Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, celami zarządzania oraz funkcjami kierowniczymi. |
C-2 | Przedstawienie trendów i wyzwań w dziedzinie zarządzania, umożliwiające rozwinięcie świadomości i zrozumienia zmieniającego się środowiska biznesowego. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności analitycznych, które są niezbędne dla skutecznego zarządzania: analizy sytuacji organizacyjnej, identyfikacji problemów, diagnozy przyczyn, formułowania wniosków i rekomendacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja problemów zarządczych w organizacji | 3 |
T-A-2 | Analiza otoczenia organizacji | 6 |
T-A-3 | Etyczny kontekst zarządzania | 3 |
T-A-4 | Ustalanie przyczyn problemów w organizacji | 3 |
T-A-5 | Podejmowanie decyzji | 6 |
T-A-6 | Kolokwium | 3 |
T-A-7 | Planowanie | 3 |
T-A-8 | Tworzenie i zmiana struktury organizacyjnej | 6 |
T-A-9 | Zarządzanie zmianą organizacyjną | 3 |
T-A-10 | Motywowanie pracowników | 3 |
T-A-11 | Kontrolowanie jakości | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zarządzania: pojęcie i cele zarządzania, role i umiejętności menedżerów, trendy i wyzwania w zarządzaniu | 3 |
T-W-2 | Organizacja i i jej kontekst środowiskowy: otoczenie, etyka i globalizacja | 9 |
T-W-3 | Ewolucja nauk o zarządzaniu | 3 |
T-W-4 | Planowanie w organizacji | 3 |
T-W-5 | Procesy decyzyjne w organizacji | 3 |
T-W-6 | Organizowanie przedsiębiorstwa | 6 |
T-W-7 | Zarządzanie zmianą w organizacji | 3 |
T-W-8 | Podstawy przewodzenia i motywowania | 6 |
T-W-9 | Zarządzanie komunikacją | 3 |
T-W-10 | Kontrolowanie | 3 |
T-W-11 | Zarządzanie operacjami | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | konsultacje | 2 |
A-A-3 | przeprowadzenie badań własnych oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do zajęć | 9 |
A-A-5 | przygotowanie do kolokwium | 9 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-W-2 | egzamin | 2 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
A-W-4 | studiowanie zalecanej literatury | 8 |
A-W-5 | przygotowanie do egzaminu | 18 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozadanie z wykonanych zadań problemowych w zakresie przyjętych rozwiązań |
S-4 | Ocena formująca: Ocena z prezentacji z wykonanej kontroli jakości |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z ćwiczeń audytoryjnych wystawiona na podstawie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń, kolokwium zaliczeniowego oraz oceny z prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_W01 Rozumie związki między działaniami zarządczymi w organizacjach | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_B01/1.1_W02 Ma wiedzę o kluczowych koncepcjach, teoriach i narzędziach zarządzania | Z_1P_W02, Z_1P_W01 | — | C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-9, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1P_B01/1.1_W03 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | Z_1P_W01, Z_1P_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_U01 Potrafi rozpoznać i diagnozować problemy zarządcze, identyfikować obszary wymagające działań zarządczych oraz podejmować decyzje w zakresie tych działań. | Z_1P_U04, Z_1P_U02, Z_1P_U03, Z_1P_U07 | — | C-3 | T-A-5, T-A-10, T-A-11, T-A-4, T-A-1, T-A-7, T-A-8, T-A-6 | M-3, M-4 | S-3, S-2, S-5, S-4 |
Z_1P_B01/1.1_U02 Potrafi identyfikować i analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na organizację. | Z_1P_U03, Z_1P_U04 | — | C-3 | T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-A-6 | M-3, M-4 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_K01 Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z wartościami organizacji i normami społecznymi oraz do poszukiwania wiedzy z różnych źródeł w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych | Z_1P_K05, Z_1P_K02 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-5, T-A-10, T-A-9 | M-4, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_W01 Rozumie związki między działaniami zarządczymi w organizacjach | 2,0 | Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy | |
3,5 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli | |
4,0 | Dobra wiedza, potrafi definiować funkcje zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji | |
5,0 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji | |
Z_1P_B01/1.1_W02 Ma wiedzę o kluczowych koncepcjach, teoriach i narzędziach zarządzania | 2,0 | Student ma poważne braki w wiedzy na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Nie jest w stanie wykazać się wystarczającym zrozumieniem i znajomością tych tematów |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Jest w stanie przedstawić pewne podstawowe informacje, ale może mieć trudności w pogłębianiu swojej wiedzy i wskazaniiu jej zastosowań w praktyce. | |
3,5 | Student posiada solidną wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić szeroki zakres informacji i wykazuje zrozumienie tych tematów. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić i wyjaśnić teorie i zastosowania w sposób jasny i konkretny. Wykazuje umiejętność analizy i oceny różnych koncepcji i narzędzi. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi precyzyjnie i wnikliwie analizować i wyjaśniać różnorodne aspekty zarządzania. Wykazuje umiejętność krytycznego myślenia i zastosowania wiedzy w praktycznych sytuacjach. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych koncepcji, teorii i narzędzi zarządzania. Potrafi przedstawić zaawansowane i dogłębne analizy oraz wnioski. Wykazuje się doskonałym zrozumieniem i elastycznością w stosowaniu tej wiedzy w różnych kontekstach zarządzania. | |
Z_1P_B01/1.1_W03 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | 2,0 | Student posiada ograniczoną lub brakującą wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej zależności z otoczeniem. Nie wykazuje zrozumienia wpływu otoczenia na organizację. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat kompleksowości organizacji i jej związku z otoczeniem. Jest w stanie przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w analizie i zrozumieniu złożoności tych zagadnień. | |
