Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy

Sylabus przedmiotu Filozofia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Filozofia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1w zakresie wiedzy: brak
W-2w zakresie umiejętności: analiza tekstów oraz umiejętność uczestniczenia w dyskusji
W-3w zakresie kompetencji społecznych: umiejętność pracy w grupie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uczestnicy znają podstawowe koncepcje filozoficzne.
C-2Uczestnicy rozumieją potrzebę poszukiwań filozoficznych i rozwoju filozoficznego myślenia.
C-3Uczestnicy rozumieją rolę filozofii w kształtowaniu postaw poznawczych, światopoglądowych i moralnych.
C-4Studenci są gotowi do budowania argumentów w dyskusjach światopoglądowych i moralnych.
C-5Uczestnicy rekonstruują argumentacje i rozpoznają ich przesłanki normatywne i światopoglądowe.
C-6Uczestnicy są gotówi do konstruowania opartej o argumenty wypowiedzi ustnej, dyskutowania i pracy w zespole.
C-7Uczestnicy są gotowi do pracy własnej z tekstem, umiejętnie zauważają i hierarchizują problemy filozoficzne, precyzyjne je prezetują w formie werbalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny.6
T-W-2Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga.3
T-W-3Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta.9
T-W-4Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm.6
T-W-5Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji.6
T-W-6Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny.6
T-W-7Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny.3
T-W-8Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza).3
T-W-9Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zapoznanie się z literaturą przedmiotową13
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2analiza testów filzoficznych
M-3praca w grupach nad przygotowaniem posteru
M-4dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywny udział w dyskusji aktywna praca w grupie przygotowanie posteru
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_W01
Absolwent zna i rozumie koncepcje filozoficzne oraz ich wpływ na kształtowanie się idei w kulturze i społeczeństwie.
Z_1P_W03C-1, C-5, C-3T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_U01
Absolwent potrafi kompetnie wykorzystywać wiedzę i metody z dziedziny filozofii do rozwiązywania nietypowych problemów. Potrafi budować logiczną argumentację i krytycznie oceniać stanowiska innych. Dostrzega społeczne i filozoficzne skutki podejmowanych działań w zakresie techniki, jak i odwrotnie, wpływ społecznych i filozoficznych często nieuświadamianych sobie przez podmiot uwarunkowań na działania techniczne i zawodowe.
Z_1P_U01, Z_1P_U05, Z_1P_U08C-5, C-2, C-4, C-6, C-3, C-7T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-5M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1P_A01/1.1_K01
jest gotów do krytycznej samooceny, jest gotów do krytycznej oceny rzeczywistości oraz posiada umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, jest gotów do wykorzystywania wiedzy filozoficznej do poszukiwania rozwiązań problemów praktycznych i poznawczych.
Z_1P_K01, Z_1P_K02C-2, C-6, C-4, C-5, C-3T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_W01
Absolwent zna i rozumie koncepcje filozoficzne oraz ich wpływ na kształtowanie się idei w kulturze i społeczeństwie.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowej terminologii filozoficznej
3,0potrafi przedstawić podstawowe pojęcia. Poglądy filozoficzne odtwarza w sposób pamięciowy bez zrozumienia uwikłanych w nie problemów
3,5poprawnie posługuje się terminologią filozoficzną. Potrafi przedstawić wybrane stanowiska filozoficzne w języku wskazującym na ich rozumienie
4,0swobodnie i poprawnie odtwarza poglądy filozoficzne i charakteryzuje systemy i kierunki filozoficzne. Zauważa różnice w definiowaniu pojęć filozofii i nauk szczegółowych; potrafi wskazać na konsekwencje do jakich prowadzi traktowanie filozofii jako metanauki
4,5w bezbłędny sposób posługuje się pojęciami; potrafi sprawnie wskazać na różnice między myśleniem potocznym, naukowym i filozoficznym; potrafi ująć materiał filozoficzny w aspekcie problemów epistemologicznych, ontologicznych, itp; potrafi dokonać krytycznej analizy omawianych stanowisk; wykorzystywane procedury myślowe wskazują na znajomość tekstów źródłowych
5,0posługiwanie się aparatem filozoficznym wskazuje na znajomość metodologii jaką posługuje się filozofia; potrafi przedstawić podstawowe problemy epistemologiczne, ontologiczne itp. w sposób systemowy i uporządkowany; dokonuje samodzielnych i twórczych operacji myślowych na poznanym materiale filozoficznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_U01
Absolwent potrafi kompetnie wykorzystywać wiedzę i metody z dziedziny filozofii do rozwiązywania nietypowych problemów. Potrafi budować logiczną argumentację i krytycznie oceniać stanowiska innych. Dostrzega społeczne i filozoficzne skutki podejmowanych działań w zakresie techniki, jak i odwrotnie, wpływ społecznych i filozoficznych często nieuświadamianych sobie przez podmiot uwarunkowań na działania techniczne i zawodowe.
