Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Komunikacja w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja w biznesie | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy na temat roli oraz specyfiki procesów komunikacyjnych w biznesie |
C-2 | Przekazanie wiedzy na temat technik oraz narzędzi wspomagających procesy komunikacyjne w organizacji |
C-3 | Wykształcenie umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych niezbędnych w praktyce biznesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i specyfika komunikacji w biznesie | 2 |
T-A-2 | Proces komunikacji. Komunikacja w organizacjach | 2 |
T-A-3 | Zasady komunikacji werbalnej | 2 |
T-A-4 | Zasady komunikacji niewerbalnej | 2 |
T-A-5 | Style komunikacji i typy postaw w procesie komunikacji | 2 |
T-A-6 | Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji | 2 |
T-A-7 | Manipulacja i wywieranie wpływu w procesie komunikacji | 3 |
T-A-8 | Komunikacja w czasie rekrutacji | 2 |
T-A-9 | Komunikacja w grupie pracowniczej, zebrania biznesowe, etyka w biznesie | 2 |
T-A-10 | Komunikacja a wizerunek przedsiebiorstwa | 2 |
T-A-11 | Złote zasady komunikacji | 2 |
T-A-12 | Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych | 2 |
25 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Zasady komunikacji werbalnej | 2 |
T-WR-2 | Zasady komunikacji niewerbalnej | 2 |
T-WR-3 | Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji | 2 |
T-WR-4 | Komunikacja w czasie rekrutacji | 2 |
T-WR-5 | Komunikacja w grupie pracowniczej | 4 |
T-WR-6 | Techniki asertywnej komunikacji | 2 |
T-WR-7 | Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych | 2 |
T-WR-8 | Strategie i techniki negocjacji | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć | 22 |
49 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | przygotowanie do zajęć | 30 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Klasyczna metoda problemowa |
M-2 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
M-3 | Metoda aktywizująca: inscenizacja |
M-4 | Metoda eksponująca: film |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonywanie ćwiczeń praktycznych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_W01 Student zna i rozumie istotę kluczowych decyzji związanych z zagadnieniem komunikacji w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-10 | M-2, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1P_M01/5.2_W02 Student zna i rozumie techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | Z_1P_W04 | — | C-2 | T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-7, T-A-8, T-A-11, T-A-6 | M-2, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_U01 Potrafi trafnie stosować narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | Z_1P_U03 | — | C-3, C-2 | T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-2, T-WR-1 | M-3, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1P_M01/5.2_U02 Potrafi wykorzystać rozwinięte umiejętności interpersonalne i komunikacyjne | Z_1P_U04, Z_1P_U01 | — | C-3 | T-WR-7, T-WR-8, T-WR-6 | M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/5.2_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji | Z_1P_U01, Z_1P_U02 | — | C-3 | T-WR-6, T-WR-3, T-WR-7 | M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_K01 Student jest gotów do komunikowania celów organizacji i zasięgania opinii ekspertów do ich realizacji | Z_1P_K02 | — | C-3 | T-WR-6, T-WR-5, T-WR-4 | M-4, M-3, M-5 | S-2, S-1 |
Z_1P_M01/5.2_K02 Student jest gotów do krytycznej oceny stosowanych sposobów komunikacji oraz do ich doskonalenia | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-3 | T-WR-8, T-WR-3, T-WR-7, T-WR-6 | M-3, M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_W01 Student zna i rozumie istotę kluczowych decyzji związanych z zagadnieniem komunikacji w biznesie i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie istotę decyzji związanych z komunikacją w biznesie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/5.2_W02 Student zna i rozumie techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna techniki i narzędzia wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_U01 Potrafi trafnie stosować narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym stosuje narzędzia i techniki wspomagające procesy komunikacyjne w biznesie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/5.2_U02 Potrafi wykorzystać rozwinięte umiejętności interpersonalne i komunikacyjne | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym opanował umiejętności interpersonalne i komunikacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/5.2_U03 Potrafi zaproponować rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym proponuje rozwiązania komunikacyjne w ramach danej organizacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/5.2_K01 Student jest gotów do komunikowania celów organizacji i zasięgania opinii ekspertów do ich realizacji | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi pracować w zespole wykorzystując techniki komunikacyjne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/5.2_K02 Student jest gotów do krytycznej oceny stosowanych sposobów komunikacji oraz do ich doskonalenia | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym radzi sobie z kreatywnym rozwiązywaniem problemu i doborem proponowanych działań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hamilton Ch., Skuteczna komunikacja w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa, 2008
- Tierney, Elizabeth P., Doskonalenie międzyludzkiej komunikacji na 101 sposobów, IFC Press, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Quirke B, Komunikacja wewnętrzna krok po kroku. Jak komunikacja wewnętrzna pomaga wdrażać każdą strategię w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012
- Hulewska A, Asertywność w ćwiczeniach, Samo Sedno, Warszawa, 2014
- Cialdini R, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2013
- [Author removed at request of original publisher], Business Communication for Success, University of Minnesota, Minneapolis, 2015, https://open.lib.umn.edu/businesscommunication