Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Operacyjna i strategiczna rachunkowość zarządcza w MS Excel
Specjalność Controlling finansowy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL4 40 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk2
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie2
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka2
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza1
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii3
T-A-9Zaliczenie przedmiotu1
15
laboratoria
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja2
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych4
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny8
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny8
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza6
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-9Zaliczenie przedmiotu2
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie bezpośrednio do zajęć i zaliczenia, w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachukowości zarządczej25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
M-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_W01
Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1, C-2T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-4, T-A-9, T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-5M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2, S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Z_1P_U01, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U04C-3, C-4T-L-7, T-L-9, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5M-4, M-3S-1, S-4, S-2, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M03/4.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Z_1P_K02, Z_1P_K05, Z_1P_K01, Z_1P_K04C-2, C-3, C-1, C-4T-A-5, T-A-7, T-L-8, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-A-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-L-3, T-A-4, T-A-9, T-L-9M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-5, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_W01
Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywanych przez nią narzędzi do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_U01
Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M03/4.1_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych

Literatura podstawowa

  1. Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
  2. Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
  4. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  5. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, 2018, 9

Literatura dodatkowa

  1. Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., Young S.M., Management Accounting: Information for Decision – Making and Strategy Execution, Pearson, 2012
  2. Sobańska I. (red.), Rachunkowość zarządcza. Podejście operacyjne i strategiczne, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  3. Nowak E. (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 2008
  4. Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, tom I i II, Difin, Warszawa, 2006
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej1
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych1
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej2
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk2
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie2
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka2
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza1
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii3
T-A-9Zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja2
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych4
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny8
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny8
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka2
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza6
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji4
T-L-9Zaliczenie przedmiotu2
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie bezpośrednio do zajęć i zaliczenia, w tym studiowanie literatury przedmiotu8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach40
A-L-2przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachukowości zarządczej25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_W01Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
Treści programoweT-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk
T-A-9Zaliczenie przedmiotu
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza
T-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie istoty i zakresu operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywanych przez nią narzędzi do podejmowania decyzji gospodarczych
3,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 55%
3,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 65%
4,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 75%
4,5Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 85%
5,0Student zna i rozumie istotę i zakres operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej oraz wykorzystywane w przez nią narzędzia do podejmowania decyzji gospodarczych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_U01Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza
T-L-9Zaliczenie przedmiotu
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
S-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podejmować decyzji zarządczych w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemów decyzyjnych na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
3,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 55%
3,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 65%
4,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 75%
4,5Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 85%
5,0Student potrafi podejmować decyzje zarządcze w krótkim i długim okresie przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej oraz rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych co najmniej w 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M03/4.1_K01Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Z_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Z_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów oraz możliwościami ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
C-3Przygotowanie studentów do zastosowania narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji operacyjnych i strategicznych
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zakresem operacyjnej i strategicznej rachunkowości zarządczej
C-4Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-A-5Optymalizacja efektów gospodarowania w krótkim okresie
T-A-7Zarządzanie strategiczne a strategiczna rachunkowość zarządcza
T-L-8Wykorzystanie narzędzi strategicznej rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-L-6Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności i ryzyka
T-L-2Wykorzystanie zarządczych odmian rachunku kosztów do podejmowania decyzji zarządczych
T-L-7Budżetowanie i kontrola zarządcza
T-A-6Mierniki i metody oceny projektów inwestycyjnych z uwzględnieniem ryzyka
T-L-1Koszty i ich klasyfikacja
T-L-5Decyzyjny rachunek inwestycyjny
T-L-4Krótkookresowy rachunek decyzyjny
T-A-1Istota i zakres rachunkowości zarządczej
T-A-2Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych
T-A-3Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej
T-A-8Narzędzia rachunkowości zarządczej sprzyjające realizacji przyjętej strategii
T-L-3Zastosowanie narzędzi rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji
T-A-4Analiza zależności: koszty-produkcja-zysk
T-A-9Zaliczenie przedmiotu
T-L-9Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-4Indywidualne i grupowe rozwiązywanie krótko- i długookresowych problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu instrumentarium rachunkowości zarządczej
M-3Laboratoria przedmiotowe z wykorzystaniem MS Excel
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wprowadzenie do zajęć w formie objaśnienia kluczowych zagadnień
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie/grupowo
S-5Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące zadania problemowe rozwiązywane z wykorzystaniem MS Excel
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,0Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
3,5Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych
5,0Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych