Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Controlling finansowy
Sylabus przedmiotu Controlling projektów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Controlling projektów | ||
Specjalność | Controlling finansowy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką zarządzania projektami z uwzględnieniem podejścia controllingowego i nabycie przez studentów umiejętności wykorzystania narzędzi controllingu w planowaniu i monitorwaniu realizacji projektów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Istota controllingu projektów. Rachunkowość zarządcza i controlling w zarządzaniu projektami | 3 |
T-P-2 | Instrumenty operacyjnej rachunkowości zarządczej i controllingu projektów: planowanie przebiegu projektu (zasoby, harmonogram, budżet); szacowanie kosztów, przychodów i rentowności projektów; rachunek kosztów w projektach; szacowanie ryzyk w projektach; budżetowanie operacyjne w projektach | 15 |
T-P-3 | Instrumenty strategicznej rachunkowości zarządczej i controllingu projektów: rachunek kosztów; budżetowanie kapitałowe; analiza ryzyka; ocena efektywności inwestycji; zbilansowana karta dokonań | 10 |
T-P-4 | Monitorowanie i kontrola realizacji projektu. Raportowanie w projektach | 5 |
T-P-5 | Prezentacja i omówienie prac projektowych | 2 |
35 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Studium przypadku: analiza praktyk w zakresie kontroli procesów organizacji, planowania, monitorowania i postępów realizacji projektów oraz sporządzania i weryfikacji sprawozdań wewnetrznych i zewnętrznych w przedsiębiorstwach projektowych | 5 |
T-WR-2 | Studium przypadku: Ocena efektywności projektów inwestycyjnych oraz zarządzania kosztami projektu | 5 |
T-WR-3 | Studium przypadku: Controlling projektów dofinansowanych ze środków unijnych | 9 |
T-WR-4 | Zaliczenie zajęć | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-P-2 | konsultacje | 2 |
A-P-3 | przygotowanie do zajęć - studiowanie literatury przedmiotu, analiza materiałów źródłowych, realizacja prac projektowych | 25 |
62 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | analiza materiałów źródłowych i zadań problemowych, przygotowanie do dyskusji | 18 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | objaśnienie, wyjaśnienie |
M-2 | dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | warsztaty tematyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy projektowej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń przedmiotowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_W01 Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania | Z_1P_W02 | — | C-1 | T-P-2, T-WR-2, T-P-4, T-WR-1, T-P-1, T-P-3, T-WR-3, T-P-5 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_U01 Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów | Z_1P_U02, Z_1P_U03 | — | C-1 | T-P-4, T-WR-2, T-P-2, T-WR-1, T-P-3, T-WR-3, T-P-5 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | Z_1P_K01, Z_1P_K02, Z_1P_K04, Z_1P_K05 | — | C-1 | T-WR-2, T-P-2, T-WR-1, T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-WR-4, T-WR-3 | M-3, M-2, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_W01 Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie istoty controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania |
3,0 | Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania, co najmniej w 55% | |
3,5 | Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania, co najmniej w 65% | |
4,0 | Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania, co najmniej w 75% | |
4,5 | Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania, co najmniej w 85% | |
5,0 | Student zna i rozumie istotę controllingu projektów, jego narzędzi i zasad ich wykorzystania, co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_U01 Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów | 2,0 | Student nie potrafi użyć narzędzi rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów |
3,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów, co najmniej w 55% | |
3,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów, co najmniej w 65% | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów, co najmniej w 75% | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów, co najmniej w 85% | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się narzędziami rachunkowości zarządczej i controllingu projektów w celu monitorowania, kontroli i oceny realizacji projektów, co najmniej w 95% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1P_M03/4.3_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | 2,0 | Student nie jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
3,0 | Student czasami jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,0 | Student częst bardzo przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu praktycznych problemów właściwych dla zagadnień stanowiących przedmiot zajęć, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych |
Literatura podstawowa
- Majchrzak I., Nadolna B., Rachunkowość w planowaniu i rozliczaniu projektów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2019
- Łada M., Kozarkiewicz A., Zarządzanie wartością projektów. Instrumenty rachunkowości zarzadczej i controlling, C.H.Beck, Warszawa, 2010
- Dziadek K., Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling finansowy w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2019
- Sierpińska M., Sierpińska-Sawicz A., Węgrzyn R., Controlling w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2017
- Wayne J. Del Pico, Project control. Integrating Cost and Schedule in Construction, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2013, dostęp online