Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Wynagrodzenia i oceny pracownicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wynagrodzenia i oceny pracownicze
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 40 3,00,60zaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania
W-2Student powinien znać podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zagadnieniami kosztów pracy i ich wplywu na zarządzanie organizacją
C-2Zapoznanie z zagadnieniami ocen okresowych pracowników
C-3Potrafi obliczyć koszty pracy dla wybranych parametrów
C-4Potrafi opracować siatkę płac dla wybranej organizacji
C-5Potrafi dokonać wartościowania stanowiska pracy
C-6Potrafi opracować procedurę oceny pracowniczej dla wybranego stanowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Strategie wynagradzania2
T-A-2Prawne aspekty wynagrodzeń2
T-A-3Elementy składowe wynagrodzeń, formy wynagrodzeń2
T-A-4Koszty pracy - wynagrodzenia i pozapłacowe koszty pracy4
T-A-5Siatka płac jako element strategii wynagradzania2
T-A-6Wartościowanie pracy a system wynagradzania2
T-A-7Źródła informacji o wynagrodzeniach2
T-A-8Zmiany poziomu wynagrodzeń w organizacji2
T-A-9Transparentność wynagrodzeń - różne perspektywy2
T-A-10Strategia wynagradzania - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego4
T-A-11Uwarunkowania i rodzaje ocen pracowniczych2
T-A-12Metody ocen pracowniczych (relatywne i absolutne), ocena 360 stopni2
T-A-13Kryteria ocen pracowniczych2
T-A-14Centra oceny (assessment center)2
T-A-15Projektowanie procedury (systemu) oceny pracowniczej2
T-A-16Ocena pracownicza - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego6
40
konwersatoria
T-K-1Strategie wynagradzania - studium przypadku2
T-K-2Oceny pracownicze - plusy i minusy systemu; studium przypadku3
T-K-3Kryteria ocen pracowniczych - wyzwania praktyczne2
T-K-4Powiązanie systemu ocen z kluczowymi procesami HR (w tym z wynagradzaniem)2
T-K-5Ocena pracownicza a kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)2
T-K-6Cele i oczekiwania pracowników wobec wynagrodzeń2
T-K-7Zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń wg różnych kryteriów (np. regionalne)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach40
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Samodzielne poszukiwanie innych źródeł informacji2
A-A-4Samodzielne rozwiązywanie zadań/ćwiczeń praktycznych9
A-A-5Przygotowanie projektu zespołowego8
A-A-6Przygotowanie prezentacji projektu zespołowegp2
A-A-7Samodzielnar realizacja kursu online - na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Oceny okresowe pracowników4
75
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3studiowanie literatury i zapoznanie z innymi źródłami informacji8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń problemowych
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacjami projektów zespołowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.4_W01
Zna i rozumie elementy składowe kosztów pracy
Z_1P_W02C-5, C-3, C-4T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-K-6, T-K-7, T-K-1M-2, M-3, M-4, M-1S-2, S-1, S-3
Z_1P_M02/3.4_W02
Zna i rozumie znaczenie i metody prowadzenia ocen pracowniczych
Z_1P_W02C-6T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-13, T-A-12, T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-3M-2, M-4, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.4_U01
Potrafi opracować elementy systemu wynagradzania dla wybranej organizacji
Z_1P_U03C-5, C-3, C-4T-A-10M-3, M-4S-5, S-1, S-4
Z_1P_M02/3.4_U02
Potrafi opracować system ocen pracowniczych dla wybranej organizacji
Z_1P_U03C-6T-A-16M-4, M-3S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.4_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Z_1P_K01C-6, C-5, C-4T-K-7, T-K-2, T-K-5, T-K-1, T-K-4, T-K-6M-3, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.4_W01
Zna i rozumie elementy składowe kosztów pracy
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować główne elementy kosztów pracyj, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.4_W02
Zna i rozumie znaczenie i metody prowadzenia ocen pracowniczych
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy systemu ocen pracowniczychj, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.4_U01
Potrafi opracować elementy systemu wynagradzania dla wybranej organizacji
2,0
3,0Zadawalające umiejętności opracowania systemu wynagradzania w wybranej organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.4_U02
Potrafi opracować system ocen pracowniczych dla wybranej organizacji
2,0
3,0Zadawalające umiejętności opracowania systemu ocen praoowniczych dla wybranej organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.4_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żukowska Joanna, Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Wolters Kluwer, 2023
  2. Liksza Joanna (red.), Budowa systemu wynagrodzeń. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, 2023
  3. Sidor-Rządkowska Małgorzata, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer, 2016, ebook

