Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Obowiązek uczestnictwa w szkoleniu wynika z faktu rozpoczęcia studiów w uczelni.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uczestnik szkolenia powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
C-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe.1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz ochrony przeciwożarowej.1
T-W-4Zaliczenie ustne.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_F02/1.2_W01
Zna i rozumie przepisy oraz zagadnienia z zakresu BHP.
Z_1P_W05C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_F02/1.2_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
Z_1P_U07C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_F02/1.2_K01
Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za swoją pracę i innych, w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
Z_1P_K01C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_F02/1.2_W01
Zna i rozumie przepisy oraz zagadnienia z zakresu BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_F02/1.2_U01
Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_F02/1.2_K01
Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za swoją pracę i innych, w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.

Literatura podstawowa

  1. B. Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. E. Kevin Kelloway, Karina Nielsen, Jennifer K. Dimoff, Leadership Behaviours Impact Organizational Safety. How Leadership Behaviours Impact Orgaznizational Safet and Well-Being, Wiley - Blackwall, New Jersey, 2017

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe.1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.1
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz ochrony przeciwożarowej.1
T-W-4Zaliczenie ustne.1
4

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_F02/1.2_W01Zna i rozumie przepisy oraz zagadnienia z zakresu BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W05Absolwent zna i rozumie podstawowe zasady w zakresie tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Uczestnik szkolenia powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-W-4Zaliczenie ustne.
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz ochrony przeciwożarowej.
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_F02/1.2_U01Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i zaproponować rozwiązania zgodne z wiedzą, prawem czy normami, w zakresie BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-1Uczestnik szkolenia powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
C-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
Treści programoweT-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz ochrony przeciwożarowej.
T-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-W-4Zaliczenie ustne.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.
M-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_F02/1.2_K01Student jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za swoją pracę i innych, w kontekście bezpieczeństwa i kształtowania higienicznych warunków pracy (i nauki).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Cel przedmiotuC-3Przekazanie podstawowych informacji w zakresie radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i zagrażających zdrowiu czy życiu.
C-2Uwrażliwienie studentów na czynniki niebezpieczne oraz wynikające z nich ryzyko dla zdrowia i życia.
C-1Uczestnik szkolenia powinien uzyskać wiedzę z zakresu wybranych zagadnień prawnych, informacji o zagrożeniach dla życia i zdrowia, ochronie przed nimi oraz postępowaniu w przypadku wystąpienia tych zagrożeń, w tym udzielania pierwszej pomocy.
Treści programoweT-W-1Czynniki niebezpieczne, uciążliwe i szkodliwe.
T-W-4Zaliczenie ustne.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem w miejscu pracy. Układ: zagrożenie – wypadek – szkoda – awaria systemu.
T-W-3Podstawowe zagadnienia z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej w nagłych stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz ochrony przeciwożarowej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: objaśnienie, pogadanka, opis.
M-2Metody aktywizujące: metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.
M-3Metody eksponujące: filmy, zdjęcia.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak uczestnictwa w obowiązkowym szkoleniu. Brak odpowiedzi lub odpowiedź błędna.
3,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
3,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
4,5Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.
5,0Zaliczenie szkolenia bez oceny. Na podstawie poprawnie sformułowanej wypowiedzi ustnej z zakresu przedmiotu oraz aktywności i obecności na szkoleniu.