Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie konfliktem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie konfliktem | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą, typologią, dynamiką i strategiami rozwiązań konfliktów. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności z zakresu analizy osobowości, zachowań, postaw i percepcji. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy sytuacji konfliktowej i zarzadzania sytuacją konfliktową. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Osobowość, zachowania, postawy i postrzeganie w konflikcie. | 8 |
T-A-2 | Analiza sytuacji konfliktowej. Poznanie perspektyw stron konfliktu, potrzeby, słabe i mocne strony. | 6 |
T-A-3 | Zastosowanie róznych technik i strategii rozwiązywania konfliktów. Nauka zachowań. Komunikacja. | 6 |
T-A-4 | Ćwiczenie ról, umiejętności, motywowanie i przewodzenie w konflikcie. | 5 |
25 | ||
konwersatoria | ||
T-K-1 | Konflikty, istota, znaczenie, ewolucja poglądów. | 2 |
T-K-2 | Rodzaje i źródła konfliktów. | 2 |
T-K-3 | Dynamika konfliktów. | 2 |
T-K-4 | Metody rozwiązywania konfliktów. | 2 |
T-K-5 | Komunikacja w konflikcie. | 1 |
T-K-6 | Zaliczenie. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 5 |
A-A-3 | Praca własna nad studium konfliktu. | 10 |
A-A-4 | Zadania, projekty, eseje do wykonania. | 10 |
50 | ||
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-K-2 | konsultacje | 2 |
A-K-3 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
A-K-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda przypadków |
M-2 | Metoda sytuacyjna |
M-3 | Dyskusja |
M-4 | Wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenia poszczególnych ćwiczeń praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie studium konfliktu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_W01 Student zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-K-5, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4 | S-2 |
Z_1P_M02/5.3_W02 Student zna i rozumie wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem. | Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_U01 Student potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem. | Z_1P_U03, Z_1P_U01 | — | C-3 | T-A-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Z_1P_M02/5.3_U02 Student potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu. | Z_1P_U03, Z_1P_U01 | — | C-2 | T-A-4, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Z_1P_M02/5.3_U03 Student potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem. | Z_1P_U03, Z_1P_U01 | — | C-3 | T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_K01 Student jest gotów rozwijać zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji. | Z_1P_K01, Z_1P_K02 | — | C-2 | T-A-4, T-A-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_W01 Student zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.3_W02 Student zna i rozumie wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w stopniu dostatecznym wpływ cech indywidualnych na przebieg i strategię zarządzania konfliktem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_U01 Student potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem. | 2,0 | |
3,0 | Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi przeprowadzić diagnozę sytuacji konfliktowej i na jej podstawie zaproponować właściwą strategię zarządzania konfliktem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.3_U02 Student potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu. | 2,0 | |
3,0 | Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi ocenić wpływ osobowości, postaw i zachowań na przebieg konfliktu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.3_U03 Student potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem. | 2,0 | |
3,0 | Student fragmentarycznie w stopniu dostatecznym potrafi dobrać i wykorzystać odpowiednie umiejetności i techniki w procesie zarządzania konfliktem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.3_K01 Student jest gotów rozwijać zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji. | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów w stopniu dostatecznym na rozwijanie zdolności w zakresie autoprezentacji i komunikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Michael Armstrong, Stephen Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, 2016
- A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
- Deutsch M., P. T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
- Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Digvijaysinh Thakore, Conflict and Conflict Management, IOSR Journal of Business and Management, 2013, Volume 8, Issue 6, Dostępne online
- Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002