Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zachowania organizacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Zachowania organizacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 36 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 18 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 18 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawową wiedzę i umiejetności z zakresu zarządzania organizacjami i zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracowników w organizacji
C-2Wyjaśnianie i przewidywanie zachowań człowieka w organizacji
C-3Kształtowanie zdolności identyfikacji mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-4Rozpoznawanie i interpretacja wpływu organizacji na zachowania pracowników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza czynników wpływających na zachowania indywidualne i grupowe pracowników6
T-A-2Cechy dobrego przywódcy2
T-A-3Analiza kultury menedżerskiej2
T-A-4Badanie wartości wybranych organizacji i ich możliwego wpływu na zachowania pracowników4
T-A-5Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu2
T-A-6Zaliczenie pisemne - analiza studium przypadku2
18
laboratoria
T-L-1Badanie systemu wartości człowieka i jego wpływu na zachowanie4
T-L-2Badanie ról zespołowych i określenie ich wpływu na zachowanie pracownika4
T-L-3Analiza inteligencji emocjonalnej i określenie jej wpływu na zachowania4
T-L-4Badanie sposobów pozyskiwania i przetwarzania informacji i ich wpływ na zachowanie pracowników4
T-L-5Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników2
18
wykłady
T-W-1Pojęcie i determinanty zachowań organizacyjnych3
T-W-2Zachowania indywidualne pracowników4
T-W-3Zachowania grupowe w organizacji4
T-W-4Przywództwo i rola lidera w budowaniu zachowań pracowników4
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe 12
T-W-6Wartości organizacji i DNA organizacji4
T-W-7Kultura menedżerska3
T-W-8Wypalenie zawodowe4
T-W-9Komunikacja wewnętrzna3
T-W-10Inteligencja emocjonalna3
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe 22
36

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-2Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-3Ocena podsumowująca: Analiza studium przypadku
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C07/3.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie czynniki wpływające na zachowania indywidualne i grupowe pracowników
Z_1P_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1
Z_1P_C07/3.1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie wartości, kultury organizacyjnej i roli lidera w kształtowaniu zachowań organizacyjnych
Z_1P_W02C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-11M-2, M-1S-1
Z_1P_C07/3.1_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie wpływ klimatu organizacyjnego na kształtowanie zachowań pracowników
Z_1P_W03C-2, C-1T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C07/3.1_U01
Student potrafi ocenić wpływ wartości osobistych i organizacji na zachowania indywidulane pracowników
Z_1P_U03C-4, C-3T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-L-3M-4, M-3, M-5S-2, S-4, S-3
Z_1P_C07/3.1_U02
Student potrafi analizować i interpretować wpływ kultury organizacyjnej oraz pracy zespołowej na zachowania pracowników
Z_1P_U02, Z_1P_U03C-3, C-4T-A-6, T-L-2, T-A-3, T-A-4, T-L-5M-3, M-5, M-4S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_C07/3.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania etycznych zachowań podczas pracy zespołowej i pełnienia roli lidera
Z_1P_K05C-4, C-3T-A-2, T-A-3, T-L-5, T-L-2M-4, M-5S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C07/3.1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie czynniki wpływające na zachowania indywidualne i grupowe pracowników
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ wybranych czynników determinujących zachowanie pracowników na sprawność zarządzania organizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C07/3.1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie wartości, kultury organizacyjnej i roli lidera w kształtowaniu zachowań organizacyjnych
2,0
3,0Student definiuje pojęcie wartości oraz rozpoznaje podstawowe elementy kultury organizacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C07/3.1_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie wpływ klimatu organizacyjnego na kształtowanie zachowań pracowników
2,0
3,0Student definiuje podstawowe czynniki składające się na klimat organizacyjny i w sposób ogólny wyjaśnia ich wpływ na zachowania pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C07/3.1_U01
Student potrafi ocenić wpływ wartości osobistych i organizacji na zachowania indywidulane pracowników
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić i interpretować wpływ wartości na podstawy pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_C07/3.1_U02
Student potrafi analizować i interpretować wpływ kultury organizacyjnej oraz pracy zespołowej na zachowania pracowników
2,0
3,0Student ogólnie interpretuje wpływ podstawowych elementów kultury organizacyjnej oraz relacji międzyludzkich na zachowania pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_C07/3.1_K01
Student jest gotów do przestrzegania etycznych zachowań podczas pracy zespołowej i pełnienia roli lidera
2,0
3,0Student ma świadomość oddziaływania na zachowania innych osób, przyjmując określone zachowania etyczne w pracy zespołowej, jak i pełnienia roli lidera
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Robbins S., Judge T., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa, 2012
  2. Januszkiewicz K., Elastyczność zachowań organizacyjnych pracowników: koncepcja i metodyka badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2018
  3. Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Zachowania organizacyjne. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2019
  4. Sułkowski Ł., Kultura organizacyjna od podstaw, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź, 2020, Dostęp online: http://monografie.san.edu.pl/monografie/

Literatura dodatkowa

  1. Groysberg B., Lee J., Price J., Cheng J.Y., The Leader’s Guide to Corporate Culture, Harvard Business Review, 2018, Dostęp online: https://hbr.org/2018/01/the-leaders-guide-to-corporate-culture
  2. Peterson S., Abramson R., Stutman R.K., How to Develop Your Leadership Style, Harvard Business Review, 2020, Dostęp online: https://hbr.org/2020/11/how-to-develop-your-leadership-style
  3. Wilczyński A., Kołoszycz E., Information Gathering Methods and Learning Preferences Among Economics Students Using VARK Learning Styles, Proceedings of the 37th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 2021, Dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/352262024_Information_Gathering_Methods_and_Learning_Preferences_Among_Economics_Students_Using_VARK_Learning_Styles
  4. Wilczyński A., Wykorzystanie modelu Belbina do identyfikacji ról grupowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołęka, 2018, Tom: 31, Zeszyt 4, Dostęp online: https://bazekon.uek.krakow.pl/rekord/171546695

