Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami zarządzania oraz funkcjami kierowniczymi.
C-2Przedstawienie trendów i wyzwań w dziedzinie zarządzania, umożliwiające rozwinięcie świadomości i zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności analitycznych, które są niezbędne dla skutecznego zarządzania: analizy sytuacji organizacyjnej, identyfikacji problemów, diagnozy przyczyn, formułowania wniosków i rekomendacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja problemów zarządczych w organizacji3
T-A-2Analiza otoczenia organizacji6
T-A-3Etyczny kontekst zarządzania3
T-A-4Ustalanie przyczyn problemów w organizacji3
T-A-5Podejmowanie decyzji6
T-A-6Kolokwium3
T-A-7Planowanie3
T-A-8Tworzenie i zmiana struktury organizacyjnej6
T-A-9Zarządzanie zmianą organizacyjną3
T-A-10Motywowanie pracowników3
T-A-11Kontrolowanie jakości6
45
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania: pojęcie i cele zarządzania, role i umiejętności menedżerów, trendy i wyzwania w zarządzaniu3
T-W-2Organizacja i i jej kontekst środowiskowy: otoczenie, etyka i globalizacja9
T-W-3Ewolucja nauk o zarządzaniu3
T-W-4Planowanie w organizacji3
T-W-5Procesy decyzyjne w organizacji3
T-W-6Organizowanie przedsiębiorstwa6
T-W-7Zarządzanie zmianą w organizacji3
T-W-8Podstawy przewodzenia i motywowania6
T-W-9Zarządzanie komunikacją3
T-W-10Kontrolowanie3
T-W-11Zarządzanie operacjami3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2konsultacje2
A-A-3przeprowadzenie badań własnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-4przygotowanie do zajęć9
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2egzamin2
A-W-3konsultacje2
A-W-4studiowanie zalecanej literatury8
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena formująca: Sprawozadanie z wykonanych zadań problemowych w zakresie przyjętych rozwiązań
S-4Ocena formująca: Ocena z prezentacji z wykonanej kontroli jakości
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń audytoryjnych wystawiona na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowego oraz oceny z prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B01/1.1_W01
Rozumie związki między działaniami zarządczymi w organizacjach
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1
Z_1P_B01/1.1_W02
Ma wiedzę o kluczowych koncepcjach, teoriach i narzędziach zarządzania
Z_1P_W02, Z_1P_W01C-2T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-11M-1, M-2S-1
Z_1P_B01/1.1_W03
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Z_1P_W01, Z_1P_W02C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B01/1.1_U01
Potrafi rozpoznać i diagnozować problemy zarządcze, identyfikować obszary wymagające działań zarządczych oraz podejmować decyzje w zakresie tych działań.
Z_1P_U04, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U07C-3T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-6M-3, M-4S-3, S-2, S-5, S-4
Z_1P_B01/1.1_U02
Potrafi identyfikować i analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na organizację.
Z_1P_U03, Z_1P_U04C-3T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_B01/1.1_K01
Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z wartościami organizacji i normami społecznymi oraz do poszukiwania wiedzy z różnych źródeł w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych
Z_1P_K05, Z_1P_K02C-2, C-3T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-9M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B01/1.1_W01
Rozumie związki między działaniami zarządczymi w organizacjach
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcje zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji
Z_1P_B01/1.1_W02
Ma wiedzę o kluczowych koncepcjach, teoriach i narzędziach zarządzania
2,0Student ma poważne braki w wiedzy na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Nie jest w stanie wykazać się wystarczającym zrozumieniem i znajomością tych tematów
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Jest w stanie przedstawić pewne podstawowe informacje, ale może mieć trudności w pogłębianiu swojej wiedzy i wskazaniiu jej zastosowań w praktyce.
3,5Student posiada solidną wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić szeroki zakres informacji i wykazuje zrozumienie tych tematów.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić i wyjaśnić teorie i zastosowania w sposób jasny i konkretny. Wykazuje umiejętność analizy i oceny różnych koncepcji i narzędzi.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi precyzyjnie i wnikliwie analizować i wyjaśniać różnorodne aspekty zarządzania. Wykazuje umiejętność krytycznego myślenia i zastosowania wiedzy w praktycznych sytuacjach.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić zaawansowane i dogłębne analizy oraz wnioski. Wykazuje się doskonałym zrozumieniem i elastycznością w stosowaniu tej wiedzy w różnych kontekstach zarządzania.