2,0nie potrafi scharakteryzować poszczególnych stanowisk filozoficznych; nie potrafi dokonać ich krytycznej oceny; nie potrafi korzystać ze źródeł informacji i dokonać poprawnej ich oceny ze względu na kryterium wiarygodności
3,0poprawnie identyfikuje problemy i stanowiska filozoficzne; dokonuje poprawnych porównań i ilustruje je właściwymi przykładami
3,5potrafi umieszczać problemy filozoficzne we właściwym kontekście kulturowym; wskazać na związki tych problemów z naukami szczegółowymi; potrafi odróżnić terminologię poszczególnych systemów i kierunków
4,0potrafi zauważyć niespójności logiczne w prezentowanych stanowiskach filozoficznych; potrafi uzasadniać prezentowane przez siebie oceny; potrafi przedstawiać i analizować różnorakie relacje występujące między naukami szczegółowymi a systemami filozoficznymi
4,5sprawnie wykrywa błędy logiczne i merytoryczne w zakresie omawianych stanowisk, posługując się argumentami samodzielnie wyszukanymi w literaturze przedmiotu; formułuje samodzielne oceny ze świadomością metodologiczną i ostrożnością badawczą, a przyjmowane tezy stara się uzasadniać na możliwie najlepszym poziomie
5,0student nie tylko wykrywa, ale i potrafi usunąć błędy logiczne w analizowanych poglądach i stanowiskach; stosuje rzetelne porównania, a przykłady ilustrujące są trafne. Wykazuje umiejętność analizowania nauk szczegółowych i odkrywania w obowiązujących teoriach filozoficznych założeń. Wyrażane własne oceny są zawsze poprzedzone merytoryczną a także źródłową analizą krytyczną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1P_A01/1.1_K01
jest gotów do krytycznej samooceny, jest gotów do krytycznej oceny rzeczywistości oraz posiada umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, jest gotów do wykorzystywania wiedzy filozoficznej do poszukiwania rozwiązań problemów praktycznych i poznawczych.
2,0Nie zauważa dylematów filozoficznych i ich konsekwencji dla życia osobistego i zawodowego. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji
3,0Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji
3,5Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Wykazuje gotowość do akceptacji przedstawianych hierarchii wartości, lecz ich nie interioryzuje. Decyzje podejmuje spontanicznie bez wcześniejszego ich rozważenia
4,0Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości
4,5Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia osobowościowego
5,0Dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości i jednocześnie potrafi je poddać krytycznej ocenie. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia i samorealizacji, pozostając jednocześnie w zgodzie z przyjętymi zasadami. Potrafi dokonać oceny systemu wartości w kontekście złożoności kulturowej - potrafi relatywizować własne oceny

Literatura podstawowa

  1. Michał Heller, Filozofia nauki. Wprowadzenie, Petrus, Kraków, 2011
  2. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii. Tom 1-3, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2022
  3. Gibson Peter, Filozofia. Szybki kurs dla każdego, Adamantan, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, Vis-a-Vis Etiuda, 2019
  2. Nagel Thomas, Co to wszystko znaczy. Bardzo krótkie wprowadzenie do filozofii, Aletheia, Warszawa, 1998
  3. Dupre Ben, Filozofia. 50 idei, które powinieneś znać, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny.6
T-W-2Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga.3
T-W-3Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta.9
T-W-4Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm.6
T-W-5Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji.6
T-W-6Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny.6
T-W-7Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny.3
T-W-8Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza).3
T-W-9Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny.3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
A-W-4zapoznanie się z literaturą przedmiotową13
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_W01Absolwent zna i rozumie koncepcje filozoficzne oraz ich wpływ na kształtowanie się idei w kulturze i społeczeństwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_W03Absolwent zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie w zakresie społecznych, ekonomicznych, prawnych i etycznych uwarunkowań działalności organizacji
Cel przedmiotuC-1Uczestnicy znają podstawowe koncepcje filozoficzne.
C-5Uczestnicy rekonstruują argumentacje i rozpoznają ich przesłanki normatywne i światopoglądowe.
C-3Uczestnicy rozumieją rolę filozofii w kształtowaniu postaw poznawczych, światopoglądowych i moralnych.
Treści programoweT-W-6Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny.