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza czynników wpływających na zachowania indywidualne i grupowe pracowników6
T-A-2Cechy dobrego przywódcy2
T-A-3Analiza kultury menedżerskiej2
T-A-4Badanie wartości wybranych organizacji i ich możliwego wpływu na zachowania pracowników4
T-A-5Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu2
T-A-6Zaliczenie pisemne - analiza studium przypadku2
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie systemu wartości człowieka i jego wpływu na zachowanie4
T-L-2Badanie ról zespołowych i określenie ich wpływu na zachowanie pracownika4
T-L-3Analiza inteligencji emocjonalnej i określenie jej wpływu na zachowania4
T-L-4Badanie sposobów pozyskiwania i przetwarzania informacji i ich wpływ na zachowanie pracowników4
T-L-5Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i determinanty zachowań organizacyjnych3
T-W-2Zachowania indywidualne pracowników4
T-W-3Zachowania grupowe w organizacji4
T-W-4Przywództwo i rola lidera w budowaniu zachowań pracowników4
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe 12
T-W-6Wartości organizacji i DNA organizacji4
T-W-7Kultura menedżerska3
T-W-8Wypalenie zawodowe4
T-W-9Komunikacja wewnętrzna3
T-W-10Inteligencja emocjonalna3
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe 22
36

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2konsultacje2
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach36
A-W-2konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do kolokwiów12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie czynniki wpływające na zachowania indywidualne i grupowe pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracowników w organizacji
Treści programoweT-W-3Zachowania grupowe w organizacji
T-W-4Przywództwo i rola lidera w budowaniu zachowań pracowników
T-W-5Kolokwium zaliczeniowe 1
T-W-2Zachowania indywidualne pracowników
T-W-1Pojęcie i determinanty zachowań organizacyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić wpływ wybranych czynników determinujących zachowanie pracowników na sprawność zarządzania organizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie znaczenie wartości, kultury organizacyjnej i roli lidera w kształtowaniu zachowań organizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-2Wyjaśnianie i przewidywanie zachowań człowieka w organizacji
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracowników w organizacji
Treści programoweT-W-6Wartości organizacji i DNA organizacji
T-W-7Kultura menedżerska
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe 2
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcie wartości oraz rozpoznaje podstawowe elementy kultury organizacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie wpływ klimatu organizacyjnego na kształtowanie zachowań pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-2Wyjaśnianie i przewidywanie zachowań człowieka w organizacji
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na zachowania pracowników w organizacji
Treści programoweT-W-9Komunikacja wewnętrzna
T-W-10Inteligencja emocjonalna
T-W-11Kolokwium zaliczeniowe 2
T-W-8Wypalenie zawodowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe czynniki składające się na klimat organizacyjny i w sposób ogólny wyjaśnia ich wpływ na zachowania pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_U01Student potrafi ocenić wpływ wartości osobistych i organizacji na zachowania indywidulane pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Rozpoznawanie i interpretacja wpływu organizacji na zachowania pracowników
C-3Kształtowanie zdolności identyfikacji mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-L-5Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników
T-L-1Badanie systemu wartości człowieka i jego wpływu na zachowanie
T-L-4Badanie sposobów pozyskiwania i przetwarzania informacji i ich wpływ na zachowanie pracowników
T-A-5Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
T-A-4Badanie wartości wybranych organizacji i ich możliwego wpływu na zachowania pracowników
T-A-2Cechy dobrego przywódcy
T-A-1Analiza czynników wpływających na zachowania indywidualne i grupowe pracowników
T-L-3Analiza inteligencji emocjonalnej i określenie jej wpływu na zachowania
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Analiza studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi ocenić i interpretować wpływ wartości na podstawy pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_U02Student potrafi analizować i interpretować wpływ kultury organizacyjnej oraz pracy zespołowej na zachowania pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie zdolności identyfikacji mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
C-4Rozpoznawanie i interpretacja wpływu organizacji na zachowania pracowników
Treści programoweT-A-6Zaliczenie pisemne - analiza studium przypadku
T-L-2Badanie ról zespołowych i określenie ich wpływu na zachowanie pracownika
T-A-3Analiza kultury menedżerskiej
T-A-4Badanie wartości wybranych organizacji i ich możliwego wpływu na zachowania pracowników
T-L-5Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Analiza studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ogólnie interpretuje wpływ podstawowych elementów kultury organizacyjnej oraz relacji międzyludzkich na zachowania pracowników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_C07/3.1_K01Student jest gotów do przestrzegania etycznych zachowań podczas pracy zespołowej i pełnienia roli lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-4Rozpoznawanie i interpretacja wpływu organizacji na zachowania pracowników
C-3Kształtowanie zdolności identyfikacji mechanizmów wpływających na zachowania ludzi w organizacjach
Treści programoweT-A-2Cechy dobrego przywódcy
T-A-3Analiza kultury menedżerskiej
T-L-5Kultura zróżnicowania i inkluzywności, i jej wpływ na zachowanie pracowników
T-L-2Badanie ról zespołowych i określenie ich wpływu na zachowanie pracownika
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość oddziaływania na zachowania innych osób, przyjmując określone zachowania etyczne w pracy zespołowej, jak i pełnienia roli lidera
3,5
4,0
4,5
5,0