Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student powinien znać funkcje marketingu
C-2Student powinien znać działania konieczne do realizowania funkcji marketingu
C-3Student powinien stosować podstawowe narzędzia marketingu
C-4Student powinien oceniać przydatność narzędzi
C-5Student powinien być gotowym do etycznych zachowań w zakresie marketingu
C-6Student powinien znać terminologię związaną z marketingiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pozyskiwanie informacji o rynku2
T-A-2Analiza konsumentów a decyzje rynkowe2
T-A-3Segmentacja rynku2
T-A-4Tworzenie oferty2
T-A-5Projektowanie marki2
T-A-6Strategie cenowe – uwarunkowania2
T-A-7Tworzenie kanałów dystrybucji2
T-A-8Skuteczna i nieskuteczna komunikacja - determinanty2
T-A-9Środki reklamy i ich skuteczność4
T-A-10Public relations – tworzenie scenariuszy konferencji prasowych2
T-A-11Merchandising – tworzenie koncepcji promocji w miejscu sprzedaży2
T-A-12Sponsoring2
T-A-13Targi i wystawy – planowanie stanowiska wystawowego2
T-A-14Online i Offline - personalizowanie doświadczenia klienta2
T-A-15Business Model Canvas i określanie celów marketingowych4
T-A-16Pomiar wyników marketingowych4
T-A-17Tworzenie strategii marketingowych na różnych rynkach geograficznych4
T-A-18Etyka marketingu – debata oksfordzka2
T-A-19Żródła innowacji marketingowych1
45
wykłady
T-W-1Istota marketingu i jego funkcje w działalności podmiotów.2
T-W-2Badania marketingowe i pozyskiwanie informacji o rynku.2
T-W-3Analiza konsumentów i identyfikacja grup docelowych.2
T-W-4Segmentacja rynku.2
T-W-5Tworzenie oferty i ustalanie wartości produktu.2
T-W-6Projektowanie i zarządzanie marką.2
T-W-7Strategie cenowe i elastyczność cen.2
T-W-8Kanały dystrybucji i strategie dystrybucyjne.2
T-W-9Komunikacja marketingowa i promocja produktu.2
T-W-10Reklama.2
T-W-11Public relations.2
T-W-12Merchandising.2
T-W-13Sponsoring.2
T-W-14Targi i wystawy.2
T-W-15Telemarketing.2
T-W-16Sprzedaż osobista i budowanie relacji z klientami.2
T-W-17Marketing internetowy i e-commerce.2
T-W-18Analiza CANVAS i określanie celów marketingowych.2
T-W-19Zarządzanie marketingowe i strategiczne podejście do marketingu.2
T-W-20Pomiar wyników marketingowych.2
T-W-21Marketing międzynarodowy i globalne strategie marketingowe.2
T-W-22Etyka marketingu i odpowiedzialność społeczna.2
T-W-23Trendy i innowacje w dziedzinie marketingu.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie zadań i ćwiczeń29
76
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2egzamin2
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu25
74

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacją
M-2Dyskusja / debata
M-3Praca w grupach
M-4Ćwiczenia praktyczne
M-5Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny / test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B02/1.2_W01
Student zna i rozumie funkcje marketingu
Z_1P_W02, Z_1P_W04C-3, C-1T-W-1, T-A-14, T-W-3, T-W-19, T-A-15, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-W-21, T-W-11, T-W-18, T-W-20, T-W-10, T-W-15, T-W-16, T-W-12, T-W-17, T-W-2, T-W-14, T-W-5, T-W-9, T-W-23, T-W-22, T-W-8, T-W-4, T-W-13M-3, M-1, M-5, M-2, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B02/1.2_U01
Student potrafi przygotować plan marketingowy
Z_1P_U04, Z_1P_U03C-4, C-3, C-6, C-5T-W-23, T-W-18, T-A-14, T-A-9, T-A-12, T-W-12, T-A-16, T-W-15, T-A-15, T-W-20, T-W-1, T-W-13, T-A-11, T-A-10, T-A-2, T-W-11, T-W-17, T-A-5M-1, M-4S-1, S-2
Z_1P_B02/1.2_U02
Student potrafi stosować podstawowe narzędzia marketingu
Z_1P_U01, Z_1P_U03C-5, C-2, C-4, C-3, C-6T-A-6, T-A-15, T-A-19, T-A-1, T-A-17, T-A-5, T-A-14, T-A-12, T-A-13, T-A-10, T-A-18, T-A-2, T-A-11, T-A-4, T-A-9, T-A-3, T-A-8, T-A-7, T-A-16M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B02/1.2_K01
Student jest gotów do etycznych zachowań w zakresie działań marketingowych
Z_1P_K05C-4, C-3, C-5T-A-18, T-A-8, T-W-18M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B02/1.2_W01
Student zna i rozumie funkcje marketingu
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie funkcje marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B02/1.2_U01
Student potrafi przygotować plan marketingowy
