Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Kariera i rozwój pracowników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Kariera i rozwój pracowników
Specjalność HR, kadry i płace
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK3 15 1,20,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 20 1,40,30zaliczenie
projektyP3 20 1,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi dokonać diagnozy systemu rozwoju pracownikóww wybranych organizacjach
C-2Student potrafi ocenić potrzeby szkoleniowe w wybranej organizacji
C-3Student potrafi zaplanować ścieżkę kariery dla wybranego pracownika

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modele polityki rozwoju zasobów ludzkich2
T-A-2Diagnoza i ocena potrzeb szkoleniowych2
T-A-3Ocena potrzeb szkoleniowych - studium przypadku2
T-A-4Techniki szkoleniowe (w tym coaching, mentoring, e-learning, blended learning, microlearning, grywalizacja)2
T-A-5Plany szkoleniowe (w tym budżet szkoleń) i ocena szkoleń2
T-A-6Zmiany w strukturze pracowników (awanse, rotacja, mobilność)2
T-A-7Rotacja - analiza i konsekwencje: studium przypadku2
T-A-8Planowanie sukcesji2
T-A-9Zarządzanie talentami4
20
konwersatoria
T-K-1Kariera zawodowa vs staż pracy i wiek pracownika2
T-K-2Kariera zawodowa - perspektywa indywidualna pracownika2
T-K-3Kariera zawodowa pracownika - perspektywa pracodawcy2
T-K-4Zawody i kompetencje przyszłości3
T-K-5Metody samodoskonalenia pracownika2
T-K-6Rozwój zawodowy a rozwój osobisty2
T-K-7Deficyt utalentowanych pracowników2
15
projekty
T-P-1Projekt analizy potrzeb szkoleniowych (zespołowy)8
T-P-2Prezentacja projektu zespołowego - analiza potrzeb szkoleniowych2
T-P-3Projekt zarządzania talentami w organizacji (zespołowy)8
T-P-4Prezentacja projektu zespołowego - zarządzanie talentami2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu i zapozanie z innymi źródłami informacji5
A-A-3przygotowanie do dyskusji4
A-A-4samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń6
35
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3Przygotowanie do dyskusji2
A-K-4Zapoznanie z literaturą i innymi źródłami informacji4
A-K-5Praca własna - odbycie kursu online na platformie elearningowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Akademia PARP) - Planowanie własnej kariery zawodowej7
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie projektu zespołowego, w tym przygotowanie prezentacji i do dyskusji po prezentacji9
A-P-3Zapoznanie z literaturą i inymi źródłami informacji6
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda przypadków
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja nad propozycjami rozwiązań ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Dyskusja nad prezentacją projektów zespołowych
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.3_W01
Zna i rozumie zagadnienia zarządzania rozwojem pracowników w organizacji
Z_1P_W02, Z_1P_W03C-1T-K-2, T-A-8, T-A-1, T-K-1, T-K-3, T-A-6, T-A-7M-3, M-4, M-2S-3, S-4, S-5
Z_1P_M02/3.3_W02
Zna i rozumie wielowymiarowe aspekty systemu szkoleń pracowników
Z_1P_W02C-2T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-K-5, T-A-3M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-5, S-4
Z_1P_M02/3.3_W03
Zna i rozumie koncepcje zarządzania talentami w organizacji
Z_1P_W02C-3T-P-4, T-K-2, T-K-7, T-P-3, T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-A-9M-3, M-1, M-4, M-2S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.3_U01
Student potrafi dokonać analizy potrzeb szkoleniowych w organizacji
Z_1P_U02, Z_1P_U03C-2, C-1T-P-2, T-P-1M-3, M-2, M-4, M-1S-3, S-5, S-4
Z_1P_M02/3.3_U02
Student potrafi opracować koncepcję zarządzania talentami w organizacji
Z_1P_U02C-1, C-3T-P-3, T-P-4M-4, M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_M02/3.3_K01
Student jest gotów do zaplanowania rozwóju pracowników, z uwzględnieniem perspektywy pracownika i pracodawcy
Z_1P_K04, Z_1P_K02C-3, C-2, C-1T-A-6, T-P-3, T-K-2, T-K-1, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-K-3M-1, M-2, M-4S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.3_W01
Zna i rozumie zagadnienia zarządzania rozwojem pracowników w organizacji
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia zarządzania rozwojem pracowników w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.3_W02
Zna i rozumie wielowymiarowe aspekty systemu szkoleń pracowników
