Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia w sprzedaży i marketingu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia w sprzedaży i marketingu | ||
Specjalność | Marketing i sprzedaż | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza na temat zachowań konsumentów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z psychologicznymi aspektami sprzedaży i marketingu. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami związanymi z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analizowania reklam z uwzględnienim determinant ich skuteczności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zachowania konsumenckie – definicje i kluczowe teorie; reklama jako składnik działalności marketingowej; pojęcie marketing mix. Planowanie produktu, miejsca sprzedaży, ceny i reklamy. | 3 |
T-A-2 | Modele zachowań konsumenckich. | 2 |
T-A-3 | Procesy poznawcze a skuteczność oddziaływań marketingowych – uwaga, spostrzeganie, kategoryzacja. | 3 |
T-A-4 | Pamięć a zachowania konsumenckie. Poznawcze i praktyczne implikacje tworzenia fałszywej pamięci konsumentów. | 4 |
T-A-5 | Emocje w sprzedaży i marketingu. Wpływ grupy na proces podejmowania decyzji. | 5 |
T-A-6 | Uczenie się a zachowania konsumenckie. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne w strategiach marketingowych. | 4 |
T-A-7 | Racjonalność i impulsywność decyzji konsumenckich. Natura decyzji konsumenckich. Dysonans podecyzyjny. | 4 |
T-A-8 | Percepcja przekazów reklamowych i jej wpływ na zachowania konsumentów. | 4 |
T-A-9 | Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego. | 5 |
T-A-10 | Podsumowanie zajęć. | 1 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Psychologia konstruowania reklam. Determinanty skuteczności reklamy - analiza reklam. | 3 |
T-WR-2 | Strategie perswazyjne. Podatność na przekaz perswazyjny. Skuteczność przekazu reklamowego - ćwiczenie praktyczne. | 6 |
T-WR-3 | Marka i jej znaczenie dla zachowań konsumenckich - ćwiczenie praktyczne. | 5 |
T-WR-4 | Reklama w sieciach społecznościowych - analiza reklam, dyskusja. | 3 |
T-WR-5 | Reklama społeczna i marketing społecznie zaangażowany - analiza reklam. | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć - czytanie literatury zadanej przez prowadzącego | 15 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
62 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | przygotowanie do zajęć - czytanie literatury. | 10 |
A-WR-3 | przygotowanie zadania w ramach zaliczenia warsztatów | 8 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - pogadanka. |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji zaliczającej ćwiczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów. | Z_1P_W01 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-10 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Z_1P_M01/3.3_W02 Student zna i rozumie znaczenie aspektów psychologicznych w tworzenia reklam oraz skuteczności procesów podejmowania decyzji przez konsumentów. | Z_1P_W01 | — | C-1 | T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-A-10, T-A-4, T-A-7, T-A-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_U01 Student potrafi dokonać analizy reklam z uwzględnieniem determinant ich skuteczności. | Z_1P_U01, Z_1P_U07 | — | C-1 | T-WR-2, T-WR-1, T-WR-3, T-WR-4, T-WR-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_K01 Student jest gotów przyjąć nowe informacje o świecie społecznym, które mają związek z dziedziną marketingu i reklamy. | Z_1P_K02, Z_1P_K04 | — | C-1 | T-WR-2, T-WR-3, T-WR-1, T-WR-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_W01 Student zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z reklamą, marketingiem i zachowaniami konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_M01/3.3_W02 Student zna i rozumie znaczenie aspektów psychologicznych w tworzenia reklam oraz skuteczności procesów podejmowania decyzji przez konsumentów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologiczne znajdujące zastosowanie w obszarze sprzedaży i marketingu. Postawione w trakcie zajęć problemy spostrzega i rozwiązuje po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_U01 Student potrafi dokonać analizy reklam z uwzględnieniem determinant ich skuteczności. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną do objaśniania procesów i zjawisk psychologicznych w obszarze sprzedaży i marketingu. Wykazuje problemy w analizie i interpretacji postawionych zagadnień tematycznych, rozwiązuje je po ukierunkowaniu przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M01/3.3_K01 Student jest gotów przyjąć nowe informacje o świecie społecznym, które mają związek z dziedziną marketingu i reklamy. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje dostateczny poziom wiedzy merytorycznej, cechuje się niewielką kreatywnością w działaniu i w nawiązywaniu kontaktów, ma problemy z komunikacją, mało aktywnie jest zaangażowany i uczestniczy w zajęciach, analizuje i interpretuje zagadnienia tematyczne po ukierunkowaniu przez prowadzącego, w niepełny sposób potrafi argumentować swoje przekonania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2008
- Maison D., Stasiuk K., Psychologia konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
- Tracy B., Psychologia sprzedaży, MT Biznes, Warszawa, 2023
Literatura dodatkowa
- Orzechowski J., Wierzchoń M., Nowe trendy w reklamie. Między nauką a praktyką., Wydawnictwo ACADEMICA, Warszawa, 2010
- Massey, Graham R., and Philip L. Dawes, Personal characteristics, trust, conflict, and effectiveness in marketing/sales working relationships, 2011, European Journal of Marketing 41.9/10 (2007): 1117-1145