3,5 | Student posiada solidną wiedzę na temat kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi przedstawić związki między organizacją a jej otoczeniem i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu głębszej analizy. | |
4,0 | Student wykazuje dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi analizować i oceniać związki między organizacją a jej otoczeniem, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobre zrozumienie kompleksowości organizacji i wpływu otoczenia na nią. Potrafi dokładnie analizować i interpretować te zależności, uwzględniając różnorodne czynniki i ich wpływ na działania organizacji. | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie kompleksowości organizacji i jej relacji z otoczeniem. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ otoczenia na organizację, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_U01 Potrafi rozpoznać i diagnozować problemy zarządcze, identyfikować obszary wymagające działań zarządczych oraz podejmować decyzje w zakresie tych działań. | 2,0 | Student ma poważne trudności w rozpoznawaniu i diagnozowaniu problemów zarządczych oraz identyfikowaniu obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje niewłaściwe decyzje lub nie podejmuje żadnych działań w odpowiednim zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych na solidnym poziomie oraz podejmuje decyzje z nimi związane w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych oraz podejmuje trafne decyzje z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi. | |
4,5 | Student wykazuje bardzo dobrą umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne i kreatywne decyzje, wykorzystując różnorodne narzędzia i metody w zakresie planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych. | |
5,0 | Student posiada wyjątkową umiejętność rozpoznawania i diagnozowania problemów zarządczych oraz identyfikowania obszarów wymagających działań zarządczych. Podejmuje trafne, innowacyjne i strategiczne decyzje, wykorzystując zaawansowane narzędzia i metody, a także wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi. | |
Z_1P_B01/1.1_U02 Potrafi identyfikować i analizować wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na organizację. | 2,0 | Student ma trudności w identyfikowaniu i analizowaniu wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Nie wykazuje zrozumienia tych zależności lub popełnia poważne błędy w analizie. |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić pewne ogólne informacje, ale może mieć trudności w głębszej analizie i zrozumieniu tych zależności. | |
3,5 | Student posiada solidną umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi przedstawić związki między tymi czynnikami a organizacją i wykazuje ogólne zrozumienie tych interakcji, choć może brakować mu umiejętności głębszej analizy. | |
4,0 | Student wykazuje dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi dokładnie analizować i oceniać te zależności, uwzględniając różne czynniki i ich wzajemne powiązania. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, interpretować i prognozować wpływ tych czynników na działania organizacji, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje. | |
5,0 | Student wykazuje wyjątkowo dogłębne zrozumienie identyfikowania i analizowania wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na organizację. Potrafi kompleksowo analizować, oceniać i prognozować wpływ tych czynników, uwzględniając różnorodne czynniki i sytuacje. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_B01/1.1_K01 Student jest gotowy do podejmowania działań zgodnych z wartościami organizacji i normami społecznymi oraz do poszukiwania wiedzy z różnych źródeł w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych | 2,0 | Student ma trudności w rozumieniu i stosowaniu wartości organizacji oraz norm społecznych. Nie jest w stanie efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i nie podejmuje działań zgodnych z wartościami organizacji. |
3,0 | Student posiada podstawową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł, ale może mieć ograniczone umiejętności w zastosowaniu tych wartości i norm w praktycznych sytuacjach organizacyjnych. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętność rozumienia i stosowania wartości organizacji oraz norm społecznych na zadowalającym poziomie. Potrafi poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i włączać ją w rozwiązywanie problemów organizacyjnych, choć może potrzebować wsparcia w bardziej skomplikowanych sytuacjach. | |
4,0 | Student posiada dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi efektywnie poszukiwać wiedzy z różnych źródeł i skutecznie ją wykorzystywać do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami. | |
4,5 | Student wykazuje bardzo dobrą świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi systematycznie poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w kreatywny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając kontekst społeczny. | |
5,0 | Student posiada wyjątkową świadomość wartości organizacji oraz norm społecznych. Potrafi na bieżąco poszukiwać i analizować wiedzę z różnych źródeł, wykorzystując ją w innowacyjny sposób do rozwiązywania problemów organizacyjnych. Podejmuje działania zgodne z wartościami i normami, uwzględniając szeroki kontekst społeczny i etyczny. |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2020, IBUK Libra; można korzystać z wydań wcześniejszych (od 2015 r.)
- Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
- Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań wcześniejszych
Literatura dodatkowa
- Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym., PWE, Warszawa, 2014
- Opracowanie zbiorowe, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia., Wolters Kluwer, 2012
- Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
- Combe Colin, Introduction to managemnt, Glasgow Caledonian University, 2020