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie wielowymiarowe aspekty systemu szkoleń pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.3_W03
Zna i rozumie koncepcje zarządzania talentami w organizacji
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie koncepcje zarządzania talentami w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.3_U01
Student potrafi dokonać analizy potrzeb szkoleniowych w organizacji
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dokonać analizy potrzeb szkoleniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_M02/3.3_U02
Student potrafi opracować koncepcję zarządzania talentami w organizacji
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi opracować koncepcję zarządzania talentami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_M02/3.3_K01
Student jest gotów do zaplanowania rozwóju pracowników, z uwzględnieniem perspektywy pracownika i pracodawcy
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaplanować rozwój pracowników organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stuss Magdalena, Zarządzanie talentami. Koncepcje, modele i praktyki., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2021
  2. Żukowska Joanna, Metody oceny form rozwoju kompetencji pracowników, Wolters Kluwer, 2023
  3. Pocztowski Aleksy (red.), Zarządzanie talentami w organizacji, Wolters Kluwer, 2016, 2
  4. Sidor-Rządkowska Małgorzata, Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Wolters Kluwer, 2018

Literatura dodatkowa

  1. IMR Workbook Case Studies: Zarządzanie talentami, ICAN Institute, 2022, ebook
  2. Miś Alicja (red.), Zarządzanie talentami w polskich organizacjach. Architektura systemu, Wolters Kluwer Polska, 2020
  3. Collince Dave, MacNamara Aine, Talent Development: A Practitioner Guide, Routledge, 2017, 1
  4. Weber Liz, Succession Planning & Talent Development: A 10-Step Guide for Managers, Aspen Hill Press, 2022
  5. Wurth Anthonie, Wurth Kees, Mocniejsze efekty szkoleń. 7 zasad utrwalania nowej wiedzy i umiejętności, Wolters Kliuwer Polska, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modele polityki rozwoju zasobów ludzkich2
T-A-2Diagnoza i ocena potrzeb szkoleniowych2
T-A-3Ocena potrzeb szkoleniowych - studium przypadku2
T-A-4Techniki szkoleniowe (w tym coaching, mentoring, e-learning, blended learning, microlearning, grywalizacja)2
T-A-5Plany szkoleniowe (w tym budżet szkoleń) i ocena szkoleń2
T-A-6Zmiany w strukturze pracowników (awanse, rotacja, mobilność)2
T-A-7Rotacja - analiza i konsekwencje: studium przypadku2
T-A-8Planowanie sukcesji2
T-A-9Zarządzanie talentami4
20

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Kariera zawodowa vs staż pracy i wiek pracownika2
T-K-2Kariera zawodowa - perspektywa indywidualna pracownika2
T-K-3Kariera zawodowa pracownika - perspektywa pracodawcy2
T-K-4Zawody i kompetencje przyszłości3
T-K-5Metody samodoskonalenia pracownika2
T-K-6Rozwój zawodowy a rozwój osobisty2
T-K-7Deficyt utalentowanych pracowników2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt analizy potrzeb szkoleniowych (zespołowy)8
T-P-2Prezentacja projektu zespołowego - analiza potrzeb szkoleniowych2
T-P-3Projekt zarządzania talentami w organizacji (zespołowy)8
T-P-4Prezentacja projektu zespołowego - zarządzanie talentami2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury przedmiotu i zapozanie z innymi źródłami informacji5
A-A-3przygotowanie do dyskusji4
A-A-4samodzielne przygotowanie rozwiązań zadań problemowych i ćwiczeń6
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2konsultacje2
A-K-3Przygotowanie do dyskusji2
A-K-4Zapoznanie z literaturą i innymi źródłami informacji4
A-K-5Praca własna - odbycie kursu online na platformie elearningowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Akademia PARP) - Planowanie własnej kariery zawodowej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie projektu zespołowego, w tym przygotowanie prezentacji i do dyskusji po prezentacji9
A-P-3Zapoznanie z literaturą i inymi źródłami informacji6
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_W01Zna i rozumie zagadnienia zarządzania rozwojem pracowników w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dokonać diagnozy systemu rozwoju pracownikóww wybranych organizacjach
Treści programoweT-K-2Kariera zawodowa - perspektywa indywidualna pracownika
T-A-8Planowanie sukcesji
T-A-1Modele polityki rozwoju zasobów ludzkich
T-K-1Kariera zawodowa vs staż pracy i wiek pracownika
