Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wychowanie fizyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 0,0 | ECTS (formy) | 0,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych |
W-2 | studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej. |
C-2 | rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń jako środka zapobiegawczego schorzeniom układów: ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych. |
C-3 | podnoszenie wartości zdolności motorycznych: siły, szybkości, wytrzymałości, zwinności, zręczności, mocy. |
C-4 | wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowych dyscyplin sportowych. |
C-5 | przeciwstawianie się patologiom społecznym ( alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej. |
C-6 | zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych. |
C-7 | zainteresowanie studenta problematyką zdrowego stylu życia oraz uświadomienie konieczności prowadzenia zdrowego stylu życia. |
C-8 | Nauka współdziałania w zespole, akceptacji siebie i innych, kultury kibicowania, stosowania zasady „fair play”w sporcie i w życiu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wychowanie fizyczne | ||
T-WF-1 | 1. treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 30 |
30 | ||
wychowanie fizyczne | ||
T-WF-1 | 1. Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania. Student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. 2. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi: - zdrowotne aspekty aktywności fizycznej - aktywnosc fizyczna a uzależnienia - miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie - wpływ ćwiczeń fizycznych na stan fizjologiczny organizmu - kontrola masy ciała - historia igrzysk olimpijskich - ruch fizyczny jako forma walki ze stresem | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wychowanie fizyczne | ||
A-WF-1 | 1. zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi. | 30 |
30 | ||
wychowanie fizyczne | ||
A-WF-1 | 1. Zajęcia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach sportowych i turytycznych. 2. Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semstralnymi i całorocznymi. | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa. metoda praktyczna: pokaz metoda podająca: wykład , opis, pogadanka, objaśnienie. metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu. metoda odtwórcza: zadaniowo-ścisła metoda obwodowo-stacyjna metoda treningowa |
M-2 | wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zaangażowania i aktywności na zajęciach a także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych ( sprawdzian praktyczny, testy sprawności fizycznej). |
S-2 | Ocena podsumowująca: test z wiedzy o kulturze fizycznej, projekt grupowy. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_W01 student posiada wiadomości dotyczące wpływu ćwiczeń na organizm człowieka a także zasad organizacji zajęć ruchowych. Potrafi scharakteryzować koncepcję zdrowia i zachowań prozdrowotnych. | Z_1P_W03 | — | C-6, C-7, C-8 | T-WF-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_U01 potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych, potrafi wskazać właściwe rozwiązania taktyczno-techniczne. | Z_1P_U09 | — | C-1, C-3 | T-WF-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_K01 Student jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować | Z_1P_K01 | — | C-2, C-4, C-5 | T-WF-1 | M-1 | S-1 |
Z_1P_A03/3.1_K02 Student jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym | Z_1P_K03 | — | C-2, C-3, C-4, C-5, C-1 | T-WF-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_W01 student posiada wiadomości dotyczące wpływu ćwiczeń na organizm człowieka a także zasad organizacji zajęć ruchowych. Potrafi scharakteryzować koncepcję zdrowia i zachowań prozdrowotnych. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe zagadnienia i pojęcia dotyczace edukacji prozdrowotnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_U01 potrafi poprawnie wykonywać elementy techniczne z wybranych dyscyplin sportowych, potrafi wskazać właściwe rozwiązania taktyczno-techniczne. | 2,0 | |
3,0 | - student posiada podstawowe umiejętności techniczne z zakresu różnych dyscyplin sportowych - ćwiczenia wykonuje z błedami technicznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_A03/3.1_K01 Student jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia - nie posiada wymaganej wiedzy o szeroko pojętej kulturze fizycznej |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotów do prozdrowotnego stylu życia. Jest gotów dobierać aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1P_A03/3.1_K02 Student jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym | 2,0 | - nie uczęszcza na zajęcia |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotów działać według zasad "fair play" zarówno na boisku, jak i w życiu codziennym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ricardo Canovas, Anatomia. ćwiczenia mięsni ciała., SBM Sp. z o.o., Warszawa, 2016, 1
- Seijas Guilermo, Anatomia. 100 ćwiczeń rozciągających., SBM Sp. z o.o., Warszawa, 2016, 1
- Wojnarowska Barbara, Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka., PWN, Warszawa, 2017, 1
- W. Osiński, Antropomotoryka, AWF Poznań, Poznań, 2018
Literatura dodatkowa
- S. Owczarek, Atlas ćwiczeń korekcyjnych, Korso, Mielec, 2016, 2
- R. Trześniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005
- Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, Poznań, 1998
- K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
- J.Talaga, Sprawność fizyczna ogólna - testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004
- A. Suchanowski, K. Okulczyk, Aktywnośc ruchowa adaptacyjna. Skrypt dla studentów, AWFiS w Gdańsku, Gdańsk, 2012
- Ken Ashwell, Anatomia ruchu. Podręcznik ćwiczeń, Alma Press, 2021
- K. Carr, Anatomia treningu funkcjonalnego, Vital, 2022
- M. Bronikowski, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF Poznań, Poznań, 2012
- M. Zadarko - Domaradzka, Edukacja zdrowotna-wybrane aspekty dla studentów i nauczycieli, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2020
- J. C. Santana, Trening Funkcjonalny, DB Publishing, Warszawa, 2017, 1