Z_1P_B01/1.1_W03
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
2,0Student posiada ograniczoną lub brakującą wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej zależności z otoczeniem. Nie wykazuje zrozumienia wpływu otoczenia na organizację.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej związku z otoczeniem. Jest w stanie przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w analizie i zrozumieniu złożoności tych zagadnień.
3,5Student posiada solidną wiedzę na temat kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi przedstawić związki między organizacją a jej otoczeniem i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu głębszej analizy.
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi analizować i oceniać związki między organizacją a jej otoczeniem, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania.
4,5Student posiada bardzo dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi dokładnie analizować i interpretować te zależności, uwzględniając różnorodne czynniki i ich wpływ na działania organizacji.
5,0Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie kompleksowości organizacji i jej relacji z otoczeniem. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ otoczenia na organizację, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B01/1.1_U01
Potrafi rozpoznać i diagnozować problemy zarządcze, identyfikować obszary wymagające działań zarządczych oraz podejmować decyzje w zakresie tych działań.
2,0Student ma poważne trudności w rozpoznawaniu i diagnozowaniu problemów zarządczych oraz identyfikowaniu obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje niewłaściwe decyzje lub nie podejmuje żadnych działań w odpowiednim zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,0Student posiada podstawową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5Student wykazuje umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych na solidnym poziomie oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje trafne decyzje z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne i kreatywne decyzje, wykorzystując różnorodne narzędzia i metody w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
5,0Student posiada wyjątkową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne, innowacyjne i strategiczne decyzje, wykorzystując zaawansowane narzędzia i metody, a także wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi.
Z_1P_B01/1.1_U02
Potrafi identyfikować i analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na organizację.
2,0Student ma trudności w identyfikowaniu i analizowaniu wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Nie wykazuje zrozumienia tych zależności lub popełnia poważne błędy w analizie.
3,0Student posiada podstawową umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w głębszej analizie i zrozumieniu tych zależności.
3,5Student posiada solidną umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić związki między tymi czynnikami a organizacją i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu umiejętności głębszej analizy.
4,0Student wykazuje dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi dokładnie analizować i oceniać te zależności, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, interpretować i prognozować wpływ tych czynników na działania organizacji, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.
5,0Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ tych czynników, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_B01/1.1_K01
Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z wartościami organizacji i normami społecznymi oraz do poszukiwania wiedzy z różnych źródeł w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych
2,0Student ma trudności w rozumieniu i stosowaniu wartości organizacji oraz norm społecznych. Nie jest w stanie efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i nie podejmuje działań zgodnych z wartościami organizacji.
3,0Student posiada podstawową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł, ale może mieć ograniczone umiejętności w zastosowaniu tych wartości i norm w praktycznych sytuacjach organizacyjnych.
3,5Student wykazuje umiejętność rozumienia i stosowania wartości organizacji oraz norm społecznych na zadowalającym poziomie. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i włączać ją w rozwiązywanie problemów organizacyjnych, choć może potrzebować wsparcia w bardziej skomplikowanych sytuacjach.
4,0Student posiada dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i skutecznie ją wykorzystywać do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi systematycznie poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w kreatywny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając kontekst społeczny.
5,0Student posiada wyjątkową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi na bieżąco poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w innowacyjny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając szeroki kontekst społeczny i etyczny.

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2020, IBUK Libra; można korzystać z wydań wcześniejszych (od 2015 r.)
  2. Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
  3. Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań wcześniejszych

Literatura dodatkowa

  1. Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym., PWE, Warszawa, 2014
  2. Opracowanie zbiorowe, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia., Wolters Kluwer, 2012
  3. Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
  4. Combe Colin, Introduction to managemnt, Glasgow Caledonian University, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja problemów zarządczych w organizacji3
T-A-2Analiza otoczenia organizacji6
T-A-3Etyczny kontekst zarządzania3
T-A-4Ustalanie przyczyn problemów w organizacji3
T-A-5Podejmowanie decyzji6
T-A-6Kolokwium3
T-A-7Planowanie3
T-A-8Tworzenie i zmiana struktury organizacyjnej6
T-A-9Zarządzanie zmianą organizacyjną3
T-A-10Motywowanie pracowników3
T-A-11Kontrolowanie jakości6
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania: pojęcie i cele zarządzania, role i umiejętności menedżerów, trendy i wyzwania w zarządzaniu3
T-W-2Organizacja i i jej kontekst środowiskowy: otoczenie, etyka i globalizacja9
T-W-3Ewolucja nauk o zarządzaniu3
T-W-4Planowanie w organizacji3
T-W-5Procesy decyzyjne w organizacji3
T-W-6Organizowanie przedsiębiorstwa6
T-W-7Zarządzanie zmianą w organizacji3
T-W-8Podstawy przewodzenia i motywowania6
T-W-9Zarządzanie komunikacją3
T-W-10Kontrolowanie3
T-W-11Zarządzanie operacjami3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2konsultacje2
A-A-3przeprowadzenie badań własnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-4przygotowanie do zajęć9
A-A-5przygotowanie do kolokwium9
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2egzamin2
A-W-3konsultacje2
A-W-4studiowanie zalecanej literatury8
A-W-5przygotowanie do egzaminu18
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_W01Rozumie związki między działaniami zarządczymi w organizacjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami zarządzania oraz funkcjami kierowniczymi.
