Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Rekrutacja i selekcja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekrutacja i selekcja | ||
Specjalność | HR, kadry i płace | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wybranych zagadnień z podstaw zarządzania i zarządzania zasobami ludzkimi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z pojęciami, metodami, technikami i narzędziami związanymi z procesem rekrutacji i selekcji pracowników. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności studenta związanych ze sprawnym i efektywnym przeprowadzaniem procesu rekrutacji i selekcji pracowników, w zależności od potrzeb organizacji. |
C-3 | Uświadomienie studentowi charakteru wpływu rekrutacji i selekcji pracowników na inne procesy personalne w organizacji. |
C-4 | Ukształtowanie praktycznych umiejętności studenta w zakresie posługiwania się oprogramowaniem wspierającym proces rekrutacji i selekcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Analiza rynku pracy | 2 |
T-K-2 | Planowanie zasobów ludzkich (profil kompetencyjny kandydata, opis stanowiska pracy). Współpraca HR z hiring managerami | 2 |
T-K-3 | Employer branding w rekrutacji | 1 |
T-K-4 | Rodzaje rekrutacji (wewnętrzna, zewnętrzna, szeroka, wąska), formy (w tym direct search, executive search) i tradycyjne kanały rekrutacji | 2 |
T-K-5 | Nowoczesne sposoby rekrutacji (platformy zawodowe, media społecznościowe, Applicant Tracking System). Program poleceń pracowniczych. | 2 |
T-K-6 | Proces i metody selekcji pracowniczej (w tym rozmowy kwalifikacyjne, wideorozmowy). Błędy poznawcze. Komunikacja z odrzuconymi kandydatami (feedback). | 3 |
T-K-7 | Pre-boarding, onboarding, stay interview, Buddy. | 2 |
T-K-8 | Outsourcing rekrutacji i selekcji (w tym współpraca z agencjami zatrudnienia). | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ATS. Multiposting ofert pracy | 2 |
T-L-2 | Moduł obsługi poleceń pracowniczych | 1 |
T-L-3 | Budowanie i zarządzanie bazą kandydatów | 2 |
T-L-4 | Selekcja aplikacji | 1 |
T-L-5 | Komunikacja z kandydatami | 1 |
T-L-6 | Współpraca z managerami w procesie rekrutacji i selekcji | 1 |
T-L-7 | Onboarding online | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Diagnoza rynku pracy z uwzględnieniem dostępności zasobów ludzkich w danej organizacji. | 3 |
T-P-2 | Lejek rekrutacyjny dla rekrutacji na wybrane stanowisko. | 3 |
T-P-3 | Persona kandydata. | 2 |
T-P-4 | Ogłoszenie o pracę i kanały rekrutacji. | 3 |
T-P-5 | Formy przyciągania kandydatów wspomagające ogłoszenie o pracę (działania z obszaru employer branding). | 3 |
T-P-6 | Kryteria oceny dokumentów aplikacyjnych. | 2 |
T-P-7 | Scenariusz rozmowy telefonicznej z kandydatem. | 3 |
T-P-8 | Rozmowa kwalifikacyjna i kryteria wyboru kandydata. | 3 |
T-P-9 | Onboarding dla nowo zatrudnionego pracownika. | 3 |
T-P-10 | Modele outsourcingu rekrutacji i selekcji a potrzeby organizacji | 3 |
T-P-11 | Wskaźniki efektywności procesu rekrutacji | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-K-2 | konsultacje | 2 |
A-K-3 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-K-4 | przygotowanie do zaliczenia krótkich sprawdzianów | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | opracowanie poszczególnych części projektu | 15 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Studium przypadku |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Ćwiczenia praktyczne z obsługi programu wspierającego rekrutację i selekcję |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność |
S-2 | Ocena formująca: Krótkie sprawdziany realizowane podczas zajęć z poszczególnych tematów konwersatoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Oceny poszczególnych części projektu |
S-4 | Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane na komputerze |
S-5 | Ocena podsumowująca: Suma punktów uzyskanych z krótkich sprawdzianów na konwersatoriach |
S-6 | Ocena podsumowująca: Suma punktów uzyskanych z poszczególnych części projektu |
S-7 | Ocena podsumowująca: Suma puntków uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_W01 Student zna i rozumiem etapy procesu rekrutacji i selekcji oraz pojęcia, metody techniki i narzędzia związane z tym procesem. | Z_1P_W01 | — | C-1 | T-K-1, T-P-5, T-P-10, T-L-5, T-P-11, T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-K-5, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-P-6, T-K-3, T-L-1, T-L-4, T-K-6, T-P-7, T-P-9, T-P-4, T-L-7, T-K-7, T-K-2, T-P-3, T-K-8, T-K-4 | M-2, M-1, M-4, M-3 | S-3, S-2, S-4, S-1, S-5, S-7, S-6 |
Z_1P_M02/3.2_W02 Student zna i rozumie występujące powiązania pomiędzy działaniami związanymi z rekrutacją i selekcją a innymi procesami personalnymi. | Z_1P_W02 | — | C-3 | T-P-3, T-K-6, T-K-1, T-P-7, T-K-8, T-P-9, T-P-10, T-K-3, T-P-5, T-K-5, T-K-4, T-P-2, T-K-2, T-P-11, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-1, T-K-7 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1, S-6, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_U01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić proces rekrutacji w zależności od potrzeb i możliwości organizacji. | Z_1P_U02, Z_1P_U01, Z_1P_U03, Z_1P_U07 | — | C-3, C-2 | T-K-7, T-K-8, T-P-4, T-K-5, T-P-8, T-P-5, T-K-4, T-P-2, T-P-9, T-P-10, T-P-7, T-K-1, T-P-6, T-K-6, T-P-11, T-P-3, T-K-2, T-P-1, T-K-3, T-L-7, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-4, S-3, S-1, S-2, S-7, S-6 |