Literatura dodatkowa

  1. Lepsinger Richard, Lucia Anntoinette D., 360 stopni. System ocen pracowniczych, Onepress, 2017, ebook
  2. Golnau Wiesław, Motywacyjne kształtowanie wynagrodzeń za pracę, CeDeWu, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Strategie wynagradzania2
T-A-2Prawne aspekty wynagrodzeń2
T-A-3Elementy składowe wynagrodzeń, formy wynagrodzeń2
T-A-4Koszty pracy - wynagrodzenia i pozapłacowe koszty pracy4
T-A-5Siatka płac jako element strategii wynagradzania2
T-A-6Wartościowanie pracy a system wynagradzania2
T-A-7Źródła informacji o wynagrodzeniach2
T-A-8Zmiany poziomu wynagrodzeń w organizacji2
T-A-9Transparentność wynagrodzeń - różne perspektywy2
T-A-10Strategia wynagradzania - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego4
T-A-11Uwarunkowania i rodzaje ocen pracowniczych2
T-A-12Metody ocen pracowniczych (relatywne i absolutne), ocena 360 stopni2
T-A-13Kryteria ocen pracowniczych2
T-A-14Centra oceny (assessment center)2
T-A-15Projektowanie procedury (systemu) oceny pracowniczej2
T-A-16Ocena pracownicza - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego6
40

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Strategie wynagradzania - studium przypadku2
T-K-2Oceny pracownicze - plusy i minusy systemu; studium przypadku3
T-K-3Kryteria ocen pracowniczych - wyzwania praktyczne2
T-K-4Powiązanie systemu ocen z kluczowymi procesami HR (w tym z wynagradzaniem)2
T-K-5Ocena pracownicza a kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)2
T-K-6Cele i oczekiwania pracowników wobec wynagrodzeń2
T-K-7Zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń wg różnych kryteriów (np. regionalne)2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach40
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-3Samodzielne poszukiwanie innych źródeł informacji2
A-A-4Samodzielne rozwiązywanie zadań/ćwiczeń praktycznych9
A-A-5Przygotowanie projektu zespołowego8
A-A-6Przygotowanie prezentacji projektu zespołowegp2
A-A-7Samodzielnar realizacja kursu online - na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Oceny okresowe pracowników4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3studiowanie literatury i zapoznanie z innymi źródłami informacji8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.4_W01Zna i rozumie elementy składowe kosztów pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-5Potrafi dokonać wartościowania stanowiska pracy
C-3Potrafi obliczyć koszty pracy dla wybranych parametrów
C-4Potrafi opracować siatkę płac dla wybranej organizacji
Treści programoweT-A-4Koszty pracy - wynagrodzenia i pozapłacowe koszty pracy
T-A-6Wartościowanie pracy a system wynagradzania
T-A-2Prawne aspekty wynagrodzeń
T-A-9Transparentność wynagrodzeń - różne perspektywy
T-A-7Źródła informacji o wynagrodzeniach
T-A-1Strategie wynagradzania
T-A-5Siatka płac jako element strategii wynagradzania
T-A-3Elementy składowe wynagrodzeń, formy wynagrodzeń
T-K-6Cele i oczekiwania pracowników wobec wynagrodzeń
T-K-7Zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń wg różnych kryteriów (np. regionalne)
T-K-1Strategie wynagradzania - studium przypadku
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń problemowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacjami projektów zespołowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować główne elementy kosztów pracyj, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.4_W02Zna i rozumie znaczenie i metody prowadzenia ocen pracowniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-6Potrafi opracować procedurę oceny pracowniczej dla wybranego stanowiska
Treści programoweT-A-11Uwarunkowania i rodzaje ocen pracowniczych
T-A-14Centra oceny (assessment center)
T-A-15Projektowanie procedury (systemu) oceny pracowniczej
T-A-13Kryteria ocen pracowniczych
T-A-12Metody ocen pracowniczych (relatywne i absolutne), ocena 360 stopni
T-K-5Ocena pracownicza a kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
T-K-4Powiązanie systemu ocen z kluczowymi procesami HR (w tym z wynagradzaniem)
T-K-2Oceny pracownicze - plusy i minusy systemu; studium przypadku
T-K-3Kryteria ocen pracowniczych - wyzwania praktyczne
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń problemowych
S-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacjami projektów zespołowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy systemu ocen pracowniczychj, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.4_U01Potrafi opracować elementy systemu wynagradzania dla wybranej organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-5Potrafi dokonać wartościowania stanowiska pracy
C-3Potrafi obliczyć koszty pracy dla wybranych parametrów
C-4Potrafi opracować siatkę płac dla wybranej organizacji
Treści programoweT-A-10Strategia wynagradzania - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności opracowania systemu wynagradzania w wybranej organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.4_U02Potrafi opracować system ocen pracowniczych dla wybranej organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-6Potrafi opracować procedurę oceny pracowniczej dla wybranego stanowiska
Treści programoweT-A-16Ocena pracownicza - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zadawalające umiejętności opracowania systemu ocen praoowniczych dla wybranej organizacji; popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.4_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-6Potrafi opracować procedurę oceny pracowniczej dla wybranego stanowiska
C-5Potrafi dokonać wartościowania stanowiska pracy
C-4Potrafi opracować siatkę płac dla wybranej organizacji
Treści programoweT-K-7Zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń wg różnych kryteriów (np. regionalne)
T-K-2Oceny pracownicze - plusy i minusy systemu; studium przypadku
T-K-5Ocena pracownicza a kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
T-K-1Strategie wynagradzania - studium przypadku
T-K-4Powiązanie systemu ocen z kluczowymi procesami HR (w tym z wynagradzaniem)
T-K-6Cele i oczekiwania pracowników wobec wynagrodzeń
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacjami projektów zespołowych
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń problemowych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań
3,5
4,0
4,5
5,0