Treści programoweT-W-8Podstawy przewodzenia i motywowania
T-W-6Organizowanie przedsiębiorstwa
T-W-4Planowanie w organizacji
T-W-10Kontrolowanie
T-W-5Procesy decyzyjne w organizacji
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania: pojęcie i cele zarządzania, role i umiejętności menedżerów, trendy i wyzwania w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcje zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_W02Ma wiedzę o kluczowych koncepcjach, teoriach i narzędziach zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie trendów i wyzwań w dziedzinie zarządzania, umożliwiające rozwinięcie świadomości i zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego.
Treści programoweT-W-7Zarządzanie zmianą w organizacji
T-W-3Ewolucja nauk o zarządzaniu
T-W-9Zarządzanie komunikacją
T-W-11Zarządzanie operacjami
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma poważne braki w wiedzy na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Nie jest w stanie wykazać się wystarczającym zrozumieniem i znajomością tych tematów
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Jest w stanie przedstawić pewne podstawowe informacje, ale może mieć trudności w pogłębianiu swojej wiedzy i wskazaniiu jej zastosowań w praktyce.
3,5Student posiada solidną wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić szeroki zakres informacji i wykazuje zrozumienie tych tematów.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić i wyjaśnić teorie i zastosowania w sposób jasny i konkretny. Wykazuje umiejętność analizy i oceny różnych koncepcji i narzędzi.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi precyzyjnie i wnikliwie analizować i wyjaśniać różnorodne aspekty zarządzania. Wykazuje umiejętność krytycznego myślenia i zastosowania wiedzy w praktycznych sytuacjach.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić zaawansowane i dogłębne analizy oraz wnioski. Wykazuje się doskonałym zrozumieniem i elastycznością w stosowaniu tej wiedzy w różnych kontekstach zarządzania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_W03Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W01Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie, wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę z zakresu dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwe dla programu studiów
Z_1P_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy w działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami zarządzania oraz funkcjami kierowniczymi.
C-2Przedstawienie trendów i wyzwań w dziedzinie zarządzania, umożliwiające rozwinięcie świadomości i zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego.
Treści programoweT-W-6Organizowanie przedsiębiorstwa
T-W-2Organizacja i i jej kontekst środowiskowy: otoczenie, etyka i globalizacja
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania: pojęcie i cele zarządzania, role i umiejętności menedżerów, trendy i wyzwania w zarządzaniu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada ograniczoną lub brakującą wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej zależności z otoczeniem. Nie wykazuje zrozumienia wpływu otoczenia na organizację.
3,0Student posiada podstawową wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej związku z otoczeniem. Jest w stanie przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w analizie i zrozumieniu złożoności tych zagadnień.
3,5Student posiada solidną wiedzę na temat kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi przedstawić związki między organizacją a jej otoczeniem i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu głębszej analizy.
4,0Student wykazuje dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi analizować i oceniać związki między organizacją a jej otoczeniem, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania.
4,5Student posiada bardzo dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi dokładnie analizować i interpretować te zależności, uwzględniając różnorodne czynniki i ich wpływ na działania organizacji.
5,0Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie kompleksowości organizacji i jej relacji z otoczeniem. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ otoczenia na organizację, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_U01Potrafi rozpoznać i diagnozować problemy zarządcze, identyfikować obszary wymagające działań zarządczych oraz podejmować decyzje w zakresie tych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Z_1P_U02Absolwent potrafi rozwiązywać problemy i wykonywać zadania z zakresu zarządzania poprzez właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, a także poprzez dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Z_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U07Absolwent potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analitycznych, które są niezbędne dla skutecznego zarządzania: analizy sytuacji organizacyjnej, identyfikacji problemów, diagnozy przyczyn, formułowania wniosków i rekomendacji.