Z_1P_M02/3.2_U02 Student potrafi dobrać lub zaprojektować narzędzia niezbędne do przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji. | Z_1P_U01 | — | C-2 | T-L-3, T-P-11, T-P-7, T-P-9, T-K-2, T-P-3, T-P-10, T-L-4, T-K-6, T-P-6, T-L-5, T-K-7, T-P-2, T-P-4 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-4, S-3, S-6, S-7 |
Z_1P_M02/3.2_U03 Student potrafi dobrać, pozyskać i przetwarzać informacje niebędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji. | Z_1P_U02 | — | C-2 | T-P-3, T-P-10, T-P-1, T-P-9, T-P-4, T-P-8, T-P-11, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-6 |
Z_1P_M02/3.2_U04 Student potrafi obsługiwać programy informatyczne wspierające proces rekrutacji i selekcji. | Z_1P_U01, Z_1P_U03 | — | C-2, C-4 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-4 | S-1, S-4, S-7 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_K01 Student jest gotów do przestrzegania przepisów prawa i zasad etycznych związanych z przeprowadzaniem rekrutacji i selekcji pracowników. | Z_1P_K05 | — | C-3, C-2 | T-P-6, T-L-3, T-K-7, T-K-3, T-P-5, T-K-4, T-K-6, T-P-8, T-K-8, T-P-7, T-K-5, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1, S-2, S-6, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_W01 Student zna i rozumiem etapy procesu rekrutacji i selekcji oraz pojęcia, metody techniki i narzędzia związane z tym procesem. | 2,0 | Student nie wymienia prawidłowo etapów procesu rekrutacji i selekcji ani nie rozumie podstawowych pojęć, metod, technik i narzędzi związanych z tym procesem. |
3,0 | Student wymienia i charateryzuje w sposób ogólny etapy procesu rekrutacji i selekcji, a także w sposób ogólny definiuje i odróżnia pojęcia, metody, techniki i narzędzia związane z tym procesem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.2_W02 Student zna i rozumie występujące powiązania pomiędzy działaniami związanymi z rekrutacją i selekcją a innymi procesami personalnymi. | 2,0 | Student nie wskazuje żadnych powiązań pomiędzy działaniami związanymi z rekrutacją i selekcją a innymi procesami personalnymi. |
3,0 | Student wymienia pojedyncze przykłady powiązań pomiędzy działaniami związanymi z rekrutacją i selekcją a innymi procesami personalnymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_U01 Student potrafi zaplanować i przeprowadzić proces rekrutacji w zależności od potrzeb i możliwości organizacji. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować ani przeprowadzić procesu rekrutacji. |
3,0 | Student potrafi zaplanować i przeprowadzić proces rekrutacji w sposób standardowy przy powierzchownym rozpatrzeniu potrzeb organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.2_U02 Student potrafi dobrać lub zaprojektować narzędzia niezbędne do przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo dobrać lub tworzyć narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji. |
3,0 | Student dobiera lub tworzy narzędzia niezbędne do przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji, które są dostatecznie poprawne, choć zawierają pojedyncze błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.2_U03 Student potrafi dobrać, pozyskać i przetwarzać informacje niebędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu rekrutacji i selekcji. | 2,0 | Student nie potrafi znaleźć żadnych informacji dotyczących rekrutacji i selekcji |
3,0 | Student wyszukuje, dobiera i przetwarza informacje z kilku standardowych źródeł, które są niezbędne do przeprowadzenia rekrutacji i selekcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M02/3.2_U04 Student potrafi obsługiwać programy informatyczne wspierające proces rekrutacji i selekcji. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać funkcji oprogramowania wspierającego procesy rekrutacji i selekcji. |
3,0 | Student wykorzystuje podstawowe funkcje oprogramowania wspierającego procesy rekrutacji i selekcji w sytuacjach standardowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M02/3.2_K01 Student jest gotów do przestrzegania przepisów prawa i zasad etycznych związanych z przeprowadzaniem rekrutacji i selekcji pracowników. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby uwzględniania przepisów prawa i zasad etycznych w procesie rekrutacji i selekcji pracowników. |
3,0 | Student zwraca uwagę na wybrane przepisy prawa oraz zasady etyczne istotne w pojedynczych działaniach z zakresu rekrutacji i selekcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Suchar M., Rekrutacja i selekcja personelu, CH Beck, Warszawa, 2018, 4
- Jamka B., HR na zakręcie: zarządzanie poprzez pomiar czy aktywacja kreatywności?, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Woźniak J., Rekrutacja - teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2013, ibuk
Literatura dodatkowa
- Okolie U., Ikechukwu E., E-Recruitment: Practices, Opportunities and Challenges, European Journal of Business and Management, 2017, Vol. 9, No. 11