wykorzystaniu wskaźników finansowych | 2,0 | |
3,0 | Student dostatecznie zna i rozumie znaczenie oceny kondycji finansowej przy wykorzystaniu wskaźników finansowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_U01 Student posiada umiejętność analizowania i właściwego interpretowania wyników uzyskanych na podstawie przeprowadzonej praktycznej ocenie wskaźników finansowych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną umiejętność analizowania i właściwego interpretowania wyników uzyskanych na podstawie przeprowadzonej praktycznej ocenie wskaźników finansowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.4_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanych informacji | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatycznem jest gotów do krytycznej oceny posiadanych informacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2018
- W. Dębski, Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania finansami przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2021
- M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2020
- S. C. Gherghina (eds.), Corporate Finance, MDPI, Basel, Switzerland, 2021, ISBN 978-3-0365-0571-8, https://www.mdpi.com/books/pdfdownload/book/3734
- Gołębiowski G., Grycuk A., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2020
- W. Gabrusewicz, Metody analizy finansowej przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa, 2017
- J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
- D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego według polskiego prawa bilansowego, Warszawa, 2021