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu stosuje terminologię typową dla marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1P_B02/1.2_U02
Student potrafi stosować podstawowe narzędzia marketingu
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu stoduje narzędzia marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B02/1.2_K01
Student jest gotów do etycznych zachowań w zakresie działań marketingowych
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do etycznych zachowań w zakresie działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ryciak, Mariusz, Markethic : jak prowadzić etyczny marketing bez obawy, że zyski spadną?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2022
  2. Błażewicz, Grzegorz, Marketing automation : w kierunku sztucznej inteligencji i hiperpersonalizacji, PWN, Warszawa, 2021
  3. Kotler, Philip; Kartajaya, Hermawan; Setiawan, Iwan., Marketing 4.0: era cyfrowa, MT Biznes., Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Królewski, Jarosław, E-marketing, PWN, Warszawa, 2016, Bibl.Wydz.Ekonomicznego
  2. Hernik, Joanna, Nomen omen: Recent trends in company names, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 2019, 53 (2) s. 25-35

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pozyskiwanie informacji o rynku2
T-A-2Analiza konsumentów a decyzje rynkowe2
T-A-3Segmentacja rynku2
T-A-4Tworzenie oferty2
T-A-5Projektowanie marki2
T-A-6Strategie cenowe – uwarunkowania2
T-A-7Tworzenie kanałów dystrybucji2
T-A-8Skuteczna i nieskuteczna komunikacja - determinanty2
T-A-9Środki reklamy i ich skuteczność4
T-A-10Public relations – tworzenie scenariuszy konferencji prasowych2
T-A-11Merchandising – tworzenie koncepcji promocji w miejscu sprzedaży2
T-A-12Sponsoring2
T-A-13Targi i wystawy – planowanie stanowiska wystawowego2
T-A-14Online i Offline - personalizowanie doświadczenia klienta2
T-A-15Business Model Canvas i określanie celów marketingowych4
T-A-16Pomiar wyników marketingowych4
T-A-17Tworzenie strategii marketingowych na różnych rynkach geograficznych4
T-A-18Etyka marketingu – debata oksfordzka2
T-A-19Żródła innowacji marketingowych1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota marketingu i jego funkcje w działalności podmiotów.2
T-W-2Badania marketingowe i pozyskiwanie informacji o rynku.2
T-W-3Analiza konsumentów i identyfikacja grup docelowych.2
T-W-4Segmentacja rynku.2
T-W-5Tworzenie oferty i ustalanie wartości produktu.2
T-W-6Projektowanie i zarządzanie marką.2
T-W-7Strategie cenowe i elastyczność cen.2
T-W-8Kanały dystrybucji i strategie dystrybucyjne.2
T-W-9Komunikacja marketingowa i promocja produktu.2
T-W-10Reklama.2
T-W-11Public relations.2
T-W-12Merchandising.2
T-W-13Sponsoring.2
T-W-14Targi i wystawy.2
T-W-15Telemarketing.2
T-W-16Sprzedaż osobista i budowanie relacji z klientami.2
T-W-17Marketing internetowy i e-commerce.2
T-W-18Analiza CANVAS i określanie celów marketingowych.2
T-W-19Zarządzanie marketingowe i strategiczne podejście do marketingu.2
T-W-20Pomiar wyników marketingowych.2
T-W-21Marketing międzynarodowy i globalne strategie marketingowe.2
T-W-22Etyka marketingu i odpowiedzialność społeczna.2
T-W-23Trendy i innowacje w dziedzinie marketingu.1
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2konsultacje2
A-A-3przygotowanie zadań i ćwiczeń29
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2egzamin2
A-W-3konsultacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu25
74
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B02/1.2_W01Student zna i rozumie funkcje marketingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W04Absolwent zna i rozumie fakty i zjawiska związane z zarządzaniem organizacjami, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Student powinien stosować podstawowe narzędzia marketingu
C-1Student powinien znać funkcje marketingu
Treści programoweT-W-1Istota marketingu i jego funkcje w działalności podmiotów.
T-A-14Online i Offline - personalizowanie doświadczenia klienta
T-W-3Analiza konsumentów i identyfikacja grup docelowych.
T-W-19Zarządzanie marketingowe i strategiczne podejście do marketingu.
T-A-15Business Model Canvas i określanie celów marketingowych
T-A-2Analiza konsumentów a decyzje rynkowe
T-W-6Projektowanie i zarządzanie marką.
T-W-7Strategie cenowe i elastyczność cen.
