Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Wynagrodzenia i oceny pracownicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wynagrodzenia i oceny pracownicze | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy zarządzania |
W-2 | Student powinien znać podstawy zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zagadnieniami kosztów pracy i ich wplywu na zarządzanie organizacją |
C-2 | Zapoznanie z zagadnieniami ocen okresowych pracowników |
C-3 | Potrafi obliczyć koszty pracy dla wybranych parametrów |
C-4 | Potrafi opracować siatkę płac dla wybranej organizacji |
C-5 | Potrafi dokonać wartościowania stanowiska pracy |
C-6 | Potrafi opracować procedurę oceny pracowniczej dla wybranego stanowiska |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Strategie wynagradzania | 2 |
T-A-2 | Prawne aspekty wynagrodzeń | 2 |
T-A-3 | Elementy składowe wynagrodzeń, formy wynagrodzeń | 2 |
T-A-4 | Koszty pracy - wynagrodzenia i pozapłacowe koszty pracy | 4 |
T-A-5 | Siatka płac jako element strategii wynagradzania | 2 |
T-A-6 | Wartościowanie pracy a system wynagradzania | 2 |
T-A-7 | Źródła informacji o wynagrodzeniach | 2 |
T-A-8 | Zmiany poziomu wynagrodzeń w organizacji | 2 |
T-A-9 | Transparentność wynagrodzeń - różne perspektywy | 2 |
T-A-10 | Strategia wynagradzania - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego | 4 |
T-A-11 | Uwarunkowania i rodzaje ocen pracowniczych | 2 |
T-A-12 | Metody ocen pracowniczych (relatywne i absolutne), ocena 360 stopni | 2 |
T-A-13 | Kryteria ocen pracowniczych | 2 |
T-A-14 | Centra oceny (assessment center) | 2 |
T-A-15 | Projektowanie procedury (systemu) oceny pracowniczej | 2 |
T-A-16 | Ocena pracownicza - opracowanie i prezentacja projektu zespołowego | 6 |
40 | ||
konwersatoria | ||
T-K-1 | Strategie wynagradzania - studium przypadku | 2 |
T-K-2 | Oceny pracownicze - plusy i minusy systemu; studium przypadku | 3 |
T-K-3 | Kryteria ocen pracowniczych - wyzwania praktyczne | 2 |
T-K-4 | Powiązanie systemu ocen z kluczowymi procesami HR (w tym z wynagradzaniem) | 2 |
T-K-5 | Ocena pracownicza a kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) | 2 |
T-K-6 | Cele i oczekiwania pracowników wobec wynagrodzeń | 2 |
T-K-7 | Zróżnicowanie poziomu wynagrodzeń wg różnych kryteriów (np. regionalne) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 40 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Samodzielne poszukiwanie innych źródeł informacji | 2 |
A-A-4 | Samodzielne rozwiązywanie zadań/ćwiczeń praktycznych | 9 |
A-A-5 | Przygotowanie projektu zespołowego | 8 |
A-A-6 | Przygotowanie prezentacji projektu zespołowegp | 2 |
A-A-7 | Samodzielnar realizacja kursu online - na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Oceny okresowe pracowników | 4 |
75 | ||
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | konsultacje | 2 |
A-K-3 | studiowanie literatury i zapoznanie z innymi źródłami informacji | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń przedmiotowych |
S-2 | Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń problemowych |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacjami projektów zespołowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_W01 Zna i rozumie elementy składowe kosztów pracy | Z_1P_W02 | — | C-5, C-3, C-4 | T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-9, T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-K-6, T-K-7, T-K-1 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Z_1P_M02/3.4_W02 Zna i rozumie znaczenie i metody prowadzenia ocen pracowniczych | Z_1P_W02 | — | C-6 | T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-13, T-A-12, T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-3 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_U01 Potrafi opracować elementy systemu wynagradzania dla wybranej organizacji | Z_1P_U03 | — | C-5, C-3, C-4 | T-A-10 | M-3, M-4 | S-5, S-1, S-4 |
Z_1P_M02/3.4_U02 Potrafi opracować system ocen pracowniczych dla wybranej organizacji | Z_1P_U03 | — | C-6 | T-A-16 | M-4, M-3 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję. | Z_1P_K01 | — | C-6, C-5, C-4 | T-K-7, T-K-2, T-K-5, T-K-1, T-K-4, T-K-6 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_W01 Zna i rozumie elementy składowe kosztów pracy | 2,0 | |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować główne elementy kosztów pracyj, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.4_W02 Zna i rozumie znaczenie i metody prowadzenia ocen pracowniczych | 2,0 | |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować istotę i elementy systemu ocen pracowniczychj, popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_U01 Potrafi opracować elementy systemu wynagradzania dla wybranej organizacji | 2,0 | |
3,0 | Zadawalające umiejętności opracowania systemu wynagradzania w wybranej organizacji; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.4_U02 Potrafi opracować system ocen pracowniczych dla wybranej organizacji | 2,0 | |
3,0 | Zadawalające umiejętności opracowania systemu ocen praoowniczych dla wybranej organizacji; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.4_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz proponowanych przez siebie lub swój zespół rozwiązań problemów i zadań, jest otwarty na dyskusję. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić posiadaną wiedzę oraz proponowane przez siebie lub swój zespół rozwiązania problemów i zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żukowska Joanna, Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Wolters Kluwer, 2023
- Liksza Joanna (red.), Budowa systemu wynagrodzeń. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, 2023
- Sidor-Rządkowska Małgorzata, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer, 2016, ebook
Literatura dodatkowa
- Lepsinger Richard, Lucia Anntoinette D., 360 stopni. System ocen pracowniczych, Onepress, 2017, ebook
- Golnau Wiesław, Motywacyjne kształtowanie wynagrodzeń za pracę, CeDeWu, 2021