T-W-5Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji.
T-W-4Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm.
T-W-1Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny.
T-W-3Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta.
T-W-9Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny.
T-W-7Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny.
T-W-8Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza).
T-W-2Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2analiza testów filzoficznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
S-1Ocena formująca: aktywny udział w dyskusji aktywna praca w grupie przygotowanie posteru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowej terminologii filozoficznej
3,0potrafi przedstawić podstawowe pojęcia. Poglądy filozoficzne odtwarza w sposób pamięciowy bez zrozumienia uwikłanych w nie problemów
3,5poprawnie posługuje się terminologią filozoficzną. Potrafi przedstawić wybrane stanowiska filozoficzne w języku wskazującym na ich rozumienie
4,0swobodnie i poprawnie odtwarza poglądy filozoficzne i charakteryzuje systemy i kierunki filozoficzne. Zauważa różnice w definiowaniu pojęć filozofii i nauk szczegółowych; potrafi wskazać na konsekwencje do jakich prowadzi traktowanie filozofii jako metanauki
4,5w bezbłędny sposób posługuje się pojęciami; potrafi sprawnie wskazać na różnice między myśleniem potocznym, naukowym i filozoficznym; potrafi ująć materiał filozoficzny w aspekcie problemów epistemologicznych, ontologicznych, itp; potrafi dokonać krytycznej analizy omawianych stanowisk; wykorzystywane procedury myślowe wskazują na znajomość tekstów źródłowych
5,0posługiwanie się aparatem filozoficznym wskazuje na znajomość metodologii jaką posługuje się filozofia; potrafi przedstawić podstawowe problemy epistemologiczne, ontologiczne itp. w sposób systemowy i uporządkowany; dokonuje samodzielnych i twórczych operacji myślowych na poznanym materiale filozoficznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_U01Absolwent potrafi kompetnie wykorzystywać wiedzę i metody z dziedziny filozofii do rozwiązywania nietypowych problemów. Potrafi budować logiczną argumentację i krytycznie oceniać stanowiska innych. Dostrzega społeczne i filozoficzne skutki podejmowanych działań w zakresie techniki, jak i odwrotnie, wpływ społecznych i filozoficznych często nieuświadamianych sobie przez podmiot uwarunkowań na działania techniczne i zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_U01Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów z zakresu zarządzania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając i stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Z_1P_U05Absolwent potrafi w debacie przedstawić własne i oceniać stanowiska innych ludzi, a także dyskutować o nich wykorzystując krytyczne myślenie
Z_1P_U08Absolwent umie współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, także o charakterze interdyscyplinarnym
Cel przedmiotuC-5Uczestnicy rekonstruują argumentacje i rozpoznają ich przesłanki normatywne i światopoglądowe.
C-2Uczestnicy rozumieją potrzebę poszukiwań filozoficznych i rozwoju filozoficznego myślenia.
C-4Studenci są gotowi do budowania argumentów w dyskusjach światopoglądowych i moralnych.
C-6Uczestnicy są gotówi do konstruowania opartej o argumenty wypowiedzi ustnej, dyskutowania i pracy w zespole.
C-3Uczestnicy rozumieją rolę filozofii w kształtowaniu postaw poznawczych, światopoglądowych i moralnych.
C-7Uczestnicy są gotowi do pracy własnej z tekstem, umiejętnie zauważają i hierarchizują problemy filozoficzne, precyzyjne je prezetują w formie werbalnej.
Treści programoweT-W-4Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm.
T-W-2Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga.
T-W-6Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny.
T-W-1Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny.
T-W-3Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta.
T-W-7Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny.
T-W-9Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny.
T-W-8Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza).
T-W-5Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji.