T-W-21Marketing międzynarodowy i globalne strategie marketingowe.
T-W-11Public relations.
T-W-18Analiza CANVAS i określanie celów marketingowych.
T-W-20Pomiar wyników marketingowych.
T-W-10Reklama.
T-W-15Telemarketing.
T-W-16Sprzedaż osobista i budowanie relacji z klientami.
T-W-12Merchandising.
T-W-17Marketing internetowy i e-commerce.
T-W-2Badania marketingowe i pozyskiwanie informacji o rynku.
T-W-14Targi i wystawy.
T-W-5Tworzenie oferty i ustalanie wartości produktu.
T-W-9Komunikacja marketingowa i promocja produktu.
T-W-23Trendy i innowacje w dziedzinie marketingu.
T-W-22Etyka marketingu i odpowiedzialność społeczna.
T-W-8Kanały dystrybucji i strategie dystrybucyjne.
T-W-4Segmentacja rynku.
T-W-13Sponsoring.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład z prezentacją
M-5Film
M-2Dyskusja / debata
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny / test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna i rozumie funkcje marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B02/1.2_U01Student potrafi przygotować plan marketingowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-4Student powinien oceniać przydatność narzędzi
C-3Student powinien stosować podstawowe narzędzia marketingu
C-6Student powinien znać terminologię związaną z marketingiem
C-5Student powinien być gotowym do etycznych zachowań w zakresie marketingu
Treści programoweT-W-23Trendy i innowacje w dziedzinie marketingu.
T-W-18Analiza CANVAS i określanie celów marketingowych.
T-A-14Online i Offline - personalizowanie doświadczenia klienta
T-A-9Środki reklamy i ich skuteczność
T-A-12Sponsoring
T-W-12Merchandising.
T-A-16Pomiar wyników marketingowych
T-W-15Telemarketing.
T-A-15Business Model Canvas i określanie celów marketingowych
T-W-20Pomiar wyników marketingowych.
T-W-1Istota marketingu i jego funkcje w działalności podmiotów.
T-W-13Sponsoring.
T-A-11Merchandising – tworzenie koncepcji promocji w miejscu sprzedaży
T-A-10Public relations – tworzenie scenariuszy konferencji prasowych
T-A-2Analiza konsumentów a decyzje rynkowe
T-W-11Public relations.
T-W-17Marketing internetowy i e-commerce.
T-A-5Projektowanie marki
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacją
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu stosuje terminologię typową dla marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B02/1.2_U02Student potrafi stosować podstawowe narzędzia marketingu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-5Student powinien być gotowym do etycznych zachowań w zakresie marketingu
C-2Student powinien znać działania konieczne do realizowania funkcji marketingu
C-4Student powinien oceniać przydatność narzędzi
C-3Student powinien stosować podstawowe narzędzia marketingu
C-6Student powinien znać terminologię związaną z marketingiem
Treści programoweT-A-6Strategie cenowe – uwarunkowania
T-A-15Business Model Canvas i określanie celów marketingowych
T-A-19Żródła innowacji marketingowych
T-A-1Pozyskiwanie informacji o rynku
T-A-17Tworzenie strategii marketingowych na różnych rynkach geograficznych
T-A-5Projektowanie marki
T-A-14Online i Offline - personalizowanie doświadczenia klienta
T-A-12Sponsoring
T-A-13Targi i wystawy – planowanie stanowiska wystawowego
T-A-10Public relations – tworzenie scenariuszy konferencji prasowych
T-A-18Etyka marketingu – debata oksfordzka
T-A-2Analiza konsumentów a decyzje rynkowe
T-A-11Merchandising – tworzenie koncepcji promocji w miejscu sprzedaży
T-A-4Tworzenie oferty
T-A-9Środki reklamy i ich skuteczność
T-A-3Segmentacja rynku
T-A-8Skuteczna i nieskuteczna komunikacja - determinanty
T-A-7Tworzenie kanałów dystrybucji
T-A-16Pomiar wyników marketingowych
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia praktyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu stoduje narzędzia marketingu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B02/1.2_K01Student jest gotów do etycznych zachowań w zakresie działań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Cel przedmiotuC-4Student powinien oceniać przydatność narzędzi
C-3Student powinien stosować podstawowe narzędzia marketingu
C-5Student powinien być gotowym do etycznych zachowań w zakresie marketingu
Treści programoweT-A-18Etyka marketingu – debata oksfordzka
T-A-8Skuteczna i nieskuteczna komunikacja - determinanty
T-W-18Analiza CANVAS i określanie celów marketingowych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja / debata
M-3Praca w grupach
M-1Wykład z prezentacją
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczenia
S-2Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do etycznych zachowań w zakresie działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0