Treści programoweT-A-5Podejmowanie decyzji
T-A-10Motywowanie pracowników
T-A-11Kontrolowanie jakości
T-A-4Ustalanie przyczyn problemów w organizacji
T-A-1Identyfikacja problemów zarządczych w organizacji
T-A-7Planowanie
T-A-8Tworzenie i zmiana struktury organizacyjnej
T-A-6Kolokwium
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozadanie z wykonanych zadań problemowych w zakresie przyjętych rozwiązań
S-2Ocena formująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń audytoryjnych wystawiona na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowego oraz oceny z prezentacji
S-4Ocena formująca: Ocena z prezentacji z wykonanej kontroli jakości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma poważne trudności w rozpoznawaniu i diagnozowaniu problemów zarządczych oraz identyfikowaniu obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje niewłaściwe decyzje lub nie podejmuje żadnych działań w odpowiednim zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,0Student posiada podstawową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
3,5Student wykazuje umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych na solidnym poziomie oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
4,0Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje trafne decyzje z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne i kreatywne decyzje, wykorzystując różnorodne narzędzia i metody w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych.
5,0Student posiada wyjątkową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne, innowacyjne i strategiczne decyzje, wykorzystując zaawansowane narzędzia i metody, a także wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_U02Potrafi identyfikować i analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na organizację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U03Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania problemów oraz wykonywania zadań typowych dla działalności zawodowej związanej z zarządzaniem organizacjami
Z_1P_U04Absolwent potrafi komunikować się ze współpracownikami i otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analitycznych, które są niezbędne dla skutecznego zarządzania: analizy sytuacji organizacyjnej, identyfikacji problemów, diagnozy przyczyn, formułowania wniosków i rekomendacji.
Treści programoweT-A-2Analiza otoczenia organizacji
T-A-8Tworzenie i zmiana struktury organizacyjnej
T-A-9Zarządzanie zmianą organizacyjną
T-A-3Etyczny kontekst zarządzania
T-A-6Kolokwium
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozadanie z wykonanych zadań problemowych w zakresie przyjętych rozwiązań
S-2Ocena formująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma trudności w identyfikowaniu i analizowaniu wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Nie wykazuje zrozumienia tych zależności lub popełnia poważne błędy w analizie.
3,0Student posiada podstawową umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w głębszej analizie i zrozumieniu tych zależności.
3,5Student posiada solidną umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić związki między tymi czynnikami a organizacją i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu umiejętności głębszej analizy.
4,0Student wykazuje dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi dokładnie analizować i oceniać te zależności, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania.
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, interpretować i prognozować wpływ tych czynników na działania organizacji, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.
5,0Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ tych czynników, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_B01/1.1_K01Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z wartościami organizacji i normami społecznymi oraz do poszukiwania wiedzy z różnych źródeł w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K05Absolwent jest gotów dbać o prestiż zawodu poprzez przestrzeganie etyki zawodowej oraz poszanowanie dorobku i tradycji zawodowych
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie trendów i wyzwań w dziedzinie zarządzania, umożliwiające rozwinięcie świadomości i zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego.
C-3Ukształtowanie umiejętności analitycznych, które są niezbędne dla skutecznego zarządzania: analizy sytuacji organizacyjnej, identyfikacji problemów, diagnozy przyczyn, formułowania wniosków i rekomendacji.
Treści programoweT-A-3Etyczny kontekst zarządzania
T-A-5Podejmowanie decyzji
T-A-10Motywowanie pracowników
T-A-9Zarządzanie zmianą organizacyjną
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozadanie z wykonanych zadań problemowych w zakresie przyjętych rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma trudności w rozumieniu i stosowaniu wartości organizacji oraz norm społecznych. Nie jest w stanie efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i nie podejmuje działań zgodnych z wartościami organizacji.
3,0Student posiada podstawową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł, ale może mieć ograniczone umiejętności w zastosowaniu tych wartości i norm w praktycznych sytuacjach organizacyjnych.
3,5Student wykazuje umiejętność rozumienia i stosowania wartości organizacji oraz norm społecznych na zadowalającym poziomie. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i włączać ją w rozwiązywanie problemów organizacyjnych, choć może potrzebować wsparcia w bardziej skomplikowanych sytuacjach.
4,0Student posiada dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i skutecznie ją wykorzystywać do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami.
4,5Student wykazuje bardzo dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi systematycznie poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w kreatywny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając kontekst społeczny.
5,0Student posiada wyjątkową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi na bieżąco poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w innowacyjny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając szeroki kontekst społeczny i etyczny.