Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy psychologii zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy psychologii zarządzania | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca funkcjonowania człowieka w organizacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Osobowość i temperament w kontekście funkcjonowania człowieka w organizacji. | 4 |
T-K-2 | Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji, dopasowanie: człowiek - praca, człowiek - środowisko pracy, człowiek-organizacja. | 2 |
T-K-3 | Procesy grupowe w organizacji. Dynamika i funkcjonowanie grup w organizacji. | 2 |
T-K-4 | Inteligencja emocjonalna menedżerów. | 3 |
T-K-5 | Kompetencje społeczne menedźerów i ich zanaczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. | 2 |
T-K-6 | Rola menedżera w zarządzaniu konfliktem w organizacji. | 1 |
T-K-7 | Zaliczenie konwersatoriów - praca zaliczeniowa. | 1 |
15 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Stres organizacyjny. Diagnoza oraz wspieranie pracowników zagrożonych stresem organizacyjnym. | 5 |
T-WR-2 | Psychologiczne i prawne wyznaczniki mobbingu, konsekwencje dla pracowników i organizacji. | 5 |
T-WR-3 | Zjawisko wypalenia zawodowego, objawy, leczenie. | 5 |
T-WR-4 | Pracoholizm - etiologia oraz konsekwencje. Narzędzia do diagnozy pracoholizmu. | 5 |
T-WR-5 | Well-being w organizacji, skuteczne wdrażanie projektów well-beingowych do organizacji. | 5 |
T-WR-6 | Badania psychologiczne w miejscu pracy, projektowanie testów i zadań kontrolnych, ocena poziomu wykonania pracy. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | konsultacje | 2 |
A-K-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 12 |
A-K-4 | przygotowanie do konwersatorium - czytanie literatury | 20 |
49 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-WR-2 | przygotowanie do zajęć - czytanie literatury, zapoznanie się z opisem przypadku, przygotowanie do wykonania mini projektów | 19 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne - mini projekty realizowane na warsztatach. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praca zaliczeniowa - konwersatoria. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena mini projektów realizowanych podczas warsztatów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Suma punktów z mini projektów realizowanych na warsztatach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_W01 Student zna i rozumie znaczenie osobowości i temperamentu w kontekście funkcjonowania człowieka w organizacji, zna i rozumie postawy społeczne i zachowania jednostek w organizacji oraz procesy grupowe w organizacji. | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-K-2, T-K-3, T-K-1, T-K-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1P_M02/5.1_W02 Student zna i rozumie znaczenie roli menedżera w funkcjonowaniu organizacji, również w zarządzaniu konfliktem. | Z_1P_W02 | — | C-1 | T-K-4, T-K-5, T-K-7, T-K-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_U01 Student potrafi ocenić ryzyko wystąpienia zagrożeń o podłożu psychologicznym w organizacji oraz w wybranych przypadkach zaproponować działania profilaktyczne. | Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-WR-3, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-4 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Z_1P_M02/5.1_U02 Student potrafi dobierać metody i narzędzia badań psychologicznych w miejscu pracy. | Z_1P_U03, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-WR-6 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Z_1P_M02/5.1_U03 Student potrafi zaprojektować program well-beingowy w wybranej organizacji. | Z_1P_U01, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-WR-5 | M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_K01 Student jest gotów rozwiązywać problemy w organizacji o podłożu psychologicznym. | Z_1P_K02 | — | C-1 | T-WR-3, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-1, T-WR-5 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_W01 Student zna i rozumie znaczenie osobowości i temperamentu w kontekście funkcjonowania człowieka w organizacji, zna i rozumie postawy społeczne i zachowania jednostek w organizacji oraz procesy grupowe w organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze zarządzania. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.1_W02 Student zna i rozumie znaczenie roli menedżera w funkcjonowaniu organizacji, również w zarządzaniu konfliktem. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze zarządzania. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_U01 Student potrafi ocenić ryzyko wystąpienia zagrożeń o podłożu psychologicznym w organizacji oraz w wybranych przypadkach zaproponować działania profilaktyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze zarządzania. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.1_U02 Student potrafi dobierać metody i narzędzia badań psychologicznych w miejscu pracy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze zarządzania. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/5.1_U03 Student potrafi zaprojektować program well-beingowy w wybranej organizacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze zarządzania. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/5.1_K01 Student jest gotów rozwiązywać problemy w organizacji o podłożu psychologicznym. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się niewielką kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- N. Chmiel, F. Fraccaroli, M. Sverke, Work and Organizational Psychology, Wiley Blackwell, 2017
- Z. Ratajczak, Psychologia pracy i organizacji, PWN, Warszawa, 2002
- K. Kowalewski, J.M. Moczydłowska, Patologie i dysfunkcje w organizacji, Difin, Warszawa, 2020
- R.D. Duffy, D.L. Blustein, M.A. Diemer, K.L. Autin, The Psychology of Working Theory, Journal of Counseling Psychology, 2016, Vol 63(2), 127-148
- A. M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
Literatura dodatkowa
- I. Heszen, Psychologia stresu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- J. Strelau, Psychologia temepramentu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012