Metody nauczaniaM-3praca w grupach nad przygotowaniem posteru
M-2analiza testów filzoficznych
M-4dyskusja, burza mózgów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywny udział w dyskusji aktywna praca w grupie przygotowanie posteru
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi scharakteryzować poszczególnych stanowisk filozoficznych; nie potrafi dokonać ich krytycznej oceny; nie potrafi korzystać ze źródeł informacji i dokonać poprawnej ich oceny ze względu na kryterium wiarygodności
3,0poprawnie identyfikuje problemy i stanowiska filozoficzne; dokonuje poprawnych porównań i ilustruje je właściwymi przykładami
3,5potrafi umieszczać problemy filozoficzne we właściwym kontekście kulturowym; wskazać na związki tych problemów z naukami szczegółowymi; potrafi odróżnić terminologię poszczególnych systemów i kierunków
4,0potrafi zauważyć niespójności logiczne w prezentowanych stanowiskach filozoficznych; potrafi uzasadniać prezentowane przez siebie oceny; potrafi przedstawiać i analizować różnorakie relacje występujące między naukami szczegółowymi a systemami filozoficznymi
4,5sprawnie wykrywa błędy logiczne i merytoryczne w zakresie omawianych stanowisk, posługując się argumentami samodzielnie wyszukanymi w literaturze przedmiotu; formułuje samodzielne oceny ze świadomością metodologiczną i ostrożnością badawczą, a przyjmowane tezy stara się uzasadniać na możliwie najlepszym poziomie
5,0student nie tylko wykrywa, ale i potrafi usunąć błędy logiczne w analizowanych poglądach i stanowiskach; stosuje rzetelne porównania, a przykłady ilustrujące są trafne. Wykazuje umiejętność analizowania nauk szczegółowych i odkrywania w obowiązujących teoriach filozoficznych założeń. Wyrażane własne oceny są zawsze poprzedzone merytoryczną a także źródłową analizą krytyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1P_A01/1.1_K01jest gotów do krytycznej samooceny, jest gotów do krytycznej oceny rzeczywistości oraz posiada umiejętność odróżniania prawdy od fałszu, jest gotów do wykorzystywania wiedzy filozoficznej do poszukiwania rozwiązań problemów praktycznych i poznawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1P_K01Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Z_1P_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu zarządzania oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-2Uczestnicy rozumieją potrzebę poszukiwań filozoficznych i rozwoju filozoficznego myślenia.
C-6Uczestnicy są gotówi do konstruowania opartej o argumenty wypowiedzi ustnej, dyskutowania i pracy w zespole.
C-4Studenci są gotowi do budowania argumentów w dyskusjach światopoglądowych i moralnych.
C-5Uczestnicy rekonstruują argumentacje i rozpoznają ich przesłanki normatywne i światopoglądowe.
C-3Uczestnicy rozumieją rolę filozofii w kształtowaniu postaw poznawczych, światopoglądowych i moralnych.
Treści programoweT-W-8Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: teoria poznania (prawda, wiedza).
T-W-4Filozofia współczesna: filozofia życia, dialogu, personalizm, egzystencjalizm, filozofia analityczna, neotomizm, postmodernizm.
T-W-7Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: Sceptycyzm filozoficzny.
T-W-2Filozofia średniowieczna: Tomizm, Augustynizm, dowody na istnienie Boga.
T-W-1Filozofia starożytna: Sokrates, Platon, Arystoteles, sceptycyzm starożytny.
T-W-6Filozofia nauki: empiryzm, fizykalizm, weryfikacjonizm, racjonalizm krytyczny.
T-W-9Krytyczna analiza tekstów przedstawiających problemy filozoficzne: problem psycho-fizyczny.
T-W-5Filozofia umysłu: problem świadomości, problemy sztucznej inteligencji.
T-W-3Filozofia nowożytna: racjonalizm i dualizm kartezjański i problem psychofizyczny, empiryzm Locke’a, krytycyzm Hume’a, filozofia krytyczna Kanta.
Metody nauczaniaM-2analiza testów filzoficznych
M-3praca w grupach nad przygotowaniem posteru
M-4dyskusja, burza mózgów
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywny udział w dyskusji aktywna praca w grupie przygotowanie posteru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zauważa dylematów filozoficznych i ich konsekwencji dla życia osobistego i zawodowego. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji
3,0Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Nie jest w stanie dokonywać hierarchii wartości i kierować się nią podczas podejmowania decyzji
3,5Zauważa podstawowe dylematy filozoficzne. Wykazuje gotowość do akceptacji przedstawianych hierarchii wartości, lecz ich nie interioryzuje. Decyzje podejmuje spontanicznie bez wcześniejszego ich rozważenia
4,0Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości
4,5Niektóre dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia osobowościowego
5,0Dylematy filozoficzne rozważa kompetentnie. Potrafi zauważyć ich wykładnię w życiu osobistym lub zawodowym. Potrafi ocenić różnorakie hierarchie wartości ze względu na wcześniej przyjęte kryteria. Dokonuje świadomej interioryzacji niektórych wartości i jednocześnie potrafi je poddać krytycznej ocenie. Samodzielnie i twórczo modyfikuje hierarchie wartości dostosowując je do potrzeb własnego samodoskonalenia i samorealizacji, pozostając jednocześnie w zgodzie z przyjętymi zasadami. Potrafi dokonać oceny systemu wartości w kontekście złożoności kulturowej - potrafi relatywizować własne oceny