Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Metody analizy strategicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody analizy strategicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień z podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z metodami analizy strategicznej i uwarunkowaniami ich stosowania. |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzania analizy strategicznej z zastosowaniem wybranych metod. |
C-3 | Nabycie umiejętności interpretacji wyników analizy strategicznej i formułowanie wniosków na tej podstawie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiz otoczenia dalszego: analiza PEST, scenariusze stanów otoczenia. | 4 |
T-L-2 | Analiza strukturalna sektora: 5 sił Portera | 2 |
T-L-3 | Mapy grup strategicznych | 2 |
T-L-4 | Bilans strategiczny przedsiębiorstwa | 2 |
T-L-5 | Analiza kluczowych czynników sukcesu | 1 |
T-L-6 | Analiza luki kompetencyjnej | 1 |
T-L-7 | Analiza łańcucha wartości | 2 |
T-L-8 | Analiza porftlefa produktów: macierz BCG | 2 |
T-L-9 | Analiza portfela klientów | 2 |
T-L-10 | Analiza SWOT-TOWS | 4 |
T-L-11 | Analiza interesariuszy | 4 |
T-L-12 | Podstawy analizy sieci | 10 |
36 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 36 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zajęć | 12 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyjaśnienie kluczowych zagadnień dotyczących stosowania poszczególnych metod |
M-2 | ćwiczenia indywidualne z wykorzystaniem komputera (Excel, Pajek, Internet) |
M-3 | ćwiczenia grupowe z wykorzystaniem komputera (Excel, Internet) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena cząstkowa wykonanych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Suma uzyskanych punktów (ocen cząstkowych) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_W01 Student zna i rozumie różne metody analizy strategicznej, cele i uwarunkowania ich stosowania. | Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-11, T-L-4, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-12 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_U01 Student potrafi wyszukać i dobrać odpowiednie dane i informacje wykorzystywane w przeprowadzeniu analizy strategicznej określonymi metodami. | Z_1P_U02 | — | C-2, C-1 | T-L-9, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-10, T-L-12 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Z_1P_C10/4.2_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą, przedstawiać jej wyniki (w tym w sposób graficzny) oraz sformułować wnioski i zalecenia dla organizacji. | Z_1P_U01, Z_1P_U02 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-9, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-12, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-8, T-L-10, T-L-6, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_K01 Student jest gotów do zweryfikowania wyników przeprowadzanych przez siebie analiz przez porównanie ich z innymi źródłami wiedzy w danym obszarze (raporty branżowe, materiały publicystyczne, sprawozdania firm, itp.). | Z_1P_K02 | — | C-3 | T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-12, T-L-11, T-L-8, T-L-4, T-L-9, T-L-6, T-L-7, T-L-10, T-L-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_W01 Student zna i rozumie różne metody analizy strategicznej, cele i uwarunkowania ich stosowania. | 2,0 | Student nie zna celów ani uwarunkowań stosowania żadnej metody analizy strategicznej. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat celów i uwarunkowań stosowania kilku omawianych metod analizy strategicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_U01 Student potrafi wyszukać i dobrać odpowiednie dane i informacje wykorzystywane w przeprowadzeniu analizy strategicznej określonymi metodami. | 2,0 | Student nie potrafi określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą oraz nie potrafi ich wyszukać. |
3,0 | Student potrafi ogólnie określić jakiego typu dane i informacje są mu potrzebne do przeprowadzenia analizy określoną metodą i potrafi je wyszukać w najbardziej dostępnych źródłach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C10/4.2_U02 Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą, przedstawiać jej wyniki (w tym w sposób graficzny) oraz sformułować wnioski i zalecenia dla organizacji. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić analizy określoną metodą (nie zna etapów postępowania), nie potrafi zaprezentować jej wyników ani sformułować wniosków. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić analizę strategiczną określoną metodą z pomocą, zaprezentować wyniki w prosty sposób oraz sformułować standardowe wnioski na poziomie zadowalającym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C10/4.2_K01 Student jest gotów do zweryfikowania wyników przeprowadzanych przez siebie analiz przez porównanie ich z innymi źródłami wiedzy w danym obszarze (raporty branżowe, materiały publicystyczne, sprawozdania firm, itp.). | 2,0 | Student nie jest w stanie porównać własnych wyników z innymi dostępnymi danymi lub informacjami. |
3,0 | Student jest w stanie na poziomie zadowalającym dokonać porównań między uzyskanymi wynikami analiz a danymi i informacjami dostępnymi z innych źródeł i ogólnie ocenić stopień ich zgodności (rozbieżności). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2017, 5
- Tyszkiewicz R., Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, PLACET, Warszawa, 2017, ibuk
- Gajdzik B., Jama B., Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010, II
- David F.R., Strategic Management. Concepts and Cases., Prentice Hall, Boston, 2011, 13th, https://pracownik.kul.pl/files/12439/public/3_David.pdf
- Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis: Concepts, Techniques, Applications, Blackwell Publishing, Malden, MA, USA / Oxford, UK / Carlton, Victoria, Australia, 2005, 5th, https://www.blackwellpublishing.com/content/GrantContemporaryStrategyAnalysis/FIFTH_IM.pdf
- Batorski D., Zdziarski M., Analiza sieciowa i jej zastosowania w badaniach organizacji i zarządzania, Problemy Zarządzania, 2009, Vol. 7, nr 4(26), ss. 157-184, https://pz.wz.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=208574
- Mrvar A., Batagelj V., Programs for Analysis and Visualization of Very Large Networks. Reference Manual., 2022, Bezpłatny podręcznik użytkownika na bieżąco aktualizowany: http://mrvar.fdv.uni-lj.si/pajek/pajekman.pdf
Literatura dodatkowa
- Gregorczyk S., Urbanek G. (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
- Krzakiewicz K., Cyfert S. (red. nauk.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2017, ibuk
- Ho, J. K.-H., Formulation of a Systemic PEST Analysis for Strategic Analysis, European Academic Research, 2014, Nr 2(5), ss. 6478-6492, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.433.5631&rep=rep1&type=pdf
- Rudnicki W., Vagner I., Methods of strategic analysis and proposal method of measuring productivity of a company, The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 2014, Nr 25 (2), ss. 175-184, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1f3e5d27-3aa2-4367-90f4-4e04c765b2ee
- De Nooy W., Mrvar A., Batagelj V., Exploratory Social Network Analysis with Pajek Revised and Expanded Edition for Updated Software, Cambridge University Press, Cambridge, UK / New York, NY, USA / Port Melbourne, Victoria, Australia / New Delhi, India, 2018, 3rd
- Castells M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa, 2013, 2
- Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012
- Stachowicz-Stanusch A., Sworowska A., Wyłaniające się sieci innowacji – metoda analizy sieci, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 2016, Nr 280, ss. 185-198, https://sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?showContent=true&id=251758