Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą przedsiębiorczości i jej znaczeniem w gospodarce |
C-2 | Poprzez udział w projektowaniu nowego przedsięwzięcia student ma poznać i zrozumieć złożoności procesu tworzenia nowego biznesu |
C-3 | Student ma rozwinąć umiejętności myślenia kreatywnego i generowania innowacyjnych pomysłów biznesowych |
C-4 | Student ma rozwinąć umiejętności przedsiębiorcze, takie jak zdolność do podejmowania ryzyka, elastyczność, adaptacja do zmian, odporność na niepowodzenia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Instytucjonalne wsparcie rozwoju przedsiębiorczości | 2 |
T-A-2 | Pomysł na biznes (definicja produktu / usługi i grup docelowych) -- realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT) | 4 |
T-A-3 | Analiza makro- i mikrototoczenia - zagadnienia ogólne | 2 |
T-A-4 | Formułowanie strategii i modelu biznesowego | 2 |
T-A-5 | Analiza opłacalności ekonomicznej (projekcja kosztów, próg rentowności, założenia finansowe) - zagadnienia ogólne | 2 |
T-A-6 | Analiza opłacalności ekonomicznej przedsięwzięć - studium przypadku | 2 |
T-A-7 | Strategia finansowania (dostępne instrumenty finansowania start-up) - realizacja we współpracy z partnerem programu: RCIiTT) | 2 |
T-A-8 | Opracowanie kompleksowej koncepcji nowej firmy - projekt zespołowy | 8 |
T-A-9 | Prezentacja projektu zepołowego koncepcji nowej firmy | 4 |
28 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce | 2 |
T-W-2 | Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw | 2 |
T-W-3 | Outsourcing w działalności MSP (w tym oursourcing ksiegowy, kadrowy, IT) | 2 |
T-W-4 | Planowanie nowego przedsięwzięcia biznesowego | 4 |
T-W-5 | Wyzwania finansowania MSP | 2 |
T-W-6 | Bariery rozwoju przedsiębiorczości | 2 |
T-W-7 | Biznes plan dla małych firm | 2 |
T-W-8 | Kolokwium pisemne | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przygotowanie projektu zespołowego | 8 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji projektu zespołowego | 2 |
A-A-5 | studiowanie literatury i innych źródeł informacji | 4 |
A-A-6 | Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - ABC przedsiębiorczości - decyzje na starcie | 2 |
A-A-7 | Samodzielny kurs na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Jak zbudować model biznesowy firmy | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu i innych źródeł informacji | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium pisemnego | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykonanie ćwiczeń/zadań praktycznych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zrealizowanie projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Przedstawienie certyfikatu potwierdzającego samodzielną realizację kursu na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - ABC przedsiębiorczości - decyzje na starcie |
S-5 | Ocena podsumowująca: Przedstawienie certyfikatu potwierdzającego samodzielną realizację kursu na platformie elearningowej Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości - Jak zbudować model biznesowy firmy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_W01 Zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości w gospadarce | Z_1P_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
Z_1P_C05/2.5_W02 Zna i rozumie uwarunkowania tworzenia i rozwoju nowych przedsiębiorstw | Z_1P_W05 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_U01 Potrafi dokonać analizy potencjalnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości w wybranych obszarach | Z_1P_U01, Z_1P_U08 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-7 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1P_C05/2.5_U02 Potrafi przygotować projekt przedsięwzięcia biznesowego | Z_1P_U01, Z_1P_U08 | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-8, T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-7, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1P_C05/2.5_U03 Potrafi zaprezentować przedsięwzięcie biznesowe w celu pozyskania źródła jego finansowania przez podmioty zewnętrzne | Z_1P_U05 | — | C-2, C-4, C-3 | T-A-9 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy | Z_1P_K04, Z_1P_K03 | — | C-3, C-4 | T-A-8, T-A-9 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_W01 Zna i rozumie znaczenie przedsiębiorczości w gospadarce | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania przedsiębiorczości; popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C05/2.5_W02 Zna i rozumie uwarunkowania tworzenia i rozwoju nowych przedsiębiorstw | 2,0 | |
3,0 | Zna w stopniu zadawalającym uwarunkowania tworzenia nowych przedsięwzięć biznesowychi; popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_U01 Potrafi dokonać analizy potencjalnych możliwości rozwoju przedsiębiorczości w wybranych obszarach | 2,0 | |
3,0 | W stopniu zadawalającym potrafi dokonać analizy możliwości rozwoju przedsiębiorczości; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C05/2.5_U02 Potrafi przygotować projekt przedsięwzięcia biznesowego | 2,0 | |
3,0 | W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w pracach zespołu opracowującego projekt nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_C05/2.5_U03 Potrafi zaprezentować przedsięwzięcie biznesowe w celu pozyskania źródła jego finansowania przez podmioty zewnętrzne | 2,0 | |
3,0 | W stopniu zadawalającym umie uczestniczyć w prezentacji projektu nowego przedsięwzięcia biznesowego; popełnia liczne błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_C05/2.5_K01 Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | W stopniu zadawalającym reprezentuje postawę przedsiębiorczą; popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janasz Krzysztof, Kaczmarska Bożena, Wasilczuk Julita E., PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I FINANSOWANIE INNOWACJI, PWE, Warszawa, 2020
- Mikołajczyk Kamila Nawojczyk Dariusz, Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes, Wydawnictwo Helion, 2021
Literatura dodatkowa
- Tracy Brian, Przedsiębiorczość. Jak założyć i rozwijać własną firmę, Onepress, 2021
- Colwell Ken, Starting a Business QuickStart Guide: The Simplified Beginner’s Guide to Launching a Successful Small Business, Turning Your Vision into Reality, and Achieving Your Entrepreneurial Dream, ClydeBank Media LLC, 2019