T-K-3Kariera zawodowa pracownika - perspektywa pracodawcy
T-A-6Zmiany w strukturze pracowników (awanse, rotacja, mobilność)
T-A-7Rotacja - analiza i konsekwencje: studium przypadku
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie zagadnienia zarządzania rozwojem pracowników w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_W02Zna i rozumie wielowymiarowe aspekty systemu szkoleń pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Student potrafi ocenić potrzeby szkoleniowe w wybranej organizacji
Treści programoweT-A-2Diagnoza i ocena potrzeb szkoleniowych
T-A-5Plany szkoleniowe (w tym budżet szkoleń) i ocena szkoleń
T-A-4Techniki szkoleniowe (w tym coaching, mentoring, e-learning, blended learning, microlearning, grywalizacja)
T-K-5Metody samodoskonalenia pracownika
T-A-3Ocena potrzeb szkoleniowych - studium przypadku
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia problemowe
M-1Metoda przypadków
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie wielowymiarowe aspekty systemu szkoleń pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_W03Zna i rozumie koncepcje zarządzania talentami w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-3Student potrafi zaplanować ścieżkę kariery dla wybranego pracownika
Treści programoweT-P-4Prezentacja projektu zespołowego - zarządzanie talentami
T-K-2Kariera zawodowa - perspektywa indywidualna pracownika
T-K-7Deficyt utalentowanych pracowników
T-P-3Projekt zarządzania talentami w organizacji (zespołowy)
T-K-3Kariera zawodowa pracownika - perspektywa pracodawcy
T-K-4Zawody i kompetencje przyszłości
T-K-6Rozwój zawodowy a rozwój osobisty
T-A-9Zarządzanie talentami
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-1Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie koncepcje zarządzania talentami w organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_U01Student potrafi dokonać analizy potrzeb szkoleniowych w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Student potrafi ocenić potrzeby szkoleniowe w wybranej organizacji
C-1Student potrafi dokonać diagnozy systemu rozwoju pracownikóww wybranych organizacjach
Treści programoweT-P-2Prezentacja projektu zespołowego - analiza potrzeb szkoleniowych
T-P-1Projekt analizy potrzeb szkoleniowych (zespołowy)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego
S-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi dokonać analizy potrzeb szkoleniowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_U02Student potrafi opracować koncepcję zarządzania talentami w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dokonać diagnozy systemu rozwoju pracownikóww wybranych organizacjach
C-3Student potrafi zaplanować ścieżkę kariery dla wybranego pracownika
Treści programoweT-P-3Projekt zarządzania talentami w organizacji (zespołowy)
T-P-4Prezentacja projektu zespołowego - zarządzanie talentami
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Ćwiczenia problemowe
M-2Metoda projektów
M-1Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Rozwiązanie ćwiczeń problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi opracować koncepcję zarządzania talentami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_M02/3.3_K01Student jest gotów do zaplanowania rozwóju pracowników, z uwzględnieniem perspektywy pracownika i pracodawcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K04Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Student potrafi zaplanować ścieżkę kariery dla wybranego pracownika
C-2Student potrafi ocenić potrzeby szkoleniowe w wybranej organizacji
C-1Student potrafi dokonać diagnozy systemu rozwoju pracownikóww wybranych organizacjach
Treści programoweT-A-6Zmiany w strukturze pracowników (awanse, rotacja, mobilność)
T-P-3Projekt zarządzania talentami w organizacji (zespołowy)
T-K-2Kariera zawodowa - perspektywa indywidualna pracownika
T-K-1Kariera zawodowa vs staż pracy i wiek pracownika
T-A-7Rotacja - analiza i konsekwencje: studium przypadku
T-A-8Planowanie sukcesji
T-A-9Zarządzanie talentami
T-K-3Kariera zawodowa pracownika - perspektywa pracodawcy
Metody nauczaniaM-1Metoda przypadków
M-2Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena projektu zespołowego
S-5Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji projektu zespołowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi zaplanować rozwój pracowników organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0